بازیگری که میخواهد بازیگری را کنار بگذارد
هشتمین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته 17 بهمن ماه با اجرای بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
 
 
 

از احتیاط وحشتناک ارشاد تا خداحافظی از بازیگری!

هومن سیدی، بازیگر 3 فیلم حاضر در جشنواره فجر میهمان این برنامه بود. وی درخصوص علت نداشتن فیلم در جشنواره گفت: امسال برای جشنواره فیلم نساختم. چون آماده سازی فیلمنامه طول کشید و تقاضای پروانه ساخت آن یک ماه پیش ارسال شد اما هنوز پاسخی نگرفتیم. گویا ارشاد با احتیاط بسیاری در یک سال اخیر به فیلمنامه ها مجوز ساخت می دهد. امیدواریم تا اسفندماه تکلیف فیلمنامه ما مشخص شود و به سراغ انتخاب بازیگران برویم.

وی ادامه داد: طبیعتا ماحصل این احتیاط وحشتناک را باید امروز و در این جشنواره دید! فیلم های شبیه به هم و یک شکل که هیچ اتفاق خاصی در آنها رخ نمی دهد. من تابحال ندیده ام فیلمنامه ای قوی ای، با ساخت ضعیف دیدنی نشود. یعنی بن مایه فیلم ها، فیلمنامه آنهاست که به دلیلی معمولی یا ضعیف بودن، مشخص است نهایتا فیلم نیز ضعیف می شود.

سیدی با بیان آنکه نام فیلم بعدی ام «مغزهای کوچک زنگ زده» است، گفت: یک فیلم ملودرام که تاکنون این قدر بر روی فیلمنامه یک فیلم وقت نگذاشته بودم و این از تجربه ی فیلم های قبلی ام بازمی گردد. این فیلم هم به لحاظ پروداکشن و هم به لحاظ فضاسازی، سخت ترین فیلمی است که تاکنون ساخته ام. ساخت این فیلم هزینه زیادی هم دارد. توافق اولیه با حامد بهداد برای بازی در این فیلم رسیدیم. فیلم بازیگران بسیاری دارد که نقش های مهمی دارند.

وی نهایتا گفت: اگر همچنان بازیگری هیچ چیز تازه ای برای من نداشته باشد و نقش جدیدی پیدا نکنم، به زودی بازیگری را کنار بگذارم و بر کارگردانی و تهیه کنندگی تمرکز کنم. من فیلمسازبودن را همواره ترجیح داده ام.

«رهایی از بهشت» آبروی انیمیشن ایران

در ادامه برنامه بهروز افخمی با علی نوری اسکویی، کارگردان انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» و بهرام عظیمی درخصوص تنها انیمیشن حاضر در جشنواره صحبت کرد. بهرام عظیمی درباره انیمیشن «رهایی از بهشت» گفت: این فیلم برا انیمیشن ایران، بسیار آبرومند است و من اینجا آمدم تا پیشانی او را برای ساخت این اثر شاهکار ببوسم.

گفتگو با عوامل فیلم سینمایی «رگ خواب»

افخمی در ادامه برنامه در میزگردی با حضور کورش تهامی و معصومه بیات، بازیگر و نویسنده فیلم سینمایی «رگ خواب» به گفتگو درباره این فیلم پرداخت. کورش تهامی بیان داشت: این سخت ترین نقشی است که تاکنون بازی کرده ام. انقدر «رگ خواب» تجربه عجیبی بود و اتفاقات درستی افتاد که باور کردنی نیست. حساسیت های دقیقی بر روی صحنه و بازی ها داشتند. اصولا آقای نعمت اله نمی گوید چه کار بکن، می گویند چه کار نکن.

این بازیگر افزود: من احساس می کنم متاسفانه در این روزگار کم از این جنس آدم وجود ندارند. مرد یا زنی شبیه به شخصیت اصلی «رگ خواب». شاید به عدد آدم هایی که این فیلم را نگاه کنند، برداشت های مختلفی شود. از جنسیت ها و سنین مختلف... . 

