نفوذناپذیری فرهنگی؛ هدف والای برنامه های فرهنگی شهرداری

فرهنگ سازی و آموزش شهروندان مقوله مهمی است که اگر ارکان آن به درستی انجام و اجرا شود می تواند نقطه عطفی در مهارت افزایی و تقویت روحیه عزت، افتخار، خودباوری ملی، امیدواری و نشاط فردی و اجتماعی شود. کودکان، نوجوانان و جوانان به عنوان آینده سازان قشر حساس جامعه به شمار می روند که نیازمند آشنایی با الگوهای مطلوب حیات طیبه فردی و اجتماعی هستند که برپایه معارف اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی هستند.

رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی های عمومی در زمینه های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق، تتبع و ابتکار در جامعه و رواج فرهنگ و هنر اسلامی و  آگاهی بخشی به خانواده ها از موضوعاتی است که فرهنگسراها وخانه های فرهنگ به دنبال تحقق آن هستند که خوشبختانه مجموعه فعالیت‎های انجام‎شده نشان از موفقیت برنامه های تعریف شده است. منصوره احمدی، معاون آفرینش های اجرایی مدیریت فرهنگی منطقه یک و فرهنگسرای ملل دراین مطلب به تبیین برنامه های فرهنگی سازمان فرهنگی شهرداری تهران پرداخته است.

برنامه هایی برای همه سنین

منصوره احمدی با بیان اینکه فعالیتهای فرهنگسراهای شهر مورد توجه اقشار مختلف است گفت: خوشبختانه فرهنگسراها و خانه های فرهنگ و مراکز فرهنگی تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با استقبال زیادی مواجه اند چراکه برنامه های فرهنگی ارائه شده خاص نوجوانان و جوانان است و پاسخگوی نیازهای فرهنگی این قشر. علاوه بر توجهی که به کودکان، نوجوانان و جوانان شده قشر بزرگسال و سالمند نیز مورد توجه مناطق 22 گانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری هستند که این مناطق برای هر یک از قشرها برنامه های ویژه ای تعریف کرده است.

منصوره احمدی افزود: برنامه های فرهنگی و شاخص های فرهنگی که ویژه کودک ونوجوانان است در کل سال دنبال می شود اما با توجه به اینکه دوران تابستان زمان فراغت کودکان است سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی سالهای گذشته و سال جاری با برگزاری جشنواره های فرهنگی - ورزشی  که با حضور خانواده ها انجام می شود در تلاش بوده خانواده ها را در کنار فرزندانشان وارد دایره فعالیتهای هنری و فرهنگی نماید. مسابقات کتابخوانی، برگزاری کلاس های آموزشی و خلاقیت که ذهن کودکان را بارور می کند از برنامه های مهمی است که مورد توجه این سازمان قرار گرفته است. خوشبختانه طی سالهای اخیر و ماه رمضان امسال سازمان فرهنگی هنری با برگزاری برنامه های وِیژه روزه اولی ها در سطح دختران شهر و تقدیر از آنها توانسته به ترویج فرهنگ دینی و توجه به بجا آوردن یک واجب شرعی کمک کند. برنامه های خاصی که برای دختران 9 ساله انجام شد یک روزخاطره انگیز را در ماه مبارک رمضان با همت سازمان رقم زده است.

شناسایی کودکان مستعد و اجرای برنامه های خلاقیت افزا

وی با اشاره به شناسایی کودکان مستعد توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی هنری با برگزاری مسابقات و برنامه های عمده ای که خلاقیت افزایی می کند در پی شناسایی کودکان خلاق و مستعد است. در این کارگاه ها خلاقیت کودکان به معرض دید عموم گذاشته می شود و در کنار آن با برگزاری نمایش نامه خوانی و دایرکردن کارگاه های نمایش بازی کودکان را برای وارد شدن به صحنه های واقعی زندگی آماده می کند. تقدیر از کودکان و نوجوانان نمازگزار و برگزاری جشن نوگلان حسینی که ویژه پسران با همکاری آموزش وپرورش برگزار می شود از جمله اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری در فرهنگسراهای شهر تهران است.

کلاس هایی ویژه خانواده

معاون آفرینش های اجرایی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 1و فرهنگسرای ملل با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهتمام خاصی به موضوع آموزش در خانواده ها دارد گفت: خوشبختانه کلاس های ویژه خانواده با برنامه های فرزندپروری و برقراری ارتباط خوب اجتماعی نیز بسیار مثمرثمر بوده و مورد اقبال خانواده ها قرار گرفته است. کارگاه های خانواده در فرهنگسراها به آموزش برنامه های پایدار کنترل خشم در مدرسه که ویژه خانواده ها است می پردازند و سازمان فرهنگی هنری شهرداری با همکاری با مساجد و بسیج و سازمانها خوشبختانه توانسته فعالیت های فرهنگی و هنری خود را با همکاری سایر نهادهای فرهنگی تاثیرگذارتر کند.