پرونده عباس کیارستمی و فرافکنی وزیران ارشاد و بهداشت

گلایه‌های رضا کیانیان از عدم رسیدگی به پرونده عباس کیارستمی به وزیر بهداشت با حاشیه‌هایی همراه و باعث شد مجددا موضوع این پرونده بعد از مدتها سکوت، سر زبان‌ها بیاید.

اما واکنش عجیب وزیر بهداشت به گلایه‌های کیانیان، حواشی تازه‌ای ایجاد کرد. هاشمی در پاسخ به گلایه کیانیان گفته بود: «برای پاسخ به این سوال که چرا پرونده مرحوم کیارستمی تا کنون اعلام نشده باید به تمام پرونده های بلاتکلیفی که تا کنون اعلام رای نشده نگاه کنیم و در این رابطه هیچ چیز بهتر از راستی و درستی نیست. در پرونده کیارستمی نیز مانند پرونده کوی دانشگاه و کهریزک این سوال مطرح است که نتیجه ی رسیدگی به این پرونده چه شد؟»

این صحبت‌های هاشمی با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد و بهمن کیارستمی هم حتی لب به اعتراض گشود و گفت: «آقای هاشمی (وزیر بهداشت) به جای اینکه خود را در مقام مسئول ببیند، ترجیح داده است که در مقام یک منتقد قرار گیرد»

اما روز گذشته سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشنواره جهانی فجر از سوی خبرنگاران درباره همین موضوع مورد پرسش قرار گرفت. او به نوعی وظیفه وزیر بهداشت را یادآوری کرد و گفت: «وزیر بهداشت و درمان شخصاً پیگیر پرونده زنده‌یاد عباس کیارستمی و مرجع رسمی برای رسیدگی به این پرونده شخص وی است که نظر نهایی را می‌دهد، اظهارنظر در این مورد در تخصص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.»

البته وزیر فرهنگ و ارشاد هم اظهار نظر با گفتن این که «این پرونده در تخصص وزارت ارشاد نیست» به راحتی از کنار این پرونده که مطالبه عمومی اهالی هنر هم هست،‌ می‌گذرد. حال سوالی که می‌توان از صالحی امیری پرسید این است که آیا پیگیری مطالبات و خواسته‌های قاطبه اهالی هنر هم در تخصص و جز وظایف وزارت محترم فرهنگ و ارشاد نیست؟ 

در حالی که 290 روز از زمان درگذشت مرحوم کیارستمی می‌گذرد، فرافکنی‌ مسولان پیرامون این پرونده ادامه دارد؛ طی این مدت اهالی هنر رسانه جز فرافکنی و توپ را انداختن به زمین دیگران شاهد اتفاق دیگری پیرامون این پرونده نبوده‌اند؛ یکی روز وزیر از در مقام مسئول رسمی از پیگیری جدی حرف می‌زند و روزی دیگر در نقش منتقد و مدعی‌العموم ظاهر می‌شود! یکی روز از پیگیری جدی مطالبه عمومی اهالی هنر سحن به میان می‌آید و روزی دیگر پرونده کیارستمی از کهریزک و کوی دانشگاه سر در می‌آورد!