صالحی: نباید اداره کتاب را با سانسور و ممیزی بشناسند

مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر «سامن»‌ظهر امروز با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سالن شورای فرهنگ  عمومی در حضور جمعی از ناشران برگزار شد. 

* موسویان: توکن‌های 127 هزار تومانی رایگان در اختیار ناشران

سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در این نشست رونمایی از سامن را یکی از حرکت‌های جدید دانست که در ارشاد نسبت به سایر وزارتخانه‌ها به آن اهتمام نشان داده شده،‌گفت: امضای دیجیتال موضوعی است که باید از معاونت فرهنگی به سایر معاونت‌های ارشاد هم توسعه یابد. استفاده از توکن باید مناسب فضای جدید و سیستم‌عامل‌های جدید و با توقع کاربران ارتقاء پیدا می‌کرد از این رو با توجه به توکن‌های محدود ناشران و با توجه به قابل قبول بودن سیستم گذشته در زمان خود اما به مرور به تعداد استفاده‌کنندگان افزوده شد و این امر توقعات را برطرف نمی‌کرد و نیاز بود به سامانه جدید مهاجرت کنیم با توجه به تعداد کاربران که هر روز رو به افزایش هستند همزمان سیستمی را بدون انقطاع برنامه‌ریزی کردیم از این رو توکن‌های هوشمند امروزی امکان تطبیق خود با محیط هم دارند. توکن‌های جدید پیشرفته‌ترین توکن‌های موجود هستند که با توجه به مشاوره‌ها قرار شد این مسیر را انتخاب کنیم.

وی در ادامه خا طر نشان کرد: با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قیمت هر توکن همراه با امضای دیجیتال بالغ بر 127 هزار تومان محاسبه شده است اما به همت معاونت فرهنگی این توکن‌ها رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. 

این مقام مسئول به مزایای توکن اشاره کرد و گفت:‌از مزایای این توکن‌ها می‌توان به هویت‌شناسی افراد، نگهداری از دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساس کاربر، امکان رمزنگاری با کیفیت و قابلیت اطمینان بالا و ... اشاره کرد. این توکن‌های 1024 BT به سادگی امکان شکستگی نداشته و از قدرت محرمانه نگه داشتن اطلاعات برخوردار است. 

وی با بیان اینکه جامعیت این توکن‌ها به گونه‌ای است که امکان بهره‌مندی همه را فراهم می‌کند، گفت: با توجه به اینکه مراکز کد منحصر به فرد را صادر می‌کنند از این رو احراز ه ویت آن با توجه به کد صادره در تمام کشور قابل استفاده خواهد بود. این امضا برای دستگاه‌های دیگر هم قابلیت استفاده دارد. امضای ناشران مثل امضای اصلی دارای اعتبار است و اقامه دعوی در مجامع حقوقی با این امضا امکانپذیر خواهد بود  اجازه عدم انکار از دارنده آن را می‌گیرد.

 موسویان همچنین با بیان اینکه این توکن‌ها خود را با هر محیطی تطبیق خواهند داد، گفت: توکن‌ها وابستگی به سیستم عامل خاصی ندارند و هر سیستم‌عاملی آن را می‌شناسد و برای استفاده از اینترنت می‌توان با استفاده از مرورگرهای مختلف بهره برد بنابر این توکن‌ها قابلیت تطبیق با همه مرورگرها را دارند.

به گفته وی، با توجه به تدبیر اتخاذ شده و پشتیبانی شرکت تا 5 سال این توکن‌ها اگر نیاز به آموزش از جانب مخاطب داشته باشند، از سوی شرکت آموزش‌های لازم داده خواهد شد بنابر این گارانتی 5 ساله دارند.

وی با ارائه آماری از روز 10 اسفند اظهار داشت: آماری که از سیستم در روز 10 اسفند اخذ شده نشان می‌دهد 92.5 درصد ناشران از طریق اینترنت اقدام به ثبت اثر کرده‌اند و 449 اثر از طریق اینترنت و تنها 39 نفر برای امر ثبت به ارشاد مراجعه کرده‌اند. 

وی مقایسه بین سال 94 و 95 را اینگونه مطرح کرد که آمار نشان می‌دهد در ماه بهمن بسیار افزایش استفاده از سامانه را داشته‌ایم به شکلی که در بهمن ماه سال 95، 84 درصد به سامانه رجوع کرده‌اند و تنها 16 درصد حضوری ثبت مجوز کرده‌اند  اما در سال 94 طی ماه بهمن 33 درصد برای دریافت خدمات به معاونت فرهنگی مراجعه داشته‌اند. بنابر این آمار نشان می‌دهد به سمت عدم حضور در وزارتخانه پیش رفته‌ایم. 

موسویان همچنین ضمن اشاره به ایمیل مخصوص ارشاد که در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت و طی سال 96 ناشران قادر خواهند بود اطلاعات خود را در آنجا ضبط کنند، گفت: این امر فضایی را فراهم می‌کند تا ناشر در هر نقطه‌ای نیاز به دسترس به اطلاعات داشت به آنها دسترسی داشته باشد. 

