امسال با چه برنامه‌هایی افطار می‌کنیم؟

یکی از مناسبت‌هایی که رسانه ملی هرساله به آن توجه خاصی دارد ماه مبارک رمضان است که برنامه‌ها و مجموعه‌هایی برای این ایام درنظر گرفته می‌شود که چندسال اخیر این پروسه را کمی رقابتی کرده است. تهیه‌کنندگان زیادی هرسال با طرح‌های مختلف به شبکه‌های سیما مراجعه می‌کنند تا بتوانند در بهترین زمان دیده شدن توسط مخاطب در سال برایشان برنامه بسازند. امسال هم مانند هرسال تهیه‌کننده‌های زیادی داوطلب ساخت ویژه برنامه افطار و مناسبتی برای ماه رمضان هستند و در ادامه برخی از این برنامه‌ها که احتمال روی آنتن رفتن‌شان در این ایام زیاد است را آورده‌ایم که می‌خوانید.
 

*** شبکه یک سیما سال گذشته برنامه «دعوت» را به‌صورت شبانه در کنداکتور پخش داشت که امسال هم براساس شنیده‌ها، این شبکه طرح جدیدی در این‌ راستا از مجتبی کشاورز؛ تهیه‌کننده این برنامه درخواست داشته است. گفتنی است «دعوت» سال گذشته در ایام عید قربان تا غدیر و همچنین ماه مبارک رمضان و مقاطع مختلف دیگر با اجرای نیما کرمی از شبکه یک سیما پخش شده است. این برنامه سال گذشته در برج میلاد تهیه شد و رویکرد آن به این شکل بود که از افراد چهره در عرصه‌های مختلف روی سن دعوت می‌شد و مجری برنامه نیز از از آن‌ها می‌خواست طی یک اقدام خیرخواهانه به افراد بی‌بضاعت کمک کنند و همچنین از مهمانان خواسته می‌شد که از دیگر دوستان هنرمند یا ورزشکار خود برای حضور در این برنامه دعوت کنند که به‌نوعی چالش کاری خیرخواهانه بود.

*** علاوه بر «دعوت» پیش از این احسان ارغوانی دیگر تهیه‌کننده تلویزیون هم در گفت‌وگویی با «صبا» عنوان کرد که طرحی برای ماه مبارک رمضان ارائه داده است، بنابراین در کنار «دعوت» این امکان نیز وجود دارد که برنامه ارغوانی، بعد از افطار و حوالی ساعت ۲۳ از شبکه یک پخش شود. یکی از این دو برنامه در ساعت گفته شده قطعی خواهد شد. همچنین برای زمان افطار نیز این ایده از طرف برخی افراد پیشنهاد شده که برنامه این «شب‌ها» با اجرای علی درستکار در زمان افطار پخش شود اما باید ببینیم که تهیه‌کننده و مجری این برنامه با این اتفاق موافقت می‌کنند یا این ساعت به برنامه دیگری در شبکه دیگری می‌رسد. برنامه «این شب‌ها» با حضور یک کارشناس مذهبی به مسائل معارفی پرداخته می‌شود.

*** شبکه دو سیما هم که سال گذشته برنامه «رو به راه» با اجرای مژده لواسانی را داشت امسال هم یکی از طرح‌های جدی که برای پخش در ایام داشت «رو به ‌راه» است که شبکه درحال تصمیم‌گیری درباره آن است چراکه به‌واسطه سمتی که تازگی به محمدرضا ماندگاران به آن منصوب شده است او قطعا تهیه‌کننده این برنامه نخواهد بود. از این‌رو انتظار می‌رود که سهیل سلیمانی یا فرد دیگری برای تهیه‌کنندگی این برنامه داوطلب و انتخاب شود. لازم به ذکر است که برنامه «رو به راه» به این صورت بود که با خانواده‌های شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی درحضور آن‌ها صحبت می‌کرد.

درخصوص برنامه «آیینه‌خانه» که شهاب مرادی کارشناس ثابت آن است با تهیه‌کننده این برنامه، مجید اکرمی صحبت کرده‌ایم اما ظاهرا هنوز درخواستی از سوی شبکه برای پخش آن در ماه مبارک رمضان داده نشده مگر این‌که با تهیه دیگری به توافق برسند. «آیینه‌خانه» برنامه گفت‌وگو محوری است که با در آن حضور حجت‌السلام شهاب مرادی به مباحثی از قبیل ازدواج، ‌خانواده، رفتار اجتماعی، آداب روزه‌دار و... از نگاه دین صحبت می‌شد.

*** برنامه شبکه سه سیما نیز مانند سنوات گذشته تقریبا قطعی شده است. «ماه عسل» یکی از موفق‌ترین برنامه‌های رمضانی با اجرا و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی از چند ماه گذشته در پیش‌تولید به‌سر می‌برد و یکی از برنامه‌های مشخص شده باکس رمضانی شبکه سه است که امسال وارد دوازدهمین سال پخش خود در این شبکه خواهد شد.«ماه عسل» به روایت فراز و نشیب زندگی انسان‌های معمولی توسط خود آن‌ها می‌پردازد.

*** شبکه پنج نیز گزینه «شهرعزیز» به تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی و اجرای کاظم احمدزاده را دارد که از این شبکه در این ایام روی آنتن خواهد رفت. برنامه‌ای که در مشهد تولید و در جوار مقام متبرک امام هشتم تولید می‌شد. همچنین باید ببینیم که محمود قنبری دوباره حاضر به ساخت برنامه «عقیق» هست یا نه؟ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که قنبری بیشتر از «عقیق» تمایل به ساخت «جشن رمضان» برای پارت شبانه شبکه پنج دارد. «جشن رمضان» یک برنامه خیرخواهانه بود که آروزی افراد فقیر و بی‌بضاعت را با کمک خیرین برآورده می‌کرد. در این راستا از روابط عمومی شبکه پنج نیز سوالاتی پرسیده‌ایم که هیچ‌کدام از اعضای روابط عمومی چه روابط عمومی کل و چه گروه معارف حاضر به دادن توضیحات نشدند و با «صبا» در این باره همکاری نکردند.

در ادامه باید دید آیا این برنامه‌ها به نسبت سال گذشته چه تغییراتی خواهند داشت و کدام‌یک از موارد بالا برای پخش قطعی می‌شوند و در صورت پخش آیا می‌توانند کماکان مخاطب را با خود همراه کنند یا خیر؟