در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر چه گذشت؟

شب گذشته فضای سالن‌ها و حس و حال مردم خیلی آرامش‌بخش بود و همانطور که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید، روز آخر شلوغ و نمایش‌ها پر بازدید برگزار شدند.

علی مرادخانی معاون فرهنگی هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی، محمدرضا عارف و سردار نقدی جزو کسانی بودند که شب قبل برای دیدن آثار به تالارهای نمایشی جشنواره تئاتر فجر آمدند.

از ابتدای جشنواره تا به امروز، حضور مخاطبان پیگیر تئاتر روز به روز پررنگ‌تر می‌شد و هنرمندان هم پا به پای مردم، تئاتر را حمایت کردند و علی‌الخصوص چیزی که در این دوره بیشتر به چشم می‌آمد، حضور مخاطبین مسن و علاقه وافری بود که این افراد به تماشای تئاتر داشتند.

شب قبل، از یک ساعت مانده به شروع اجراهای محیطی، مردم با ذوق منتظر دیدن آثار در محوطه تئاترشهر بودند تا پای تماشای آخرین اجرای فستیوال بنشینند؛ انگار آن‌ها به دیدن شب به شب این نمایش ها عادت کرده بودند.

 

امشب در تالار وحدت، اختتامیه جشنواره و تقدیر از برترین آثار است. اما آن چیزی که در جشنواره تئاتر فجر امسال روی داد و بیشتر حائز اهمیت است را می‌شود این دانست که تئاتر مسیر جدیدی پیدا کرده و مخاطبان بیشتری پیگیر آن شده‌اند. طوری که باید گفت انگار این هنر دوباره جایگاه خودش را در دل مردم پیدا کرده و این علامت خوبی است که رشد چشمگیرتر مخاطبان تئاتر و حضور پررنگ‌شان در جشنواره سال آینده را نوید می‌دهد.

احتمالاً هر کسی قبول می‌کند که حضور این همه هنرمند برای اجرای کارها و آمدن این تعداد آدم هنردوست و هنرجو برای دیدن آثار، خیلی مهم تر از نتیجه‌گیری‌هایی است که در روز اختتامیه اعلام می‌شوند.

اکثر اجراهای شب گذشته، اجراهایی سراسر عشق و امید و آرامش بودند. اجراهایی که روح مخاطب را درگیر خودشان می‌کردند. اجراهایی آرام و دوستانه که ناراحتی مردم از اتمام جشنواره با تماشای آن‌ها پنهان می‌شد.

هنرمندان زیادی در این اجراها حضور داشتند مثل محمدعلی ساربان، ایرج راد، عزت الله رمضانی فر و دیگر اهالی تئاتر و رسانه.

هر چقدر از تاریک شدن هوا بیشتر می‌گذشت، جشنواره هم بیشتر بوی پایان می‌گرفت.

در همین حوالی، افرادی بودند که در آخرین روز جشنواره هم نتوانستند بلیت تهیه کنند. مسئول گیشه هم اجازه ورود نمی‌داد و آنها با صدایی بلند می‌گفتند؛ ما دوستان و علاقمندان تئاتر هستیم، ما باید داخل باشیم نه بیرون؛ چرا کسانی که شناختی از تئاتر ندارند را قبول می کنید ولی ما که تئاتری هستیم اجازه ورود نداریم؟! البته دیگران با حرف‌های این افراد مخالفت می‌کردند و همه را از علاقه‌مندان به تئاتر می دانستند.

 

به هر حال در پایان یکشنبه شبی که یازدهمین روز از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ بود، یک دوره دیگر از این جشنواره هنری به ایستگاه آخر رسید و این دفتر یک بار دیگر ورق خورد.

حال باید منتظر اعلام برگزیدگان جشنواره بود.