دکورهای مناظره چه پیامی دارند؟

سیدامیر حسین میرطالب طراح جوانی است که در چندسال اخیر توانسته اعتماد بسیاری از مدیران سیما و تهیه کنندگان صاحب نام را جلب نماید. آخرین کار میرطالب طراحی و اجرای دکور برنامه مناظره های کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. برنامه ای پربیننده؛  با میلیون ها مخاطب داخلی و خارجی. اگرچه میرطالب پیش از این هم برنامه های پربیننده دیگری همچون 90 را طراحی واجرا کرده است؛ ولی آخرین کار خود را مرهون اعتماد مدیران سیما به جوانان می داند . با او در مورد طراحی این دکور و استفاده از نمادها و المان های گوناگون در انتقال پیام  گفت و گویی کوتاه انجام داده ایم.

** ایده اولیه طراحی دکور مناظره ها از کجا نشات گرفت؟ پیام اصلی میرطالب در طراحی دکور مناظره های 96 چه بود؟

ایده اولیه از یک عکس در راهپیمایی 22 بهمن به ذهنم رسید. سپس برای رسیدن به یک فرم  اولین چیزی را که مد نظر قرار دادم شعار«استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. شعاری که پایه و اساس جمهوری اسلامی است و همواره مردم و مسئولان به آن پایبند بوده اند. بعد از آن مجموعه ای از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد اینکه «میزان رای مردم است» و یا بیانات مقام معظم رهبری در مورد موضوع انتخابات و اینکه باید «مرِّ قانون» در کشور پیاده شود را در کنار هم قرار دارم و تلاش کردم، قالب نهایی، مجموعه ای از این سخنان و شعارهای گوناگون باشد.

در جمع بندی نهایی برای طراحی کار به این جمله رسیدم؛ «انتخابات با تکیه بر قانون اساسی زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی در بستر آزادی».

سپس برای بیان این مفهوم از المان هایی استفاده کردم که نماد تک تک کلمات فوق  باشد. یعنی؛ پرچم جمهوری اسلامی نماد استقلال ؛ برج زیبای آزادی نمادی از آزاد اندیشی و صندوق های رای نشان دهنده دموکراسی و جمهوریت ایران شد.

** تصور می کنید پیام تان تا چه اندازه به مخاطب القاء شده است؟

اولویت هر طراحی درست بودن پیام است. جامعه به چند بخش تقسیم می شود دسته اول نخبگان که قطعا از نظر فرم و پیام به نتیجه درست می رسند و پیام را به طور کامل دریافت می کنند .گروه دوم عامه مردم که وسواس خاصی ندارند و حتی در بدترین حالت پیام را دریافت نمی کنند  بنابراین برای این گروه باید سعی کرد پیام غلط ارسال نشود. همین که پیام کامل و درست باشد بخش عمده ای از رسالت کار انجام شده است. 

در طراحی دکور استودیوی مناظره ها سعی شده تا از المان های ساده استفاده شود به عنوان مثال؛ صندوق رای برای همه قابل فهم است. طراحی میزهایی بسیار شیک شاید از نظر گروهی جذاب تر باشد ولی ما میزهایی به شکل صندوق اخذ رای طراحی کردیم و بر روی آن گره چینی هایی زدیم که کاملا نماد ایرانی است.

** به عنوان یک جوان هنرمند چه احساسی  دارید که یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون را طراحی دکور کرده اید؟

-اعتماد مدیران سازمان به خصوص مدیران مرکز تولید و فنی سیما مهم ترین عاملی است که به من اجازه حضور در این عرصه خطیر را داد و جا دارد، از تمامی مدیرانی که تمام قد در دفاع  از این طرح و یک طراح جوان ایستادند؛ قدردانی کنم و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و راه برای هم نسلان من باز شود.

** ابعاد دکور چقدر است و مواد مورد استفاده آن چیست؟

-یکی از مشکلات ما مشخص نبودن تعداد کاندیداها بود. بنابراین ما 5 تا 10 نفر را در نظر گرفتیم و کار را شروع کردیم و بعد از اعلام اسامی توسط شورای نگهبان تغییراتی در تعداد دادیم. بنابراین تقریبا تمام مساحت استودیو 11 را در نظر گرفتیم. یکبار میزها ساخته شد و بعد وقتی تعداد کاندیداها مشخص شد بار دیگر با ابعاد جدید میزهای دیگر طراحی شد.

** کار طراحی صحنه را از چه زمانی شروع کرده اید و چه کارهایی انجام داده‌اید؟

-اولین کار طراحی صحنه را با کار صحنه در برنامه 90 و در سال 88 شروع کرده ام. در آن زمان طراحی صحنه نخوانده بودم و تنها کار معماری و طراحی داخلی انجام می دادم و قطعا با اعتماد عادل عزیز این کار را شروع کردم و تا سال 95 همچنان با این برنامه همکاری داشتم.

از کارهای دیگری که می توانم نام ببرم؛ برنامه «ایرانشهر» کاری از آقای قنبری و «بعضی ها» در کنار علی ضیاء و «جنگ شب یلدا»ست.

** اولین پارامتر شما در زمان طراحی چیست؟ و چگونه از ایده تا اجرا پیش می روید؟

-اولین و مهم ترین پارامتر هر طراحی مخاطب آن برنامه است. اینکه قالب هر برنامه چیست؟ و مخاطب آن چه قشری از جامعه است؟  و یا پیام برنامه در چه موردی است؟ همه و همه  اولویت های هر طراحی به شمار می رود. به همین نسبت نگاه طراح به استفاده از المان ها، رنگ ها و حتی مواد اولیه تغییر می کند. بنابراین شناخت ذائقه مخاطب از نکات اصلی در هر طراحی است ولی به طور کلی من تلاش می کنم در طراحی ها از المان های ساده استفاده کنم. از کارهای فرمی پیچیده پرهیز می کنم و اعتقاد دارم این نوع کار در مخاطب اثری به مراتب بهتر خواهد داشت.

از سوی دیگر در اجرای کار بسیار وسواس دارم و تلاش می کنم، در اجرای ایده سخت گیر باشم. شاید این سخت گیری نتیجه اولین کارم در برنامه 90 باشد.

** در کارهایی که طراحی کرده اید تا چه اندازه با مقاوت روبه رو شده اید؟ شاید بهتر باشد بپرسم از ایده تا اجرا چقدر در کارهایتان تفاوت ایجاد می شود؟

-زمان ایده پردازی تغییرات زیادی در کار می دهم گاهی طرح را تا مرحله نهایی انجام می دهم و کلا کنار می گذارم. بارها و بارها یک طرح را اتود می زنم و به طور کلی  برای ایده پردازی فرصت زیادی نیاز دارم. اما بعد از طراحی در زمینه اجرا کار را با سرعت به پایان می برم.

ایده پردازی برایم از اهمیت بسیاری برخوردارست. مفهوم کار برایم اهمیت بسزایی دارد. به دنبال فرم های عجیب و غریب نیستم. سادگی و مفهوم کار برایم اولویت دارد. در طول کار هم معمولا با عوامل تعامل خوبی دارم و اگر نظراتشان درست باشد در برابر آن مقاومت نمی کنم و می پذیرم.

** سخن پایانی؟

-امیدوارم در سازمان صداوسیما با همین رویکرد همچنان به دنبال جذب جوانان باشد و از ایده های نو در کارها استقبال کنند، البته در مورد این کار و کارهای دیگر، مجموعه مرکز تولید و فنی بسیار تاثیرگذار بودند و من همچنان از تمامی مدیرانی که از من حمایت کردند تشکر می‌کنم.