آیا سینما دچار افت فروش خواهد شد

با نزدیک شدن به پایان نیمه اول سال 96 آمار و ارقام فروش سینماها در پنج ماه گذشته از سوی مراکز مختلف اعلام می‌شود. این آمار نشان دهنده افزایش فروش سینماهای کشور با حضور دو فیلم نزدیک به بیست میلیارد تومان است.

با شروع اکران نوروزی دو فیلم "گشت 2" و "خوب، بد، جلف" نخستین شانس‌های فروش بالای سینمای ایران محسوب می‌شدند و بر طبق پیش‌بینی‌ها هر دو اثر با رکوردشکنی‌های فراوانی روبرو بودند و تا همین دو روز پیش پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران "گشت 2" لقب گرفته بود.

پس از آن دو فیلم سینما با فات نسبی در مخاطب روبرو شد و اکران فیلم‌های همچون "یک روز بخصوص"، "زیر سقف دودی"، "آباجان"، "آشوب" و "رگ خواب" نتوانست تغییر چندانی در آمار کلی فروش به وجود بیاورد. آمارها نشان افزایش فروش داشتند و اما از سویی دیگر مشخص شد که تعداد مخاطبان سینما کاهش یافته و این آمار به علت افزایش نرخ بلیت افزایش یافته است.

همه چیز در دست دو فیلم کمدی بود تا اینکه اثری دیگر باز هم جنس کمدی به سینما آمده و گوی سبقت را از همه ربود. نسخه دوم نهنگ عنبر این بار هم توانست صدرنشین شود و با فروشی استثنایی به عنوان اولین و تنها فیلم بیست میلیاردی ایران لقب گیرد.

حال از نیمه مرداد گذشته‌ایم و آثاری همچون گذر موقت، بیست و یک روز بعد، ساعت 5 عصر و اکسیدان به عنوان آثار تازه اکران شده در صحنه اکران سینماها قرار دارند. آثاری که جمعاً به اندازه یکی از از سه فیلم پرفروش نیمه اول سال هم نفروخته‌اند.

ساعت 5 عصر مدیری هم برخلاف شروع طوفانی و تبلیغات گسترده و شهری طی روزهای گذشته مخاطبان خود را از دست داده و مورد نقد اکثر تماشاگران قرار گرفته است و بعید می‌رود که رقیب جدی برای صدر جدول باشد.

سه اثر در شرف اکران یعنی "نگار" ساخته رامبد جوان، "خفه‌گی" از فریدون جیرانی و خانه کاغذی مهدی صباغ‌زاده به زودی پس از پایان زمان اکران فیلم‌های روی پرده کار خود را آغاز خواهند کرد و حال باید دید این آثار می‌توانند گزینه‌های اصلی قدرتمندی برای اکران پایان تابستان و شروع پاییز باشند؟

"نگار" رامبد جوان با بازی "نگار جواهریان"، افسانه بایگان، علیرضا شجاع نوری و مانی حقیقی یکی از گزینه‌های بعدی اکران در سینماهای کشور است. این فیلم با ساختاری متفاوت راهی سینما خواهد شد و شاید همین ساختار مبهم و توهم‌آلود در جذب مخاطب عام کمی به رامبد جوان صدمه بزند.

البته حضور جوان در برنامه خندوانه و محبوبیت فراوان وی بین مردم را هم نمی‌توان نادیده گرفت اما شاید نتوان نگار را فیلمی دانست که مخاطب دو بار برای دیدنش به سالن سینما برود.

"خفه‌گی" از فریدون جیرانی دیگر فیلمی است که اوایل پاییز اکران می‌شود. فضای سیاه و سفید اثر و ژانر جنایی آن کمی برای مخاطبی که به فیلم‌های کمدی عادت داده شده کمی دیر هضم است اما بازیگران این فیلم یکی از نقاط قوت این اثر برای فروش محسوب می‌شوند.

حضور الناز شاکردوست، پولاد کیمیایی، نوید محمدزاده در کنار پردیس احمدیه دلیل خوب برای فیلمی متفاوت از کارگردان پیشکسوت اما جسور سینمای ایران است. فیلم خفه‌گی المان‌های خوبی برای فروش دارد اما آن را هم نمی‌توان رقیبی برای سه فیلم بالای جدول دانست.

در این میان "خانه کاغذی" صباغ زاده نیز حضور دارد که البته با وجود حضور پرویز پرستویی شانس چندانی برای فروش بالا ندارد. این فیلم با تکیه بر همان ملودرام اجتماعی رایج در دو سال گذشته ساخته شده اما نبود بازیگر اصلی جوان شاید نقطه ضعف اثر برای فروش باشد.

فیلمی که از سوی کارگردان یکی از بهترین تجربه‌هایش محسوب می‌شود و معتقد است که در جشنواره فیلم فجر اصلاً دیده نشده است. خانه کاغذی المان‌های مناسبی از یک اثر مرغوب را در دست دارد اما داستان اینجاست که کیفیت بالا این روزها عامل فروش اثر محسوب نشده و کمدی‌های مبتذل و سطحی همه چیز را در دست دارند.

با توجه به نبود فیلم کمدی قدرتمند در نیمه دوم سال انتظار افت فروش در سینماها انتظار دور از ذهنی نیست و به جز این سه اثر در شرف اکران فیلم‌های دیگری همچون "قاتل اهلی"، "سارا و آیدا"، "سد معبر"، "چراغ‌های ناتمام"، "فصل نرگس" و "کوپال" هیچکدام المان خاصی برای فروش موفق ارائه نداده‌اند.