سریال جدید شبکه دو از شنبه روی آنتن می رود

این سریال 30 قسمتی به تبعات اعتیاد و تاثیرات آن بر خانواده می‌پردازد و ضمن روایت زندگی دختری به نام ترنج که دانشجوی رشته عکاسی است، قصه‌های متعددی از آدم‌های مختلف را نمایش می‌دهد؛ آدم‌هایی که برای مدتی کوتاه وارد زندگی ترنج می‌شوند و بر او تاثیر می‌گذارند.

داستان و ساختار فیلمنامه «گمشدگان» ایجاب کرده که تعداد زیادی بازیگر در این سریال به ایفای نقش بپردازند و در لوکیشن‌های زیادی تصویربرداری انجام شود.

25 بازیگر و 80 هنرور

فیلمنامه سریال گمشدگان به قلم احسان جوانمرد و رضا مقصودی نوشته شده است و براساس توضیحات علی حجازی‌مهر، نویسندگان فیلمنامه با همکاری مشاوران و کارشناسانی که در زمینه اعتیاد پژوهش کرده‌اند، نگاهی آسیب‌شناسانه به معضل اعتیاد و شرایط معتادان داشته و داستانی پرکشش و جذاب خلق کرده‌اند.

این تهیه‌کننده با تاکید بر این نکته که از نمایش صحنه‌های تلخ و چرک در این سریال پرهیز شده، درباره روند داستان به جام‌جم می‌گوید: ترنج برای تغییر شرایط زندگی‌اش وارد مسیری می‌شود که اتفاقات پیش‌بینی نشده زیادی برایش به همراه دارد. واقعیت‌ها و حقایق مربوط به معضل اعتیاد در دل قصه‌های پرافت و خیز روایت شده است.

حجازی‌مهر درباره روند تولید این سریال می‌افزاید: تصویربرداری از اسفند سال گذشته آغاز شد. بیشتر از 25 بازیگر در نقش‌های اصلی بازی کرده‌اند و بیش از 100 لوکیشن داشته‌ایم که از آن جمله می‌توانم به گرم‌خانه و برخی خیابان‌های جنوب شهر تهران اشاره کنم.

تهیه‌کننده گمشدگان توضیح می‌دهد که برای تصویربرداری بسیاری از نماهای عمومی و خیابانی از هنروران استفاده شده است. او در این باره اظهار می‌کند: در نماهای خیابانی، عابران و افرادی که در کادر دیده می‌شوند، هنرور هستند. برای تصویربرداری هر صحنه تقریبا نزدیک به 80 هنرور در کنارمان بودند و از حضورشان استفاده می‌کردیم.

انتخاب‌های یک کارگردان

رضا کریمی که سریال‌هایی چون «فاکتور هشت» و «راه طولانی خانه» را در کارنامه دارد، معتقد است سریال فیلمنامه گمشدگان ساختار ویژه‌ای دارد و باید براساس همین ساختار کارگردانی می‌شد.

وی در این باره توضیح می‌دهد: وقتی فیلمنامه‌ای به نظرم جذاب است، سعی می‌کنم در اجرا، انتخاب بازیگران و فضاسازی‌ها جذابیت را توسعه بدهم و نکات مثبت متن را در اجرا تقویت کنم.

در فیلمنامه گمشدگان نوع روایت، ساختار و نگاه به تاثیر اعتیاد بر خانواده متفاوت بود. شخصیت‌پردازی درست انجام شده و فضاسازی‌ها ملموس و قابل باور بود. احساس کردم تماشاگر می‌تواند براحتی

ما به ازای شخصیت‌های این سریال را در اطرافش ببیند. این ویژگی مهمی بود که من باید آن را در اجرا و کارگردانی توسعه می‌دادم.

کارگردان سریال گمشدگان با اشاره به این نکته که همیشه سینمای قصه‌گو را دوست داشته، درباره اهمیت جزئیات در آثار نمایشی می‌گوید: فکر می‌کنم چیزی که باعث ماندگاری یک اثر قصه‌گو می‌شود، توجه به جزئیات است. این کاری است که من همیشه در کارهایم کرده‌ام و فکر می‌کنم دلیل این‌که مخاطب چه در سینما و چه در تلویزیون ارتباط خوبی با کارهایم برقرار کرده، به همین دلیل است.