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طرح سامانه مجوز نشر سامن را اتفاق خوبی دانست و گفت: در سال‌های گذشته این سیستم مشکلاتی داشت اما به مرور احصا گردید و طرح جدید کلید خورد و امکانات بالا برای ناشران خصوصاً شهرستانی‌ها در راستای اخذ مجوز از ویژگی‌های سامانه سامن است. این سیستم شرایطی را فراهم می‌کند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

* صالحی: «سامن» سامانه جامع  همه افرادی که در بحث مجوز نشر فعال هستند/ نباید اداره کتاب را با سانسور و ممیزی بشناسند

 در ادامه سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد با گرامیداشت یاد مرحوم باقرزاده مدیر انتشارات طوس به مزایای دولت الکترونیک و  افت و خیزهای آن اشاره کرد و گفت: هرگاه به شهرستانی می‌رفتم دغدغه رفت و آمد برای ثبت، اخذ و اصلاح امور مربوط به مجوز کتاب از مسائل مشکل‌آفرین مطرح می‌شد در سال 92 و 93، 55 درصد کتاب‌های ما اینترنتی و توسط توکن به اداره کتاب منتقل می‌شدند و تنها 1600 ناشر از آن بهره‌مند بودند اما اولین اتفاقی که به نظر آمد باید با سرعت به آن توجه شود افزایش حجم بود چرا که ما فرصت سامانه‌سازی نداشتیم و باید همان سامانه را توسعه می‌دادیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر 3 هزار ناشر با سامانه قدیم و توسط توکن از خدمات بهره‌مند هستند، یادآوری کرد: اتفاقی که طی این دو سال رخ داده این بود که سامانه گسترش یافته تا به ورودی‌ها دسترسی بیشتری داشته باشیم. این مسئله برای ناشران شهرستانی و استانی بسیار مهم بود. 

وی با بیان اینکه احساس ما این بود زیرساخت‌های سامانه قدیم دیگر پاسخگو نیست،‌توضیح داد: برخی ناشران از کندی ورود اطلاعات سیستم،  عدم امنیت اطلاعات و ... گلایه‌هایی داشتند حتی گاهی خطاهای مکرر نشانه ناامنی بود چرا که می‌توانست اطلاعات ناشر را جابه‌جا کند. اما ناشر باید احساس می‌کرد اداره کتاب همانند بانک مرکزی سیستم امنی داشته است.

صالحی گفت: سامن سامانه‌ای است که دارای اتفاقات کمی و کیفی قابل اعتنایی است، کمی از این جهت که سامانه قبلی سقف پر شده‌ای داشت حتی بیش از انتظار ما کار کرد. در حالی که سامانه جدید تا 5 هزار ناشر فعال را پشتیبانی خواهد کرد. حتی سیستم آمادگی دارد اگر تعداد ناشران از 5 به 30 هزار افزایش رسید جوابگو باشد. از این رو سقف باردهی سیستم برای کمیت ناشران باز است.

 معاون فرهنگی ارشاد با بیان اینکه سامن سامانه جامع  همه افرادی خواهد بود که در بحث مجوز نشر فعال هستند، افزود: در بحث‌های کیفی به نظر می‌رسد اتفاقاتی خوبی رخ داده است چرا که بحث ارتقا ا منیت اطلاعات ناشران بسیار حائز اهمیت است. زیرا ما امین اطلاعات خاص ناشر هستیم. ناشران باید احساس کنند این  اطلاعات به جای امنی رفته است چرا که این‌ها حریم ناشر است امنیت‌های بالاست و سرعت داده سریع‌ شده است.

 وی همچنین به عدالت جغرافیایی و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت:‌از هم اکنون مطمئن هستیم تمام ناشران در اقصی‌نقاط ایران امکانی شبیه به امکانات ناشران مستقر در تهران خواهند داشت. از این رو یکپارچگی اطلاعات از مسائل مهم شناخته می‌شوند. امیدواریم استقرار این سامانه کمکی برای رفاه حال ناشران باشد.

وی گفت: دو ماه است به شکل  غیررسمی این سامانه باز شده تا مشکلات اولیه رصد شود از این جهت این سامانه قدیم که در گذشته فعالیت داشت تا پایان اردیبهشت ماه مشغول به کار خواهد بود اما پس از آن سامن تنها سامانه مجوز نشر خواهد بود. 

این مقام مسئول در ارشاد به فعالیت‌های دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت:‌ نباید تنها این دفتر با سانسور ممیزی شناخته شود. این رونمایی از سیستم یکی از کارآیی‌های دیگر دفتر است. 

در پایان به چند ناشر از استان‌های مختلف از جمله انتشار طوس، فؤاد، شهراب، توکن‌های نمادین اهدا شد.