گسترش مراکز فرهنگی وظیفه ای ملی است/ توسعه فرهنگسراها و خانه های فرهنگ اولویت شهرداری

فعالیتهای فرهنگی نقش تعیین کننده ای در اشاعه هنجارهای جامعه دارند و تأثیرگذاری اقدامات فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بی شک فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی که در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ انجام می شود هرچند با زبانی لطیف و با بیان کودکان و نوجوانان و خواسته های به روز جوانان انجام می شود اما در روح و انتخاب مسیر فرهنگی و سلامت زندگی اجتماعی فرزندان شهر موثر بوده و نقشه راه و مسیر جدیدی را برای آنها ترسیم کرده است. هماهنگی و همکاری خانواده ها و نوجوانان و جوانان با فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نشان از موفقیت این سازمان و اشاعه برنامه های غنی فرهنگی ایرانی و اسلامی دارد. در گفتگوی پیش رو محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تبیین اهمیت فعالیتهای فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداخته است.

 

نقش مراکز فرهنگی در توسعه زیربنایی کشور/ فرهنگسراها و خانه های فرهنگ موجب زایش علم در میان جوانان شده است

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براهمیت توسعه فرهنگی در جامعه گفت: توسعه فرهنگی مساله ای راهبردی در هر نظام اجتماعی به شمار می رود و اگر این موضوع مورد غفلت و سهل انگاری قرارگیرد ارکان مختلف اجتماعی آسیب می بیند. بی شک تنزل نهادهای فرهنگی و بی توجهی به جایگاه ها و توسعه فرهنگی که می تواند فرزندان و آینده‌سازان این کشور را تربیت کند تاثیرات سویی بر آینده نسل های ایران به دنبال خواهد داشت. صاحبان اندیشه های ماندگار و والا به این مهم واقف هستند که گسترش و توسعه مراکز فرهنگی تا چه حد می تواند در توسعه مباحث سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی موثرباشد چراکه توسعه فرهنگی از مولفه های مهم توسعه به شمار می رود و به اعتلای توسعه همه جانبه در تمامی حوزه های موردنیاز کشور کمک می کند.

قمی با تقدیر از فعالیت های فرهنگی شهرداری تهران افزود: بی شک تفکر جامع و منسجم فرهنگی و ایجاد بنیادهای تربیتی و سرمایه گذاری دراین باب از سوی هر نهادی قابل تقدیر است؛ خواه این موضوع از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دنبال شود خواه از سوی روحانیون یا از سوی دولت و وزارتخانه های دولتی. فرهنگ آموزی یعنی گسترش تعلیم وتربیت و تحول در نظام آموزشی و فرهنگی کشور؛ بنابراین آموزش نکات فرهنگی زیربنای اصلی توسعه همه آموزشهای مطلوب در کشور است، از این رو باید گفت اقدامات انجام شده شهرداری در حمایت از فرهنگسراها و خانه های فرهنگ قابل توجه وتقدیر است چراکه موجب پویایی فرهنگی و زایش علم و آموزش شده است.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه سازمان فرهنگی شهرداری تهران پوشش فرهنگی مناسبی برای کودکان، نوجوانان وجوانان برقرارکرده خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه اقشار مختلفی در کشور وجود دارند بخصوص ایران اسلامی در حوزه نوجوانان وجوانان جمعیت قابل توجهی دارد که نیازمند توسعه فرهنگی هستند به نظر می رسد یکی از دغدغه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در همه فصول به خصوص در فصل تابستان پویایی اوقات فراغت دانش آموزان است که با ارائه الگوهای آموزشی و توجه به نگرشهای اسلامی وآداب ورسوم ملی ودینی، توسعه فرهنگی دینی وملی را مورد توجه قرار داده است. مسلما تابستان زمان خوبی برای انجام تحولات عمیق فرهنگی است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می تواند با اختصاص برنامه های مفید آموزشی از جمله تاکید بر مواردی چون استمرار فعالیت های جذاب هنری، ورزشی، کتابخوانی، تربیت و آموزش مسائل قرآنی واخلاقی برنامه های خود را درفصل پیش رو پربارتر کند.

 

خانواده ها با اطمینان فرزندان شان را به خانه های فرهنگ می سپارند

وی همچنین از اطمینان خانواده ها به مراکز فرهنگی سازمان شهرداری تهران گفت: یکی از مسائل مهمی که در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ قابل توجه است امید واطمینان خانواده ها به سپردن فرزندان خود به این مراکز است. خوشبختانه برنامه ها و موفقیت کودکان، نوجوانان و جوانان و تاثیر گذاری مسائل فرهنگی ماحصل آموزشهای فرهنگی خانه های فرهنگ و فرهنگسراها منجر به افزایش اعتماد خانواده ها به این مجموعه شده است. خانواده ها امروز مطمئن هستند جای امن، مطمئن وکارآمدی برای آموزش دهی به فرزندانشان و پر کردن اوقات فراغت آنها به نام فرهنگسراها وجود دارد که هم بتوانند آموزش های لازم را دریافت کنند و هم مسائل اخلاقی وتربیتی به آنها آموزش داده شود که به نفع تربیت اسلامی وافزایش کارآمدی تربیت اسلامی در محیط خانواده وجامعه است.

وی با تاکید بر فراگیری آموزشهای فرهنگی فرهنگسراها گفت: لازم است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه ریزهای بیشتری برای فراگیر شدن و مردمی تر شدن برنامه هایش در نظر داشته باشد. همکاری با مساجد و پذیرش بهتر و آسان تر مردم از جمله مسائلی است که باید بیش از پیش مورد توجه شهرداری ومدیران فرهنگی شهرداری قرار بگیرد. اینکه مراکز فرهنگی سازمان شهرداری تهران در دسترس همگان باشد امر مبارکی است که می تواند به اعتلای فرهنگ اسلامی وایرانی وآموزش هنرهای سالمی که جوانان بدان علاقمند هستند کمک کند. در واقع توسعه فرهنگسراها به معنای دسترسی کل جامعه اسلامی است. دسترسی به حوزه های فرهنگ به مثابه عبادت به شمار می رود. از این رو توصیه می شود گسترش حوزه های فرهنگی را همگان به عنوان یک وظیفه ملی بنگرند و تلاش کنند تا با همراه شدن با مراکز فرهنگی مردم محور مشارکت مردمی را در حوزه خدمات فرهنگی گسترش دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه فرهنگسراها لازم و ضروری است اضافه کرد: توسعه فرهنگسراها وخانه های فرهنگ به اندازه توسعه جمعیتی و توزیع جمعیتی بسیار مهم وحائز اهمیت است. از این رو توصیه می شود توسعه خانه های فرهنگ ها مورد توجه قرار داده شود .فرهنگسراها با در نظر گرفتن اولویت های محلات مختلف و همکاری با مساجد بتوانند با هدفمندی بیشتر نوجوانان وجوانان را جذب نمایند.