اختتامیه در قُرق چهره‌های سیاسی

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم مانند تمام جشنواره‌های پیش از خود و حاشیه‌هایشان، تمام شد. مراسم اختتامیه این دوره هم حاشیه‌هایی با خود به همراه داشت که مرور آن می‌تواند جذاب باشد.

 

* وزیری که همواره می‌خندد

اجرای برنامه مانند آیین افتتاحیه بر عهده احسان کرمی بود. وی در خلال سخنان خود از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی تشکر و اعلام کرد این دو عزیز در آئین اختتامیه قصد سخنرانی ندارد که عملکرد این دو مدیر با تشویق حضار مواجه شد. 

کرمی در همان ابتدای اعلام برگزیدگان، در شرف دادن اولین گاف خود بود، او به جای خواندن نام فرد برگزیده در بخش فیلم کوتاه از داخل پاکت به اشتباه پاکت بخش مستند را باز کرده بود که او را متوجه اشتباهش کردند و همه چیز به خیر گذشت.

در ادامه نوبت به انتخاب بهترین عکاس رسید که مریم تخت‌کشیان با وجود اینکه در میان کاندیداها وجود داشت اما به دلیل اینکه پدرش جزء داوران جشنواره فیلم فجر بود و به درخواست او، نام دخترش را کنار گذاشتند تا با این تصمیم شبهه‌ای در کارشان پیش نیاید. نکته دیگری که در میان داوران در طول مراسم که به روی صحنه جوایزی را اهدا می‌کردند، چشم‌نوازی می‌کرد لباس‌های آنها بود هر کدام از آنها به سلیقه خود و به شکل متفاوتی از هم لباس پوشیده بودند. شاید بد نباشد در جشنواره‌ای در این سطح برگزارکنندگان تصمیم بگیرند که داوران برای حاضر شدن روی صحنه لباس‌های ویژه و یکدستی بپوشند.

اطمینان و اعتماد به نفس اگر در مسیر درست قرار بگیرد حتماً جزو اتفاقات خوب محسوب می‌شود. سیدرضا علویان زمانی که برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری روی صحنه حاضر شد، گفت: این جایزه و سیمرغ حقم بود چرا که برایش بسیار زحمت کشیده بودم. صداقتی که در کلام علویان بود حاضرین را سر ذوق آورد و او را تشویق کردند.

 

 

* اختتامیه در قُرق چهره‌های سیاسی

 

یکی از نکات بارز این مراسم هنری و سینمایی، حضور پرتعداد چهره‌های سیاسی از جمله محمدجواد ظریف، حسین فریدون، معصومه ابتکار و علی ربیعی بود.

اندکی از آغاز مراسم گذشته بود که نمایشگرهای سالن تصویر محمدجواد ظریف را در حالی که لبخند می‌زد، نشان دادند که حاضران به آن واکنش نشان دادند و وزیر امور خارجه را تشویق کردند، در این میان مجری برنامه رو به جواد ظریف گفت آقای ظریف همواره به صورت معجزه‌آسایی می‌خندد که حتماً‌ رازی در آن وجود دارد.

برخی سیمرغ‌بگیرها هنگامی که برای دریافت جایزه به سمت سن می‌رفتند، ابتدا محمدجواد ظریف را در آغوش می‌کشیدند و می‌بوسند که بعد از چند بار تکرار شدن این موضوع، مجری گفت: خواهشاً ماچ‌کردن آقای ظریف رسم نشود!

 

 

* دفاع سیمرغ‌بگیرها از عملکرد تیم داوری

در حالی که پیش از مراسم نسبت به انتخاب‌های داوران حرف و حدیث‌های بسیاری بود، در شب اختتامیه بسیاری از سینماگران از عملکرد داوران دفاع کردند. در اولین قدم نوید محمدزاده که برای دریافت جایزه سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد روی صحنه حاضر شده بود، از انتخاب داوران حمایت کرد و از فضای بی‌احترامی نسبت به آنها گلایه کرد.

در ادامه مراسم نوبت به هومن دهمنش رسید، او هم خطاب به داوران حرف‌هایی زد و از آنها به دلیل برخی تهمت‌ها عذرخواهی کرد. محسن تنابده هم همین کار را انجام داد. مریلا زارعی و هاتف علیمردانی در هنگام دریافت سیمرغ‌هایشان به جمع حامیان داوران پیوستند.

