گزارش کار وزیر دادگستری از عملکرد دولت در همایش مالکیت ادبی و هنری

 حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در هفتمین همایش مالکیت ادبی، هنری و فکری اظهار داشت: روز 29 اردیبهشت ماه بی‌شک در تاریخ معاصر ما ماندگار خواهد شد و اتفاقی نیکو و برجسته که بیانگر فرهنگ فاخر اجتماعی، سیاسی و تمدن‌ساز ملت بزرگ ایران است، در این حضور آگاهانه زمان‌شناسانه با صبوری، نظم و جدیت مردم رقم خورد.

وی با بیان اینکه شاهد مشکلاتی در روز انتخابات بودیم و بسیاری از هموطنان ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر ماندند، اظهار داشت: اعتماد مجدد ملت، مجدد رقم خورد و بسیار چشمگیر بود. شکی نیست که تقویت، تثبیت، ایجاد انگیزه و حمایت ویژه مردم از اهداف و برنامه‌های رئیس‌جمهور بود که امیدواریم با این فرصت‌های ایجاد شده دولت دوازدهم گام بلندتری در جهت تأمین منافع ملی، امنیت، عزت ملی و رشد و توسعه ملی بردارد.

به گفته  وزیر دادگستری مقوله فولکور و فرهنگ عامه جزء موضوعات فرهنگی است اما امروز در دنیا مقوله قدرت نرم اهمیت بسیار زیادی دارد. دگردیسی در مبانی قدرت و اقتدار ملی و جهانی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ضمن اشاره به اقتدار و قدرت ملت‌ها، تصریح کرد: درست است که همچنان موضوع قدرت سخت محور اقتدار و قدرت ملت‌ها است و همچنان هم در این عرصه بخش اعظمی از صنایع ملت‌ها هزینه می‌شود، اما می‌بینیم در منطقه خودمان این روزها آنچه برجسته می‌شود قدرت سخت است.

وی افزود: قدرت نظامی با پشتوانه قدرت اقتصادی از مهمترین موضوعات است این روزها شاهد قراردادهایی میان عربستان و آمریکا در منطقه و ریاض هستیم اما واقعیت این است که دنیا چرخش عظیمی پیدا کرده و تحول از قدرت سخت به قدرت نرم خود را نشان می‌دهد و سایه سنگین خود را به فضای ملی و جهانی تحمیل می‌کند از این رو ایجاب می‌کند تا به این موضوع بپردازیم.

این وزیر دولت یازدهم قدرت نرم را در 4 محور علمی، معنوی، سیاسی و فرهنگی بخش‌بندی کرد و افزود: این‌ها عمده‌ترین ارکان قدرت نرم هستند، جمهوری اسلامی ایران به خصوص در چند سال گذشته در تولید قدرت نرم دفاع و ثبت آن و ارتقاء جایگاه جهانی ما در قدرت نرم نقش فوق‌العاده تعیین‌کننده داشت که موجب مباهات است. 

پورمحمدی ضمن بیان اینکه ابتدا باید موضوعی مستقر و تولید شود تا از او و حقوق مرتبط با آن بیشتر حمایت صورت گیرد، تصریح کرد: اصل محتوای این موضوعات نکات مهمی را متذکر می‌شود اول اینکه باید بنا برپا شود سپس موارد در روبنا مورد تعقیب قرار گیرند و ما تبدیل به یک تولیدکنندگان و یک پدیدآورنده در حوزه تولیدات فرهنگی، هنری، ادبی و علمی شویم و پس از آن برای حقوق مرتبط تلاش کنیم. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر نقش برجسته‌ای در این نکات ایفا کرده است.

 وزیر دادگستری در ادامه به فعالیت‌های انتخاباتی طی چند هفته اخیر اشاره و ضمن انتقاداتی گفت: ما در چند هفته اخیر بسیار مورد انتقاد واقع می‌شدیم و مدام سؤال می‌شد که دولت چه کرده تنها به روابط خارجی و برجام فکر کرده و صرف وقت داشته است اما اینگونه نبوده در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم حضرت آقا فرمودند کارهای انجام شده را گزارش دهید.

وی افزود: معملوا فعالیت دستگاه‌ها در سایه فعالیت‌های نموددارتر به سایه و زاویه می‌رود و کمتر پرداخته می‌شود ولی فصل انتخابات موجب شد فعالیت‌ها را ناچاراً بیان کنیم، وقتی رئیس‌جمهور و اعضای دولت به بیان فعالیت‌ها پرداختند، برخی گفتند برای بهره‌برداری تبلیغاتی است چرا الان بازگو می‌کنید و برخی پس از انتخابات و در روزهای اخیر مطرح می‌کنند اگر دولت به مانند چند ماه آخر و منتهی به انتخابات کار می‌کرد ما حرفی نداشتیم چرا اینطور نبوده؛ این سخنان ما را وادار کرد تا گزارش دهیم و کارها را بازگو کنیم و این جزء ریاهای واجب است که تکرار کنیم البته ما هم فعالیت‌ها را کمتر بازگو کرده بودیم ولی باید تکرار کنیم تا مردم و فعالان از دستاوردها آگاه شوند.