سعید قطبی زاده، در ابتدای میز نقد برنامه «هفت» در واکنش به حرف های روز گذشته آقای همایون اسعدیان در نشست خبری فیلم «یک روز بخصوص» گفت: امروز آقای اسعدیان حرف هایی در نشست فیلم شان زده اند. من فیلم ایشان را ندیده ام و درحال تماشای بازی فوتبال بوده ام. اما خبرنگاران سراغ من آمدند و من نمیدانستم ماجرا چیست.

وی افزود: الان دیدم که ایشان گفت من در فرهنگسرایی از ایشان دعوت کردم و نیم سکه گرفتم و از فیلم «بوسیدن روی ماه» تعریف کردم. اما بعدها در مجله فیلم رتبه بی‌ارزش داده ام. اولا اینکه آدم اگر شهامت داشته باشد، اسم می برد. دوما من در آن فرهنگسرا برای فیلم «بوسیدن روی ماه» منتقد نبودم. اساسا نشست نقد و بررسی و تحلیلی نبود و من تنها مجری بودم. آنجا احساس کردم باید برنامه ریزی و مدیریت کنم. سوما مجله فیلم اساسا جدول ستاره ندارد. چهارما من نمره بی ارزش نداده ام.

قطبی زاده ادامه داد: نهایتا بهتر است آدم نقدی دارد با جرات و اسم نام ببرد. من حیرت می کنم از این رفتارهای بچه گانه. وقتی فیلمی می سازید، مسئله دیگر فیلم شماست و باید درباره آن حرف زد. این رفتارهای کودکانه چیست؟ لذا مطلقا راجع به این فیلم حرف نخواهم زد.

این منتقد در ادامه در میز نقد فیلم سینمایی «خفه گی» ساخته جدید جیرانی گفت: چنین فیلمی از آقای جیرانی قابل انتظار نبود. من در زمان تماشای فیلم به این فکر می کردم چطور به این نتیجه رسیده است که چنین فیلمی با تصویربرداری سیاه و سفید و شخصیت پردازی در سکوت و بازی های عجیب و غریب بسازد. به نوعی بازسازی ایرانی «شیطان صفتان» است. در مجموع فیلمی بود که برایم عجیب بود.

وی افزود: جیرانی با ساخت این فیلم ریسک بزرگی کرده است. آن چیزی که فیلم را برایم غیرجذاب می کرد، المان های مشخص زندگی واقعی امروز بود. ارجاعات مشخص به زندگی امروز که فیلم را از فضای ناکجا و بدون جغرافیا درمی آورد. مشخص است تلاش کرده است اما بنظر موفق نبوده است. آن هم بخاطر ریتم بد فیلم و داستان پردازی های ناموفق فرعی.

قطبی زاده نهایتا گفت: فیلم «خفه گی» فیلم مطلوب من نیست اما حس می کنم این تلاش برای خلق فیلمی متفاوت، ارزشمند است. اینکه موفق بوده یا نبوده ثانویه است.

تجربه یک ژانر مرده

در ادامه مسعود فراستی بیان داشت: بنظرم این ژانر مرده است و زنده کردنش هم فایده ای ندارد. فیلم در رفتار، لنز و ... گیج است. اگر شما ندانید این فیلم را چه کسی ساخته، فکر می کنید یک فیلم تجربی انتلکت اروپای شرقی است. فیلم ابدا شخصیت ندارد. نه مکان دارد، نه زمان دارد، نه آدم هایش قابل شناسایی اند. الناز شاکردوست ابدا بازی نمی کند. یک گریم و یک لال بازی است که کار کارگردان است. در مجموع اصلا آدم ساخته نمی شود!

این منتقد سینما ادامه داد: تغییر جهت خود به خود ارزشمند نیست. یک جوان اگر این آزمایش را بکند می گویم معنادار است. این فیلم به شدت پیر است. پیرتر از جیرانی است. پیری که با نورپردازی و تصویربرداری می خواهد این مسئله را بپوشاند. این فیلم به شدت تمرین است. جیرانی باید بداند این نوع فیلمسازی به کل گذشته است.

