تولد گران‌ترین کارگردان سینما

 کریستوفر نولان کارگردان مطرح سینمای جهان که در حال حاضر گران‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود امروز شمع تولد 47 سالگی خود را خاموش خواهد کرد.

کریستوفر نولان 30 ژوئیه 1970 در لندن به دنیا آمد. پدر وی که در کار بازاریابی و تبلبغات بود در روز تولد 8 سالگی‌اش یک دوربین سوپر 8 به وی هدیه کرد. به گفته‌ی خود نولان این هدیه کاربردی اساسی برایش داشت و زندگی‌اش را متحول نمود. چراکه عمده اوقات فراغت وی تا نوجوانی با دوربین کوچکش سپری شد.

کریستوفر نولان

برادر کریستوفر؛ جاناتان نولان نیز به ادبیات و نویسندگی علاقه داشت و اولین ساخته‌ی مهم کریستوفر یعنی ممنتو "یادآوری" محصول 2000 از نوشته‌ی جاناتان اقتباس شده بود.تحصیلات نولان در کالج دانشگاهی لندن پیگیری شد و از سال 1998 ساخت فیلم بلند را آغاز نمود. فیلم تعقیب در همین سال توسط او ساخته شد.

نولان در سال ۲۰۰۰ فیلم تحسین شده ممنتو را با بودجه‌ای چهار و نیم میلیون دلار‌ی ساخت و موفقیت فیلم برایش اعتبار آورد. این فیلم نامزد 2 اسکار از جمله اسکار بهترین فیلمنامه برای نولان شد.ممنتو در حقیقت به یک اصل برای روایت سینمایی از سوی این فیلمساز تبدیل شد. او ساختار غیر‌خطی را در روایت‌هایش دنبال می‌کند. یعنی ابتدا و انتهای داستان قرار نیست به ترتیب روایت گردد.

کریستوفر نولان

در 2002 فیلم بی‌خوابی در ژانر پلیسی معمایی با حضور آل پاچینو بازهم مورد اقبال قرار گرفت. 3 سال بعد؛ با شکستن قواعد ژانر در گونه‌ی تریلر ؛ بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی "بتمن آغاز می‌کند" توسط نولان ساخته شد.

2006 پرستیژ؛ 2008 شوالیه تاریکی؛ 2010 سرآغاز؛ 2011 شوالیه تاریکی بر می خیزد دیگر آثار مهم و موفق این سالهای اخیر کریستوفر نولان به شمار می‌آیند. فیلم علمی تخیلی تلقین (۲۰۱۰) و بین ستاره‌ای (۲۰۱۴) دو فلم بسیار موفق نولان در سالهای اخیر محسوب می‌شوند. این دو فیلم در رده های بالا آرا منتقدین در سینمای قرن جدید محسوب می‌شوند.

کریستوفر نولان

نولان در بسیاری از آثارش، فیلم‌نامه را به همراهی برادرش، جاناتان نوشته و به همراه همسرش، اما توماس، کمپانی سینکاپی فیلمز را تأسیس کرده است.

فیلم‌های نولان حول مفاهیم و ایده‌های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف‌پذیری حافظه و هویت شخصی می‌گردد. او بیشتر ترجیح می‌دهد فیلم‌هایش در استودیو فیلم‌برداری نشوند و در لوکیشن‌های طبیعی این کار انجام شود.

کریستوفر نولان

نولان این روزها فیلم بسیار موفقی را با نام "دانکرک" روی پرده برده است. این فیلم هم‌اکنون بالاترین امتیاز منتقدین سخت‌گیر سینمای هالیوود را در اختیار داشته و به رکوردشکنی در گیشه می‌پردازد. فیلم تازه نولان به ماجرای ساحل دانکرک در حین جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

نولان از کارگردانانی هم‌چون استنلی کوبریک، ترنس مالیک، اورسن ولز، فریتس لانگ، نیکلاس روگ، سیدنی لومت، دیوید لین، ریدلی اسکات، تری گیلیام و جان فرانکن هایمر به عنوان الهام‌بخش خود یاد کرده است.

همچنین فیلم‌های بلید رانر ، جنگ ستارگان، لورنس عربستان، محله چینی‌ها و ادیسه فضایی را فیلم‌های مورد علاقهٔ خود نامیده است.