نامزدهای بهترین نقش اول مرد

اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر دیروز اعلام شد.

بر این اساس امیر آقایی برای "بدون تاریخ ،بدون امضاء"، محسن تنابنده برای "فراری"، مهرداد صدیقیان برای "ماجرای نیمروز"، علی مصفا برای "تابستان داغ"، حمید فرخ نژاد برای "خوب، بد، جلف" نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد شده اند.

 به معرفی تمامی نامزدهای نقش اول مرد پرداخته است:
 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید + عکس

امیر آقایی (بدون تاریخ، بدون امضاء)
سابقه سیمرغ: ندارد

امیر آقایی بازیگر اهل ارومیه 10 مرداد 1349 به دنیا آمد. ورود آقایی به سینما یکی از بهترین ورود های سینمای ایران است. وی اولین نقش خود را در فیلم "ارتفاع پست" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا تجربه کرد.

او با بازی در فیلم زن دوم شاید به تعبیری متفاوت‌ترین حضورش در سینما را ایفا کرد. آقایی در سریال "اولین شب آرامش" نیز حضور داشت و ارتباط خوبش با "احمد امینی" کارگردان این سریال، باعث شد دوباره در ساخته دیگر احمد امینی یعنی "بی‌گناهان" ایفای نقش کند.

آقایی طی سال های اخیر در فیلم های مهمی همچون بادیگارد، سعادت آباد، چهارشنبه 19 اردیبهشت، کوچه بی نام و هیس!دخترها فریاد نمی زنند به ایفای نقش پرداخته است. وی برای اولین بار در تجربه نامزدی در جشنواره فیلم فجر را تجربه می کند.
 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید + عکس

محسن تنابنده (فِراری)
سابقه سیمرغ: 2 بار

محسن تنابنده 26 فروردین 1354 در تهران به دنیا امد. وی فعالتی هنری خود را در مقام بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگردان سینما و تلویزیون ادامه می دهد.
 
تنابنده در بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر در سال 1386 برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم "استشهادی برای خدا" شد.

وی در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نفش اول مرد را برای بازی در فیلم‌های "سنگ اول" و "هفت دقیقه تا پائیز" دریافت کرد.
 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید + عکس

مهرداد صدیقیان (ماجرای نیمروز)
سابقه سیمرغ: ندارد

مهرداد صدیقیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران در 30 بهمن 1367 در تهران به دنیا آمد.

وی از سال 1384 با فیلم "عصر جمعه" به کارگردانی "مونا زند حقیقی" بازی در سینما را آغاز کرد.

از جمله فیلم های صدیقیان می توان به قاعده تصادف، کنعان، مادر قلب اتمی، اروند، لابی و زرد اشاره کرد اما یکی از بهترین بازی های وی را می توان بازی در فیلم "اتوبوس شب" دانست.
 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید + عکس

علی مصفا (تابستان داغ)
سابقه سیمرغ: 1 بار

مصفا 11 آذر 1345 در تهران به دنیا آمد. وی فرزند مظاهر مصفا و امیربانو کریمی و همچنین همسر لیلا حاتمی است. 

وی فارغ‌التحصیل رشته عمران از دانشکدهٔ فنّی دانشگاه تهران در سال 1374 است. علی مصفا دو فیلم بلندش را با نام‌های سیمای "زنی در دوردست" و "پله آخر" را با حضور "لیلا حاتمی" کارگردانی کرد.

مصفا بازی در سینما را با فیلم "امید" ساخته حبیب کاوش آغاز کرده و تاکنون در آثار مطرحی همچون "پری"، "لیلا"، "پارتی"، "برج مینو"، "میکس"، "مرگ ماهی" و "در دنیای تو ساعت چند است" بازی کرده است.

وی تا به حال سه بار برای بازی در فیلم های "پری"، "لیلا" و "پارتی" نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و توانسته برای فیلم "پری" این جایزه را از آن خود کند.
 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید + عکس

حمید فرخ نژاد (خوب، بد، جلف)
سابقه سیمرغ: 2 بار
 
حمید فرخ‌نژاد 28 فروردین سال 1348 به دنیا آمد. از مجموعه فعالیت های وی می توان به بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی سینما و تلویزیون اشاره کرد.

فرخ‌نژاد فعالیت خود را در سینما به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. در سال 1369 با بازی در فیلم "در کوچه‌های عشق" ساخته "خسرو سینایی" بازیگری را در سینما آغاز کرد. در سال 1378 بازی در فیلم "عروس آتش" که دومین فیلم کارنامه سینمایی‌اش بود درخشید و آغاز درخشش او در سینما به حساب می‌آید.

این دومین همکاری وی با خسرو سینایی محسوب می‌شد و بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر برایش به همراه آورد.

"ارتفاع پست" و "به رنگ ارغوان" دو همکاری قابل توجه وی با ابراهیم حاتمی کیا بود. چهارشنبه‌سوری اولین همکاری وی با اصغر فرهادی و بازی در کنار هدیه تهرانی بود.  "آتشکار" اثر محسن امیریوسفی اثر متفاوت وی در کارنامه اوست. 

فرخ‌نژاد در سال 1390 استرداد را بازی کرد، اثر بزرگی که برای وی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را به همراه آورد.