سرنوشت «پایتخت۵» و «کلاه قرمزی» مشترک است؟

 چند روز پیش بود که خبر توقف سریال پایتخت در رسانه‌ها منتشر شد. در حقیقت طبق خبر منتشر شده رسمی 25 فروردین بعنوان تاریخ آغاز تصویربرداری پایتخت5 اعلام شده بود و حالا با گذشت چند روز از این تاریخ، هیچ اتفاق جدیدی نیافتاده و از قضا هیچ تکذیبی هم نسبت به این خبر صورت نمی‌گرفت.

در این میان طی روزهای اخیر برخی شنیده‌ها حاکی از این بود که این بار، تغییر لوکیشن و تست گریم و آماده نبودن شرایط، دلیل تاخیر نبوده و این بار برخی مسائل پیش آمده میان گروه سازنده و سازمان هنری اوج بعنوان تهیه کننده کار، عامل توقف پروژه محبوب پایتخت شده است.

اما بین همه هیاهوهای صورت گرفته این نکته از همه قوی‌تر بود که به نظر می رسد سازمان اوج بعنوان سازمان تهیه کننده این پروژه از برخی زمزمه ها و گفتگوهای عوامل اصلی پایتخت و برخی اظهار نظر های دو پهلوی ایشان گلایه مند شده اند.نکته‌ای که در مصاحبه های برخی عوامل سریال نیز کاملا مشهود است و  دائم بر این نکته تاکید کرده‌اند که هویت سازمان اوج ارتباطی به محتوای پایتخت 5 ندارد و این سازمان تنها سرمایه گذار این مجموعه است و از قضا مایل به این همکاری هم هست. چیزی شبیه اسپانسر سری قبل با همان میزان دخالت در محتوا و میزان بالای شوی تلویزیون.

بررسی صحت این ادعا زمانی مشخص می شود که کمی به عقب برگردیم و تولیدات سازمان اوج را بررسی کنیم. اوج با بیلبوردهای «صداقت امریکایی» برای اولین بار شناخته شد، بیلبوردهایی که هر چند بسیار پرحاشیه بود ولی هیچ نام و نشانی از سازمان اوج نداشت. این نهاد فرهنگی با ساخت ایستاده در غبار و بادیگارد، ادبیات خود در سینما را نشان داد و در کنار آن هم با تولید مستندهای متعدد در فرم های مختلف، عهده دار بخش مهمی از آنتن رسانه ملی شد، مستندها و تولیداتی که بسیاری از آنها بدون نام و نشان سازمان اوج به پخش می رسد و بعید است مردم عادی جامعه با دیدن مستندها به نام و نشان سازمان تهیه کننده آنها پی ببرد. همه اینها یعنی اوج در عمل نشان داده که بیش از اسم و لوگوی خود، به دنبال محتوای مورد نظرش است.

با این اوصاف بعید به نظر می رسد که ادعای سرمایه گذارِ صرف بودن سازمان اوج در پروژه پایتخت و عدم دخالت این سازمان به فیلمنامه و تمایل این سازمان به دیده شدن در میان مردم، محلی از واقعیت داشته باشد. صداقت امریکایی، آسمان من، بادیگارد، ایستاده در غبار، سریال های در دست ساخت مجموعه و حتی محصولات هنری مانند موشن گرافیک ها و طرح ها و... نشان از دقت این سازمان در محتوای محصول و عدم تمایل به نمایش نام و نشان خود دارد و بعید است این بار درباره پایتخت با مورد استثنائی روبرو باشیم. البته در کنار این مساله، بنیه مالی مورد نیاز برای تولید پایتخت5 هم موضوع جدی ای است.

بی شک اگر سازمان صدا و سیما توان تامین بودجه این سریال را داشتند اساسا اوج وارد این قصه نمی شد و چنین همکاری ای اصلا به میان نمی آمد و پایتختی ها به چنین همکاری تن در نمی دادند. مشخص است که نیاز مبرم پایتخت به سرمایه اوج، آنها را به سمت این نهاد فرهنگی سوق داده تا بتوانند سری محبوب خود را تولید کنند و این یعنی به خطر افتادن این همکاری به معنای به خطر افتادن پروژه پایتخت 5 است. و به اینها اضافه کنید زیاده خواهی برخی تهیه کنندگان سابقه دار سیما را که تنها برای کسب سود مالی بیشتر از قرارداد با صداوسیما به حرکاتی عجیب دست می زنند و حاضر به پخش اثر خود نمی شوند، چیزی شبیه ماجرای کلاه قرمزی که در سالهای اخیر همواره وجود داشت ولی نوروز 96 علنی شد به بیانیه و مخالفت و عدم پخش این سریال محبوب ختم شد.

اما در همین زمینه الهام غفوری تهیه کننده مجموعه پایتخت حرف دیگری برای گفتن دارد. او  گفت: سری پنجم مجموعه پایتخت با قدرت مراحل پیش تولید خود  را سپری می‌کند و شایعات خیلی محل توجه نیستند.

وی همچنین  معتقد است کاری که قرار است در لوکیشن‌های مختلف در داخل و خارج کشور ساخته شود، قطعها هماهنگی بیشتری می‌طلبد و اگر جابه‌جایی در زمان کلید خوردن پیش بیاید، خیلی جای تعجب ندارد.

یکی از نکاتی که غفوری بر آن تاکید دارد میزان قسمت‌های سریال پایتخت است. او عنوان می‌کند که سری پنجم پایتخت در ۱۳ تا ۱۵ قسمت ساخته خواهد شد. نکته‌ای که این شائبه را به وجود می‌آورد که شاید پایتخت قرار نیست ماه رمضان به پخش برسد.

غفوری در پایان این گفت‌وگو گفت: پایتخت ۵ مانند سری‌های قبلی خانواده محور است و تلاش شده تا با خلق قصه‌های جدید همچنان مخاطبان این سریال پربیننده را راضی نگه داشت.