مستندسازی زندگی کارگردان تکرار نشدنی سینما

 در این مستند که کارگردانی آن را «مورگان نویل» بر عهده دارد، به زندگی «اورسن ولز» و رابطه پیچیده هنری و تجاری او با هالیوود پرداخته می‌شود و برای عرضه در سال ۲۰۱۸ آماده خواهد شد.

کمپانی «نتفلیکس» اخیرا نیز اعلام کرده قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌، فیلم ناتمام «روی دیگر باد» آخرین ساخته «اورسن ولز» را ۴۰ سال پس از  ساخت، تکمیل، ترمیم و اکران کند.

«ولز» ساخت این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است، «اورسن ولز» را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرد.

از جمله افتخارات «اورسن ولز» که ساخت فیلم‌هایی چون «همشهری کین» و «امبرسون‌های باشکوه» را در کارنامه سینمایی درخشان خود دارد، می‌توان به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۱۹۵۲ برای «اتللو»، جایزه بهترین بازیگر کن در سال ۱۹۵۹۹ و دریافت جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره در سال ۱۹۶۶۶ اشاره کرد.

او همچنین در سال ۱۹۷۰ شیر طلای افتخاری ونیز را به خانه برد و در سال ۱۹۷۱ جایزه اسکار افتخاری گرفت. وی در ادامه موفقیت‌هایش در سال ۱۹۸۳ جایزه «لوکینو ویسکونتی» را از جوایز «دیوید دوناتلو» معروف به اسکار سینمای ایتالیا کسب کرد و در سال ۱۹۸۴ جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد.

«اورسن ولز» روز دهم اکتبر ۱۹۸۵ در سن ۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. وی با وجود آن‌که در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است و فیلم «همشهری کین» او «عنوان بهترین فیلم اول» یک کارگردان در تاریخ سینما را در اختیار دارد.