دلایل فروش بالا یا پایین فیلم‌ها در سینمای ایران چیست؟

سیدامیر پروین حسینی تهیه‌کننده سینما در خصوص فروش بالای فیلم‌های کمدی و تحت تأثیر قرار گرفتن دیگر ژانرها از این موضوع و رسیدن به فروش پایین گفت: این معادله و تحلیل را قبول ندارم که دیگر فیلم‌ها به خاطر فیلم‌های کمدی به فروش پایینی رسیدند، چون در اصل به خود فیلم ربط دارد و این اثر است که مخاطبان خود را به سالن‌ها می‌کشد.

او افزود: همین الان که می‌گویند فیلم‌های کمدی فروش بالایی دارد اگر دقت کنید شاید ده درصد در این قاعده قرار بگیرند و حدود نود درصد آثار کمدی، فروش آنچنان چشمگیری نداشتند و حتی برخی از آنها با تبلیغات خوب کاری از پیش نبردند، البته این موضوع در مورد دیگر ژانرها هم صدق می‌کند و روزی پرفروش و زمانی کم‌فروش می‌شوند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا انتخابات روی فروش پایین فیلم‌ها تأثیری داشته یا نه؟ گفت: زمان‌هایی وجود دارد که فیلم‌مان نمی‌فروشد و دنبال بهانه می‌گردیم در صورتی که باید حواسمان به خودمان باشد که چه اثری ساختیم از طرفی قدرت تحلیل مردم بالا رفته و تمام محاسبات سنتی سینما را به هم ریخته و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند فیلم مورد علاقه خود را ببینند.

این تهیه‌کننده درباره تأثیر اوضاع اجتماعی این روزها در تولید و استقبال هر چه بیشتر از فیلم‌های کمدی بیان کرد: قاعدتا اوضاع اجتماعی روی همه چیز تأثیر می‌گذارد و سینما از این قاعده مستثنی نیست. پس نمی‌توان گفت مخاطب به خاطر وضعیت اجتماعی این روزها فقط به سراغ دیدن فیلم‌های کمدی می‌روند چون به نظر من اگر از فیلمی لذت ببرند، از همه ژانرها استقبال می‌کنند.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: با نگاهی به جدول پرفروش‌های سال‌های اخیر می‌توان دید، فقط فیلم‌های کمدی مورد استقبال مخاطب قرار نگرفته و اتفاقا فروش بالای دیگر ژانرها را در این جدول می‌بینیم.

او افزود: در اصل باید توجه داشت تعداد افرادی که این چند سال اخیر به سینما می‌روند حدود سه میلیون نفر برای یک فیلم پرفروش است که به نسبت جمعیت کل جامعه ما، آمار خوبی نیست. پس زمانی می‌توان گفت فیلم‌های سینمایی از اوضاع اجتماعی تأثیر می‌گیرند که این جمعیت سینمارو به بالای ده میلیون نفر برسد.