 

در نهایت وحید جلیلوند کارگردان فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضاء»‌ هنگام دریافت جایزه‌اش، از رسانه ملی مخصوصاً برنامه هفت (آقایان افخمی و فراستی) با لحنی تند که به قول خودش آن را کنترل هم کرده بود، انتقاد کرد. این موضوع در صحبت‌های علیرضا داودنژاد کارگردان سینما امری عادی تلقی شد.

 

 

* سیمرغ اشتراکی بهترین بازیگر زن

یکی از حاشیه‌های این مراسم که حتماً‌ در سال‌های آتی از آن یاد خواهد شد، اعطای سیمرغ نقش مکمل زن به دو بازیگر بود که در این دوره شاهد بودیم. مریلا زارعی و لیلا حاتمی هر دو روی صحنه حاضر شدند و سیمرغ‌شان را دریافت کردند.

حاتمی کوتاه سخن گفت و زارعی مانند همیشه کمی مفصل‌تر صحبت کرد و ضمن حمایت از داوران خوشحال بود که در کنار یادگار علی حاتمی روی صحنه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت می‌کند

*توصیه منوچهر شاهسواری به بازیگران برای اسپند دود کردن

در بخشی از مراسم، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما روی صحنه حاضر شد تا نام بهترین فیلم از نگاه مردمی را اعلام کند.

وی انتقادهایی را نسبت به افرادی داشت که تلاش می‌کنند فضای سینما دو دسته و دوگانه کنند رو به تمام بازیگرانی و سینماگرانی که روی صحنه  گفت: از داوران حمایت کردند گفت: حتماً برای خودتان اسپند دود کنید تا چشم نخورید.

 

 

* حضور همه عوامل بهترین فیلم جشنواره

از دیگر حاشیه‌های جذاب این جشنواره حضور تمام عوامل فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان روی صحنه بود. هنگامی که سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی برای دریافت جایزه‌اش روی سن رفت از تمام عوامل خواست که روی صحنه حاضر شوند چرا که معتقد بود این جایزه مربوط به کل عوامل است.

 

رضوی در مجموع سه مرتبه برای دریافت جوایز بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن رفت که دو مرتبه دختر کوچک و محجبه خود را با خود همراه کرد و مرتبه آخر، محمدحسین مهدویان (کارگردان فیلمش)‌ را با خود روی سن برد.

حضور دختر خردسال با حجاب در حالی که کمی قبل‌تر روسری بازیگر خانم از سرش افتاده بود، در نوع خود جالب به نظر می‌رسید.

*تعلیق‌های ظریف در بخش سیمرغ ملی

در ادامه مراسم نوبت به اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی رسید که احسان کرمی با شک و شبهه از وزیر امور خارجه خواست تا نام فیلم برگزیده را اعلام کند. نکته جالب در خواندن نام برگزیده توسط محمدجواد ظریف این بود که وی تلاش می‌کرد مانند مجری برنامه در خواندن نام فیلم مورد نظر کمی هیجان و تعلیق را به کارش اضافه کند. احسان کرمی هم او را در این زمینه هدایت می‌کرد که خنده حاضرین را با خود به همراه داشت.

 

 

*سیمرغ تنابنده جوجه داد!

محسن تنابنده پیش از این دو سیمرغ از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود که به قول خودش و با حالت طنزی که عنوان کرد آنها را با هم جفت انداخته بود و یک بچه ناقص به نام دیپلم افتخار از جشنواره دریافت کرده تا اینکه در هنگام دریافت سیمرغ بلورینش عنوان کرد بالاخره سیمرغ ما جوجه داد! به نوعی تنابنده توانسته در جشنواره فیلم فجر هت‌تریک (سه‌گانه) کند.

نکته جالب دیگر این است که تنابنده هنگامی که می‌‌خواست روی صحنه بیاید امیر آقایی را در آغوش کشید و برای اینکه با سرعت این کار را انجام دهد مجبور شد از بالای صندلی‌ها در میان جمع عبور کند.