افکار

فرانسیس فورد کاپولا سازنده فیلم تحسین‌شده «پدرخوانده» از ساخت دنباله‌های این فیلم ابراز پشیمانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم پدرخوانده قسمت ۲ در اغلب نظرسنجیها به عنوان یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما شده و بسیاری آن را بهتر از فیلم اول میدانند، با این حال فرانسیس فورد کوپولا معتقد است ساختن دنبالههای پدرخوانده یک اشتباه بود.
او درحالی از ساخت «پدرخوانده قسمت ۲» ابراز پشیمانی می‌کند که این فیلم جایگاه او را در سینما تثبیت کرد و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برایش به ارمغان آورد.
این اعتراف مطمئنا طرفداران سه‌گانه مافیایی کاپولا را شوکه می‌کند.
کارگردان ۷۲ ساله در پاسخ به سوال خبرنگاری در لس‌آنجلس درمورد احتمال بازگشت او به دنیای مافیا و ساخت قسمت چهارم «پدرخوانده» گفت: «باید فقط فیلم اول را می‌ساختم.»
این درحالی است که دو «پدرخوانده» اول همیشه در فهرست‌های بهترین فیلم‌های تاریخ فقط یک رقیب جدی دارند و آن هم «همشهری کین» ساخته اورسن ولز است.
کاپولا گفت وقتی جوان بود دوست داشت فیلم‌های «کوچک هنری» بسازد. او افزود: «به نظرم تمام هم‌نسلان من چنین حالتی داشتند. می‌خواستیم کاری کنیم تا پول به دست بیاوریم و بعد فردا که از خواب بیدار شدیم برویم فیلم خودمان را بسازیم.»
خالق فیلم‌» اینک آخرالزمان» ادامه داد فیلم‌هایی مثل کارهای اولش؛ یعنی «مکالمه» و «مردم بارانی» به تصور او از فیلم هنری نزدیک‌تر هستند.
نکته جالب اینجاست که «پدرخوانده قسمت ۲» در جوایز اسکار موفق‌تر بود و شش جایزه به خانه برد، در حالی‌که فیلم اول تنها سه جایزه گرفت. اسکاری که کاپولا برای کارگردانی فیلم دوم گرفت تنها جایزه اسکار کارگردانی کارنامه اوست.
کارگردان «دراکولای برام استوکر» ادامه داد: «باید کاری پیدا می‌کردم و البته این کار «پدرخوانده» بود. این فیلم مرا به آدمی بدل کرد که فکرش را نمی‌کردم. به یک کارگردان پولساز بدل شدم. یک جوان ایتالیایی‌تبار آمده و به او کلی امکانات داده‌اند، خب می‌بینید که چه دیوانه بازی‌ها درآوردم در کارنامه‌ام!»
«پدرخوانده قسمت ۲» اولین دنباله تاریخ سینما بود که موفق شد جایزه اسکار بهترین فیلم را بگیرد. در تاریخ سینما تنها «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» توانست این موفقیت را تکرار کند.
«پدرخوانده» و «پدرخوانده قسمت ۲» در کنار آثاری مثل «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی»، «محله چینی‌ها» و «شکارچی گوزن» هالیوود نوین را شکل دادند.
قسمت سوم پدرخوانده نتوانست موفقیت دو فیلم قبلی را تکرار کند و هرچند در هفت رشته نامزد اسکار شد، اما از مراسم اسکار دست خالی بازگشت و منتقدان هم چندان فیلم را تحویل نگرفتند.

کد خبر: 64519