دورهمی دوستانه رفقای قدیمی از نیاوران تا ایروان!

هفته‌های فرهنگی برون مرزی در راستای معرفی شاخصه‌ها و آثار ارزشمند  هنری همچنین جاذبه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به طور معمول با نظارت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هماهنگی مراکز مرتبط در وزارت ارشاد برگزار می شود. با این وجود در برخی موارد در اجرای اینگونه برنامه ها توجهی به تشریفات لازم همچنین هماهنگی و مراحل مقدماتی ضروری صورت نمی پذیرد.

در نوروز سال های 95 و 96 مجموعه فرهنگسرای نیاوران که یکی از مراکز و ادارات تابعه معاونت امور «هنری» وزارت ارشاد محسوب می شود اقدام به برگزاری برنامه عجیبی با عنوان هفته فرهنگی در کشور ارمنستان نموده که بنا بر شکل برگزاری و همچنین ساختار موجود بیشتر به یک برنامه توریستی و تفریحی شباهت دارد.

تصاویر مربوط به هفته فرهنگی (!)‌ ایران در ارمنستان است

بر اساس روال معمول، محل اجرای هفته های فرهنگی با توجه به شناسایی صورت گرفته از جانب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با توجه به شاخصه های مورد نظر در کشور مقصد تعیین می شود و به تناسب موقعیت جغرافیایی برنامه های مناسب برای اجرا در کشور مورد نظر با همکاری نهادهای مرتبط در وزارت ارشاد انتخاب می شود اما نخستین سوال در خصوص این هفته دلیل برگزاری دو هفته فرهنگی پیاپی در نوروز و با اجرای برنامه های مشابه در کشور ارمنستان است که قطعا چنین اولویتی با نظر مسئولین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا نشده است.

از سوی دیگر دلیل اجرای این هفته توسط فرهنگسرای نیاوران مشخص نیست و اینکه ماموریت اجرای هفته فرهنگی در ارمنستان از چه طریقی به یک نهاد غیر مرتبط در معاونت هنری وزارت ارشاد سپرده شده است؟

سوال بعدی پیرامون تامین اعتبارات برای برگزاری این برنامه است که طبیعتا با توجه به عدم دخالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید از محل دیگری تامین شده باشد. این محل قطعا معاونت امور هنری وزارت ارشاد نیست چرا که در صورت تامین اعتبارات چنین برنامه فرهنگی عجیبی می توان در خصوص علت عدم پرداخت بدهی های متعدد این معاونت و خصوصا مطالبات هنرمندان در برنامه های گوناگون همچنین توقف بسیاری از برنامه های هنری به دلیل کمبود بودجه ، علی مرادخانی را با سوالات جدی مواجه ساخت.

اما اگر سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاونت امور هنری هزینه های اجرای این هفته را تامین نکرده اند کدام نهاد و موسسه دولتی یا غیر دولتی بدون تصویب بودجه و اعتباراتی نسبت به تامین هزینه های چنین برنامه ای آن هم از جانب یک نهاد وابسته به دولت (فرهنگسرای نیاوران) اقدام نموده است؟

شاید پاسخ این سوال تامین اعتبارات از محل درآمدهای بنیاد آفرینش های هنری نیاوران باشد اما با توجه به اینکه این بنیاد نیز وابسته به معاونت امور هنری بوده و از محل اجاره اماکن دولتی(فرهنگسرای نیاوران) کسب درآمد می کند، چگونه می توان پذیرفت که بدون تامین بودجه و تصویب اعتبارات از محل درآمدهای دولتی چنین برنامه عجیب و غیر متعارفی را برگزار کند؟

حضور اعضای خانواده بعضی از مسئولین و متولیان برگزاری این هفته از جمله مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران، نیز در هر دو برنامه سال های 95 و 96 بر خلاف روال معمول ماموریت های دولتی عجیب و حتی بی سابقه می‌نماید. به نظر می رسد اجرای هفته فرهنگی آن هم درست در تعطیلات نوروز دو سال پیاپی فرصت مناسبی برای یک سفر تفریحی و توریستی خانوادگی بوده که در حاشیه این سفر با برگزاری نشست های شب شعر و چند کنسرت خانوادگی عنوان هفته فرهنگی نیز برای این برنامه عجیب در نظر گرفته شده است.

