افزایش تعرفه کاغذ دست در جیب مردم کردن است

غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های مصرف کنندگان کاغذ کشور، از خواسته وزیر صنعت برای افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه انتقاد کرد و آن را موجب فشار آمدن به مردم به عنوان مصرف کننده نهایی دانست.

*افزایش تعرفه کاغذ دست در جیب مردم کردن است

وی با اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رئیس جمهور با موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه مبنی بر دو برابر کردن تعرفه کاغذ گفت: کلیه تشکل‌های صنف چاپ و نشر مطبوعات از افزایش تعرفه واردات کاغذ متضرر شده و مخالف با آن هستند.

شجاع ادامه داد: در متن نامه جناب وزیر صنعت چند نکته وجود دارد، اول اینکه ایشان اشاره کرده‌اند که طبق مصوبه شورای اقتصاد باید هم از تولیدکننده کاغذ و هم از مصرف کننده آن حمایت کرد، افزایش تعرفه واردات کاغذ حمایت از تولید کننده است نه مصرف کننده و افزایش تعرفه واردت کاغذ در واقع موجب ضربه و گرانی کاغذ خواهد شد و این دست در جیب مردم کردن است.

*در ده سال گذشته شاهد رشد در کارخانه‌های داخلی نبودیم

او اضافه کرد: همچنین در نامه اشاره به یارانه مصوبه شورای عالی اقتصاد به وزارت ارشاد شده است. یارانه‌ای که وزارت ارشاد برای کتاب، محصولات فرهنگی و مطبوعات بوده، اما باید گفت، همزمان با سال 1385 که مصوبه تصویب شد، به دو کارخانه چوب و کاغذ مازندران و پارس نیز یارانه هایی پرداخت شد تا تجهیزات خود را بالا برده و کمیت و کیفیت تولید را رشد دهند که نه در کیفیت و نه در کمیت این دو کارخانه شاهد رشدی در ده سال گذشته نبوده‌ایم.

شجاع تصریح کرد: آقای وزیر در نامه به سوزاندن باگاس در جنوب کشور اشاره کردند که نکته درستی است و موجب آلودگی هوای خوزستان هم می‌شود، این نشان از بی‌مدیریتی مسئولین در آن منطقه دارد و حائز اهمیت این است که خمیر حاصله از باگاس در تولید کارخانه مازندران کارایی ندارد، بلکه می‌توان با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری لازم کارخانه تولید خمیر راه اندازی کرد و خمیر حاصله از باگاس را به خارج صادر کرد.

*سرمایه‌گذار خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در داخل نیست

وی ادامه داد: نکته دیگر مورد اشاره جناب نعمت‌زاده عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش کاغذ به دلیل معاف بودن واردات کاغذ از 9% ارزش افزوده و مالیات است که درست نیست، سرمایه گذار خارجی به دلیل دونرخی بودن ارز، نبود آب کافی، نبود درخت و مواد اولیه دیگر در کشور و وابستگی تولید کاغذ به مواد اولیه وارداتی سرمایه گذاری نمی‌کند.

شجاع در پایان گفت: در نامه آمده است که تجهیزات کارخانه مازندران مطابق تکنولوژی روز است. این اطلاعات غلط به جناب وزیر است، کارخانه پارس 5 دهه پیش و کارخانه مازندران دو دهه پیش تأسیس شده و ماشین آلات بروزی ندارند.