«رگ خواب» یک ملودرام عاشقانه

در ادامه میز نقد سعید قطبی زاده در نقد فیلم سینمایی «رگ خواب» ساخته حمید نعمت اله گفت: من از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم و به جانم نشست. در سینمای ایران به دلیل ممیزی، عدم شناخت فیلمسازانمان از ملودرام ها، همیشه مفهوم عشق در سینمای مان غریب بوده است. در این فیلم حمید نعمت اله چقدر با ظرافت یک عاشقانه ایرانی ساخته است. یک Adele H ایرانی است.

وی افزود: مهمتر از آن بازی لیلا حاتمی که من تا به امروز چنین بازی ای از او ندیده بودم. بازی او در فیلم «رگ خواب» سوای تمام توانمندی هایش، برایم جالب بود حاتمی چقدر با خود صادق است که برای خلق چنین حسی حاضر به اجرای آنها می شود. اغلب بازیگرانی با این سطح، حاضر به چنین کاری نیستند.

مسعود فراستی نیز گفت: من بنظرم فیلم بدی است. عشق لیلا حاتمی در فیلم به شدت کودکانه است. تا جایی که لیلا حاتمی کار فست فودی را می کند، تا قبل صبحانه خوب است. ما با آدمی آشنا می شویم که بدون دانستن گذشته اش، می دانیم جدا شده است و به دنبال هر کاری هست.

وی افزود: از ابتدا پوزیسیون این خانم به اینکه در این وضعیت قرار دارد، قانعم نمی کند. یعنی باید به من داده های بیشتری می داد تا می فهمیدم از نظر مالی به شدت اسف بار است. اینجا به لحاظ شخصیت پردازی عقب می ماند. زمانی که به صبحانه می رسد و مسئله عشق مطرح می شود، عشق زنی نیست که یک زندگی را از سر گذرانده است. مثل دختری 16 ساله است که تازه عاشق شده است. می توانست این چنین باشد اگر من می دانستم قبل از این هیچ کسی برای او این چنین صبحانه نیاورده است.

توصیه قطبی به سازنده «قاتل اهلی»

در ادامه سعید قطبی زاده در نقد فیلم سینمایی «قاتل اهلی» تازه ترین ساخته مسعود کیمیایی بیان داشت: موضع گیری درباره «قاتل اهلی» در این وضعیت عمل خطرناکی است. چون در این اختلاف بین تهیه کننده و کارگردان، بیان هر حرفی ممکن است منظور دیگری را برساند.

وی افزود: من فیلم را دیدم احساس می کنم در وهله اول برای اکران در سینماهای ایران یک فیلم 2 ساعته طولانی است. فیلم مثل سایر فیلم های کیمیایی لحظه های احساسی خوبی دارند که مخاطبین فیلم هایش دوست دارند. دیالوگ های خوبی دارند که مشخص است با وسواس نوشته شده اند.

قطبی زاده نهایتا گفت: اما در کل فیلم بخاطر ناهمجنس بودن شخصیت ها و مشاغل شان و آمیختگی آنها با هم، این احساس را خراب می کرد. امیر جدیدی انگار شخصیت امروز فیلم های کیمیایی است اما من با وجود اینکه معتقدم کیمیایی یکی از ارکان معماری سینمای بعد از انقلاب ایران است، به عنوان یک علاقمند فکر می کنم فیلم «قاتل اهلی» کمی کوتاهتر و سنجیده تر شود، بهتر است.

مسعود فراستی نیز گفت: بنظر من برخلاف آنکه فیلم ظاهرا می خواهد خیلی تند و رادیکال نشان دهد، فیلمی محافظه کار است. شخصیت ها همگی محافظه کار و دوسر خور هستند. فیلم گسست های وحشتناک در سکانس های موسیقی دارد که تماما اضافه  و مبتذل است. عشق او با دختر در نمی آید و اصلا نمی فهمیم چیست؟ تفاوت پدر دختر و پسر چه فرقی با هم دارند؟

وی نهایتا گفت: کاری با این دعواها ندارم و ممکن است جوسازی باشد، اما بنظرم «قاتل اهلی» از 2-3 اثر اخیر کیمیایی بهتر است و با تدوین مجدد قابل بهتر شدن است. هرچند بنظرم فیلم گیر اساسی دارد و آن در شخصیت پردازی نقش اول فیلم است.