عرضه ۵۰ عنوان کتاب با موضوع داعش در نمایشگاه کتاب

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد رئیس هیئت نظارت بر ضوابط  نشر در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران گفت: بنده به اندازه عمر نمایشگاه کتاب در آن حضور داشتم. الان اگر سی امین سال نمایشگاه کتاب است من در این سی سال در نمایشگاه حاضر بودم و حدود 20 سال در حوزه نظارت در بخش عربی بودم.

وی افزود: به نظرم امسال حدود 15 درصد به لحاظ کیفی و کمی بخش عربی تحول مثبت داشته است؛ بعضی از ناشرها مستقیما خودشان حضور داشته‌اند که از این نمونه می‌توان به اردن اشاره کرد. امسال ناشرانی که به صورت مستقیم در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، تعدادشان بیشتر است. یک ناشر لبنانی بخشی از کتاب‌های الجزایر را آورده است. دو ناشر لبنان و سوریه کتاب‌هایی از کشورهای منطقه مثل دبی، کویت را آوردند که هیچ وقت در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌کردند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با بیان اینکه در میان اردنی‌ها، ناشر دارالورد بسیار علاقمند به ایران است وکتاب آقای جعفریان را به زبان عربی منتشر کرده است، خاطر نشان کرد: این ناشر یک مجله دارد که قبل از حاکمیت سعودی، اداره امور حج و برای ایران هم اطلاعات مهمی دارد؛ هیچ کسی که بخواهد در مورد عربستان قبل از سعودی‌ها تحقیق کند از این مجله غافل نیست.

وی در مورد ساماندهی نظارت بر کتاب های عربی گفت: مسئولیت مستقیم نداشتم اما در همه جای دنیا این نظارت‌ها وجود دارد و ما هم خط قرمزهایی داریم، مثلا اگر کتابی خلیج عربی داشته باشد آن را راه نمی‌دهیم، یا اگر کتابی عامل بهم زدن وحدت امت اسلامی باشد راه نمی‌دهیم؛ نه فقط توهین به تشیع توهین به همه ادیان اگر باشد در نمایشگاه جایی ندارد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد درباره اینکه چه تعداد از این عناوین مشمول این مصادیق می‌شود، گفت: تعداد این کتاب‌ها خیلی کم است؛ ما 45 هزار عنوان کتاب داریم، بعد از بررسی اولیه 300 عنوان کتاب از این کتاب‌ها جمع اوری شد اما در مرحله نهایی به تعداد 100 کتاب رسیدیم.

وی گفت: بخشی از شرکت کننده‌های ما تکراری هستند و قوانین ما را می‌دانند و رعایت می‌کنند؛ ناشران جدید هم اگر کتاب این چنینی داشته باشند بعد از تذکر جمع‌آوری می‌کنند مثلا یک ناشر اردنی دو عنوان کتاب، که به خلیج عربی اشاره داشت جمع اوری کرد.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در خصوص بحث کتاب‌های تکفیری گفت: ما هم روی این موضوع حساس هستیم؛ نه تنها ما بلکه جهان اسلام هم روی این موضوع حساس‌اند؛ ۵۰ کتاب در مورد داعش به نمایشگاه آمده است که ۴۵ عنوان از این کتاب‌ها به نقد داعش می‌پردازد؛ سه یا چهار مورد این‌ها را اروپایی‌ها نوشته بودند که یک فضای بازی داشت اما بقیه کتاب‌ها به نقد داعش پرداخته است.

وی درباره رعایت ضوابط نشر توسط ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: من ناشرین داخلی را خیلی ندیدم اما در کل خوب بوده است؛ اما خب شاید کتاب‌هایی باشد که از منظر قواعد نشر مشکلی نداشته باشد اما نمی‌توانند در نمایشگاه بیایند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد گفت: ناشران ما ناشر باشعور و بافرهنگی هستند و در حال حاضر زجر می‌کشند به خاطر فضای الکترونیک؛ کتاب هنوز چاپ نشده به صورت الکترونیک می اید مثلا انتشارات علمی که کتاب فرهنگ سخن را منتشر کرده است؛ همیشه تعداد بیشتری را در نمایشگاه می‌فروختند اما امسال تا امروز تعداد محدودی فروخته است.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر درباره واگذاری نمایشگاه به صنوف گفت: به نظرم اتفاق خوبی افتاده است و نمایشگاه مرتب‌تر است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد درباره لیست هایی از سوی برخی نهادها برای نیامدن کتاب ها به نمایشگاه کتاب گفت: من در اجرا دخالت نمی‌کنم اما امسال هم این مسئله بوده است؛ با تفاهم کامل بین رئیس نمایشگاه و ناشران این حل شده است.

وی درخصوص حضور کشورهای عربی در نمایشگاه گفت: امسال حضور پررنگ بوده است اما می‌تواند از این پررنگ‌تر هم شود؛ برخی ناشرانی که امسال آمدند نگاه متفاوتی داشتند.