نبش قبر نقاش معروف بعد از 28 سال!

 به تازگی با ارائه حکمی از سوی قاضی مادرید دستور نبش قبر یکی از برجسته‌ترین نقاشان و فیلمسازان جهان صادر شد.

یک قاضی در مادرید حکم نبش قبر سالوادور دالی، نقاش شهیر اسپانیایی را صادر کرده تا کارشناسان نمونه دی‌‌ان‌ای او را بگیرند و بررسی کنند. بدین ترتیب قاضی به درخواست زنی که ادعا می‌کند دختر دالی است پاسخ مثبت داده است.

نام این زن پیلار آبل مارتینز است و در سال ۱۹۵۶ در شهر فیگرس در خیرونا به دنیا آمده که زادگاه دالی نیز بوده است. بیش از دو سال است که مارتینز می‌کوشد حکمی از دادگاه برای بررسی نسبت احتمالی ‌پدری دالی بگیرد. چنانچه این بررسی نشان دهد که مارتینز دختر دالی است، حق او خواهد بود که در سودی که از فروش آثار این هنرمند اسپانیایی حاصل می‌شود، سهیم شود.

دالی در وصیتنامه‌اش تمامی دارایی‌اش را به دولت اسپانیا بخشیده است، اما بر اساس رأی دادگاهی در اتحادیه اروپا، وارثان قانونی این هنرمند باید حق سهیم شدن در سود حاصل از فروش آثار او را داشته باشند. اینک دادگاه مادرید حکم نبش قبر سالوادور دالی را که ۲۸ سال پیش به خاک سپرده شده، صادر کرده است تا کارشناسان بتوانند نمونه دی‌ان‌ای او را بررسی کنند.

سالوادور دالی و همسرش گالا به مدت ۴۸ سال در زندگی مشترک با یکدیگر به سر بردند اما فرزندی نداشتند.

دالی یکی از مهم‌ترین نقاشان و مجسمه‌سازان قرن بیستم میلادی و نماینده برجسته سبک سوررئالیسم به شمار می‌آید. همچنین همکاری او با لوئیس بونوئل، فیلمساز اسپانیایی، مشهور است. ثمره همکاری این دو هنرمند فیلم‌های سوررئالیستی "سگ اندلسی" و "عصر طلایی" بودند.

سالوادور دالی، هنرمند سورئالیست در سال ۱۹۸۹ و در سن ۸۵ سالگی در گذشت. او در زادگاه خود، فیگرس در شمال شرق کاتالونیا دفن شده است.