وزیر ارشاد: تکریم هنرمندان تجسمی تکریم ملت است

آیین اختتامیه جشنواره نهم هنرهای تجسمی فجر شامگاه شنبه ۳۰ بهمن با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان از جمله اصغر کفشچیان مقدم، مسعود نجابتی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای و بهزاد شیشه‌گران برگزار شد.

صالحی امیری در این مراسم اظهار داشت: جامعه با هنر، حیات دارد و بدون هنر مانند انسان بدون روح است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما به هنر و هنرمند نیاز دارد و در عرصه اخلاق و معرفت، هنرمندان این جامعه چگونه‌زیستی را به جامعه می‌آموزند.

صالحی امیری یادآور شد: اگر هنرهای تجسمی نبود، آیا از تمدن خبر بود یا خیر؟ اگر امروز می‌توانیم از دوره صفویه سخن بگویم، به خاطر این است که هنرمندان تجسمی آن عصر، آثاری برجای گذاشتند و اگر هنرمندان تجسمی آن عصر نبودند، امروز چه سخنی از عصر صفویه داشتیم؟ اگر در دوره هخامنشیان از هنرهای تجسمی محروم بودیم، آیا امروز افتخاری برای جهانیان داشتیم؟ 

وی یادآور شد: از این منظر، تداوم تمدن جامعه را مرهون صاحبان هنرهای تجسمی می‌دانیم و به این بزرگان افتخار می‌کنیم؛ تکریم این بزرگان تکریم یک ملت است و بیش از آنکه این عزیزان نیازمند تشویق ما باشند، ما نیازمند حضور دائمی آنها هستیم. اگر امروز درخت هنرهای تجسمی میوه می‌دهد، به یُمن وجود این انسان‌های بزرگ است. 

مجتبی آقایی دبیر جشنواره هم در این مراسم اظهار داشت: از دوران پیروزی انقلاب، هنرمندان تجسمی در حوزه‌های اندیشه‌ورزی و بیان، پیام‌های انقلاب به جهان نقش مهمی ایفا کرده‌اند که جشنواره فجر نیز از دوره هشتم، دایره تجسمی خود را را وسیع‌تر کرده که شامل بیش از 40 تا 50 رشته می‌شود. 

وی ادامه داد: امسال بروز اندیشه‌های جدیدتر را در جشنواره تجسمی فجر داشتیم، به شکلی که 13 هزار اثر به جشنواره رسید که پس از مراحل انتخاب 103 اثر به نمایش درآمد. حتی قبل از انتخاب نهایی، دبیرخانه جشنواره برای حضور هنرمندان مهلتی را تعیین کرد که در صورت نیاز به بازبینی آثارشان برای انتخاب این اتفاق بیفتد.

دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: در این دوره، جشنواره کارهای قابل طرح را به نمایش درآمد و با ساختار فستیوال‌های امروز، نگاه ویژه‌ای به کارها داشت. البته باید گفت که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توانیم آثار بیشتری را به نمایش بگذاریم و هنر ایران را به جهان امروز معرفی کنیم، چرا که هنرهای تجسمی در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و جشنواره فجر نیز ارتقاء کیفیت را در رشته‌های هنری در دستور کار خود قرار داده است. 

یکی از بخش های این مراسم به تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی اختصاص داشت که از علی قلم سیاه، احمد عربانی، علی اصغر تجویدی، ابوالفضل همتی آهویی، مجتبی ملک‌زاده و مسعود نجابتی با اهدای لوح طوبای زرین تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم 11 برگزیده این دوره از جشنواره معرفی شدند که اسامی منتخبان در ادامه می آید:

سیدعلیرضا ذاکری

مسعود محمدی از اندیمشک

سعید ملتجی از مشهد

حسن کاکاوند از تهران

حبیب پنبه چی از البرز

ریحانه مقدم از تهران

محمد باباکوهی از بهشهر

کاظم خراسانی از مشهد

نسرین شاپوری از تهران

احمد شیخ زاده از اردبیل

فرزانه مندابی از تهران

به هریک از این برگزیدگان، لوح یادبود، طوبی زرین، مبلغ 100 میلیون ریال، امکان سفر به سیته فرانسه و همچنین عضویت در مؤسسه هنرهای تجسمی تعلق گرفت. 

نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 3 تا 30 بهمن ماه سال جاری به همت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در موزه هنرهای معاصر تهران، برگزار شد.