پشت پرده حضور دوتابعیتی ها در داوری

به گزارش افکارنیوز، داوری جشنواره فیلم فجر این روزها یکی از داغ ترین و جنجالی ترین موضوعات است که حتی به سطح جامعه و افراد غیر سینمایی هم رسیده است.

نامزد شدن برخی فیلم ها عجیب بوده، فیلمی موسیقی متن نداشته اما نامزد سیمرغ موسیقی متن می شود و فیلمهای ضعیفی که به گفته منتقدان و مردم سطح ضعیف و متوسطی داشتند نامزد بیشترین سیمرغ ها شده و فیلمهای خوب دست خالی ماندند.

اقدام عجیب هیات داوران کار را به جایی رسانده که حتی برخی نامزدها برای حضور در سیمرغ استعفا داده اند و حتی برخی می گویند داوران جشنواره همه فیلمها را ندیده اند.

بهروز افخمی کارگردان سینما و مجری برنامه هفت اما نکته ای را افشا کرد که از پشت پرده انتخاب ها خبر می دهد.

افخمی گفته چهار نفر از اعضای هیات داوران تابعیت کانادا و یک نفر از آنها تابعیت آمریکا دارد. او با اعلام این نکته در ادامه به بی توجهی احتمالی به فیلم «ماجرای نیمروز» محمد حسین مهدویان اشاره کرده و گفته است: «می ترسم از این داورانی که در خارج زندگی می کنند. 5 نفر از داوران تابعیت دوگانه دارند! خب این چطور می تواند به فیلمی علیه منافقین رای داد؟ احتمالا چون خارج زندگی یا رفت و آمد دارند از ترس مزاحمت های سازمان منافقین جرات نمی کنند به این فیلم رای دهند. در این صورت خطر نادیده گرفتن فیلم «ماجرای نیمروز» جدا احساس می شود! از آن جا که مجاهدین خلق در خارج کشور فعال هستند و چند داور از خارج از کشور تابعیت دارند، این مسئله جدی است.»

این سخنان افخمی نشان می دهد هیات داوران جشنواره فجر از ترس باطل شدن گرین کارت آمریکا و یا مزاحمت های منافقین است که اینگونه به فیلمها رای داده اند.

سوال از مسوولان جشنواره و وزارت ارشاد این است که چرا افرادی که خارج نشین هستند و تابعیت دوگانه دارند برای مهمترین رخداد سینمایی کشور داوری می کنند؟

به نظر می رسد مجلس باید وزیر ارشاد را بخواهد و از او برای انتخاب هیات داوران جشنواره سوال کند که چرا چنین اتفاقی افتاده است.

گویا دولت یازدهم علاقه زیادی به افرادی که تابعیت دوگانه دارند داشته، اگر نه این هیات داوران چه سنخیتی با آرمانها و اهداف انقلاب دارد که فیلمهای انقلابی همچون متجرای نیمروز و دیگر فیلمهای خوب نادیده گرفته می شود؟

 

مصطفی حسینی