نگارخانه زیرزمینی تهران

گروه فرهنگ و هنر- به جهت نوردهی مناسب روی سکوها و راهروهای ایستگاه ها 32 عکس لایت باکس طراحی شده بود که باید نور راهروهای ایستگاه ها و همچنین سکوها را تامین می کرد.

به گزارش افکار نیوز، برای عملیاتی کردن این ایده شیشه های لایت باکس جمع آوری و با تغییراتی دراین فضا با استفاده از متریال ممنوع، فضای مذکور آماده و میزبان آثار هنرمندان شد.

نگاه گذرهای مترو تهران شاید به نوعی منحصربه‌فردترین فضای نگارخانه ای کشور باشد زیرا زمان بازدید از آن همزمان با ساعت مسافرگیری از ساعت 6 صبح آغاز و تا 11 شب ادامه دارد.

به همین ترتیب هم تعداد افراد بازدیدکننده از آن بنا به تعداد مسافران هر ایستگاه قابل مقایسه با هیچ کدام از نگارخانه های سطح شهر نیست، از همه مهم‌تر این فضا این قابلیت را به مسافران مترو می دهد که همزمان با انجام کارهای روزانه از آثار هنری هنرمندان در رشته های مختلف بازدید کنند.

یعنی با اجرای این ایده به آثار هنری هنرمندان در محلی که بازدیدکننده زیادی وجود دارد بها داده ایم.

در سال 1390 همزمان با اعیاد شعبانیه و به مناسبت میلاد امام حسین (ع) مقررشد نمایشگاه پوستر نیز در ایستگاه امام حسین(ع) برگزار شود که با بررسی انجام شده لایت‌باکس های روی سکوهای میدان امام حسین (ع) مورد توجه قرار گرفت.

با تغییراتی که دراین سازه ها به وجود آمد آنها به محلی جهت ارائه فعالیت های هنرمندان اختصاص یافت و پس از اکران آثار با استقبال خوبی از سوی مسافران مواجه شد.

در ادامه به مناسبت روز جهانی سعدی، متونی از باب سه گلستان در فضیلت قناعت روی شیشه های ایستگاه سعدی کتابت شد که آن هم مورد استقبال مسافران قرار گرفت. برای همین هم 16 ایستگاه به این مجموعه افزوده شد.

این فضاها در راستای برنامه های کلان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مبنی بر استفاده بهتر مسافران در زمان حضوردر ایستگاه ها ایجاد شد. افزایش سطوح فضاهای فرهنگی، افزایش زیبایی بصری ایستگاه ها به جهت ترکیب نور و رنگ، دیده شدن آثار هنرمندان در بستر سازه ها و فضاها و قابلیت جریان سازی فضاهای یادشده در مناسبت‌های مذهبی و ملی و استفاده از هنرمندان در رشته های مختلف هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نقاشی، پوستر، معرق، عکس، کاریکاتور و حجم از مهم‌ترین اهداف و فعالیتهای انجام شده درنگارخانه های درون مترو تهران است.

 

امیرحسین قربانی، سرپرست مدیریت فرهنگی هنری مترو تهران