کریمی همچنین به اهمیت ریتم اشاره می‌کند و ضمن تاکید بر تغییر سلیقه و سبک زندگی تماشاگران تلویزیون درباره ریتم سریال گمشدگان می‌گوید: ریتم زندگی امروز تند شده و دسترسی به سریال‌های مهم جهان فراهم است؛ بنابراین باید ریتم درست را پیاده کرد. هرگز نگاهم این نبوده که در تلویزیون می‌توانم پلان‌های طولانی ضبط کنم و قصه را کش بدهم. فیلمنامه تعیین می‌کند برای هر صحنه چه شیوه‌ای پیاده کنم. شاید موقعیتی ایجاب بکند پلان ترکیبی بگیرم یا مثلا پلان تقطیعی.

این کارگردان، انتخاب کردن را مهم ترین وجه کارگردانی توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد: کارگردانی یعنی انتخاب؛ انتخاب سوژه، انتخاب بازیگر، انتخاب تکنیک و... من سعی کرده‌ام در سریال گمشدگان مثل همه کارهای دیگرم، بهترین‌ها را انتخاب کنم و امیدوارم نتیجه کار من و همه عوامل یک سریال خوب باشد که مخاطب از آن لذت ببرد.

ایفاگران نقش‌های اصلی

تعداد زیادی از بازیگران مجرب و جوان در گمشدگان بازی کرده‌اند. نقش ترنج را روشنک گرامی به‌عهده داشته که سابقه بازی در سینما و تلویزیون دارد، اما تاکنون نقش اصلی یک سریال نبوده است. بهنام تشکر نقش پدر ترنج را بازی کرده است و کتانه افشارنژاد ایفای نقش مادر ترنج و ادوین راستاد اجرای نقش برادر ترنج را به‌عهده داشته است.مهرداد ضیایی در این سریال ایفای نقش خسرو، دوست پدر ترنج را به‌عهده داشت، آرزو ابی‌زاده و حسن تصویری هم نقش خاله و شوهرخاله ترنج را بازی کردند. ستاره اسکندری در نقش شهین، سعید داخ در نقش همسر شهین و پژمان بازغی در نقش رئیس یک باند توزیع موادمخدر، از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند؛ اما تعداد زیادی از بازیگران را به مرور خواهیم دید که از آن جمله می‌توان به شقایق فراهانی، افسانه بایگان، کوروش تهامی، پرویز پورحسینی، مهتاج نجومی، فریبا نادری، محمود جعفری، بهرام ابراهیمی، رامین ناصرنصیر، یاسر جعفری، آتیه جاوید، مینا دلشاد و بهاران بنی‌احمدی اشاره کرد.

محدودیت‌های مسعود

کوروش تهامی، یکی از بازیگرانی است که به اقتضای قصه در چند قسمت از گمشدگان حضور دارد. او نقش مسعود را به عهده دارد که بینایی‌اش مشکل دارد و از ویلچر استفاده می‌کند. تهامی درباره کم‌کاری در تلویزیون اظهار می‌کند: بیشتر از سه سال بود در آثار بلند تلویزیونی بازی نکرده بودم. فقط به این دلیل که من مجموعه‌هایی در تلویزیون بازی کردم که جزو بهترین‌های تلویزیون بوده و دلیلی ندارد بخواهم با یک انتخاب نادرست کارنامه خودم را زیرسوال ببرم.

او درباره نقش مسعود در سریال گمشدگان توضیح می‌دهد: به نظرم نقش خیلی خاصی است. سریال تعداد زیادی بازیگر مهمان دارد و من هم یکی از آنها هستم. درواقع مسعود یکی از شخصیت‌هایی است که به فراخور داستان از جایی وارد سریال می‌شود و بعد می‌رود. اگرچه نقش خیلی بلندی نیست، اما ارزش آن را داشت که برایش وقت بگذارم. این شخصیت معلولیت دارد و این مسأله برخی امکانات را از بازیگر می‌گیرد. یعنی به عنوان بازیگر باید برای این که کارم را درست انجام بدهم، کارهای متفاوتی کنم.

تهامی در ادامه اضافه می‌کند: بازیگر روی ویلچر نمی‌تواند از پاهایش استفاده کند و باید از مکمل‌های دیگری بهره ببرد. ضمن این‌که مسعود چشم‌هایش مشکل دارد و نمی‌تواند واضح ببیند، بنابراین چنین شخصیتی بازی خاصی می‌طلبد. احساس کردم این نقش جای کار دارد و امیدوارم کاری که انجام داده‌ام به ثمر بنشیند.