انتخاب برنامه های هنری و اعضای گروه اعزامی در هفته های فرهنگی ارمنستان نیز در نوع خودش جالب توجه به نظر می رسد. در این دو هفته شاهد حضور هیچ کدام از هنرمندان شاخص حوزه هنرهای تجسمی، ارسال آثار برگزیده جشنواره های داخلی و یا معرفی هنرمند یا اثری از جانب دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیستیم. هیچ اثر نمایشی هم برای اجرا در این هفته از سوی مراکز مرتبط معرفی نشده و در حوزه موسیقی هم به نظر می رسد روابط مقدم بر ضوابط بوده به طوری که در هر دو سال کنسرت گروه معین سجادی ، فرزند سید کاظم سجادی، سفیر ایران در ارمنستان به عنوان گروه موسیقی حاضر در هفته فرهنگی انتخاب شده است!

با وجود حضور کمرنگ هنرهای تجسمی و نمایشی همچنین حضور سوال برانگیز موسیقی پررنگ ترین بخش هفته فرهنگی ارمنستان اجرای برنامه شب شعر با حضور جمعی از دوستان و نزدیکان رئیس فرهنگسرای نیاوران است. همانطور که در این فرهنگسرای وابسته به معاونت امور هنری کلیه فعالیت ها معطوف به حوزه شعر و ادبیات شده و دیگر بخش های مرتبط در ماموریت های این معاونت به فراموشی سپرده شده در هفته فرهنگی که توسط نیاوران اجرا می شود نیز خبری از حضور هنرمندان سایر حوزه ها نیست.

سوال بعدی در خصوص نحوه انتخاب شاعران حاضر در شب شعر هفته فرهنگی ایران است که آیا با هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انتخاب شده اند و یا در این حوزه نیز فرهنگسرای نیاوران به خودکفایی رسیده و بر مبنای ارتباطات دوستانه نسبت به اعزام هنرمندان و اجرای یک هفته فرهنگی بین المللی در خارج از ایران با نام جمهوری اسلامی ایران اقدام نموده است؟

اما این پایان سوالات بی جواب در خصوص یکی از عجیب ترین هفته های فرهنگی برگزار شده توسط نهادهای مرتبط با وزارت ارشاد نبوده و نیست. دو هفته بعد از اجرای هفته فرهنگی ایران در ارمنستان یک برنامه هنری با عنوان رونمایی از آلبوم موسیقی یکی از هنرمندان جوان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. این هنرمند جوان کسی نیست به جز معین سجادی فرزند سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان که به نوعی دید و بازدید مسئولین فرهنگسرای نیاوران را پس از هفته عجیب ایروان در تهران به این شکل پس داده است!

حالا می توان پرسید که هفته فرهنگی ایران در ارمنستان، یکی از برنامه‌های برون مرزی تایید شده از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با کشور ارمنستان بوده یا دورهمی دوستانه رفقای قدیمی از نیاوران تا ایروان؟!

هفته فرهنگی نیاوران در ارمنستان در سکوت کامل خبری برگزار شد. در سال 95 تنها یک خبر مختصر بدون اشاره به تفاصیل در خصوص این هفته از جانب روابط عمومی فرهنگسرا منتشر گردید و در برنامه نوروز 96 نیز اطلاعات به مراتب کمتری در اختیار رسانه ها قرار گرفت تا توجه زیادی به برگزاری یک برنامه عجیب و البته غیر قابل توجیه جلب نشود.

خبرگزاری فارس در روزهای آینده گزارش‌های دیگری را از فرهنگسرای نیاوران و روابط خاص آن منتشر می‌کند.