وی به چند نمونه از این اقدامات اشاره و متذکر شد: از نمونه‌های این فعالیت‌ها احراز رتبه‌ نوآوری جوانی بود که 28 رتبه ظرف سه سال گذشته ارتقاء حاصل شد؛ ما در حوزه تولید علم رتبه اول جهانی را در سرعت تولید به دست آوردیم. جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید  علم 17.5 درصد رشد داشته، همچنین ما 4.5 کشور برتر دنیا در زمینه آموزش عالی شناخته شده‌ایم و به رتبه چهارم جهانی در سال 2016 ارتقاء یافتیم.

وی ادامه  داد: میزان مقالات پزشکی ما رشد فوق‌العاده‌ای داشت ظرف 4 سال گذشته از حدود 10 هزار مقاله به 14 هزار و 902 مقاله رسیدیم یعنی نزدیک به 50 درصد  ارتقاء را شاهد هستیم اما از سوی دیگر پهنای باند ما از 624 مگابایت به 4 هزار مگابایت نزدیک شد یعنی نزدیک 6.5 برابر بیشتر که نشان‌دهنده 70 درصد رشد است.

پورمحمدی در ادامه به موضوع مهاجرت نخبگان هم طی فعالیت دولت یازدهم اشاره و عنوان کرد: 20 درصد مهاجرت‌ها مربوط به نخبگان در سال 92 بود که در سال گذشته این آمار به کمتر از 5 درصد رسید یعنی ما در ثبت، تولید قدرت نرم این رکوردها را به دست آورده‌ایم.

 وزیر دادگستری همچنین به حوزه معنوی اشاره و ماه مبارک رمضان را یادآور معنویت دانست و افزود: رکن مهم در این مبحث عنصر معنویت است ملت ما نشان داد جزء صبورترین ملت‌ها در برابر سختی و مشکلات و فشارها است که نمودهای فراوان آن را مشاهده می‌کنیم.

این مقام مسئول در دولت یازدهم قدرت سیاسی را اینگونه بیان کرد و گفت: انتخابات یکی از نمودهای بارز آن بود که به گواه صاحبنظران مطرح در عرصه‌های جهانی سفر پر طمطراق رئیس‌جمهور آمریکا را به ریاض در جهت بزرگ‌ترین قرارداد جهانی تحت الشعاع خود قرار داد به شکلی که میزان خبر تولیدشده انتخابات ایران در صدر قرار گرفت و آن موضوع را به حاشیه برد.

وی تصریح کرد: این نشان داد ملت ایران قدرت نرم خود را به رخ جهانیان می‌کشد اما از دیگر موضوعات مهم قدرت فرهنگی است ما در عرصه تولید قدرت فرهنگی توانایی‌های خود را نشان داده‌ایم و امروز  جمهوری اسلامی ایران صاحب توانمندی در عرصه قدرت نرم است. این است که قدرت جمهوری اسلامی ایران را در تراز قدرت‌های جهانی قرار دادند

پورمحمدی همچنین به موضوع حمایت حقوقی اشاره و این حمایت را از مسائل اساسی برشمرد و گفت:‌خوشبختانه در دولت یازدهم به این مبحث  جدی پرداخته شده برخی لوایح تکمیل و برخی بازنگری و به مجلس ارسال شده است.

وی ادامه داد: لوایحی مثل موضوع مالکیت فکری، ادبی و هنری در موضوع فرهنگ عامه را در دست احیا داریم نزدیک دو سالی است که کار فشرده در دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری مالکیت فکری در وزارت دادگستری با نگارش پیش‌نویس و قرار دادن آن در سامانه در حال پیگیری است. این کار به شکل ابتکاری صورت گرفته و در این مسیر هر ماده‌ای که نوشته شده دلایل توجیهی را برای آن درج کرده‌ایم و در ادامه شرح ماده ذکر شده است. 

این مقام مسئول در وزارت دادگستری ضمن بیان اینکه امیدواریم زودتر کارهای نهایی انجام شود و به دولت برای تصویب ارسال گردد، گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم پس از اخذ نظرات نهایی به دولت ارسال کنیم و پس از آن برای تصویب راهی مجلس شود.