مراسم بزرگداشت هنرمند عرصه موسیقی برگزار شد

مراسم بزرگداشت مجید انتظامی نوازنده و آهنگساز عصر سه شنبه ۲۴ مرداد با اجرای رسالت بوذری و با حضور هنرمندان، سینماگران، مدیران فرهنگی و اهالی رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از اجرای قطعه ای توسط حمید حامی، مستند «ابوایست» که درباره مجید انتظامی بود، پخش شد.

سپس کارگردان «ابوایست» روی صحنه آمد و گفت: ۵ سال پیش ایده ساخت این مستند به ذهن من رسید اما ساخت این اثر به واقع کار سختی بود. ردیف های جلو و عقب را نگاه کنید و متوجه می شوید افرادی از طیف های مختلف حضور دارند، کارکرد موسیقی مجید انتظامی همین است، اینکه همه ما را دور هم جمع می کند.

در ادامه لوریس چکناواریان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: او خدمت بزرگی به سینمای ایران کرده، مجید انتظامی از خانواده بزرگی است و من به حضور او افتخار می کنم.

در ادامه محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما روی صحنه آمد و خطاب به مجید انتظامی گفت: هنگامی که در دانشکده سینما درس می خواندم موسیقی شما به من تصویرهای نویی می داد. شما زیر سایه آقای بازیگر سینمای ایران نماندید و مستقل کار کردید، شما و سینمای ایران یک رابطه دوطرفه داشتید. خیلی از تماشاگران اسم عوامل فیلم ها را نمی دانند اما نام شما را در فیلم ها به یاد دارند.

وی افزود: بسیاری از فیلمسازان کوتاه و مستند هنوز دارند در آثار خود از موسیقی شما استفاده می کنند و چه جالب که موسیقی شما روی آثار آن ها نیز نشسته است. برای آقای بازیگر سینمای ایران آرزوی سلامتی دارم، شما دیگر میوه یک درخت نیستید بلکه درخت تنومندی هستند که به وجود شما افتخار می کنیم.

محمد سریر نیز بیان کرد: همه در جریان آثار مجید انتظامی هستند، بسیاری از موسیقی های متن آثار بزرگ توسط او ساخته شده است. بسیار مشکل است که از زیر سایه مرد بزرگی مانند عزت الله انتظامی فرزندی در حوزه موسیقی به صورت مستقل کار کند، مجید انتظامی از درون این سایه بلند شد و این بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مجید انتظامی با آثار خود یک چهره مستقل از خود بروز داد. این قدرت نفوذ آثار هنری است که در جایی فریز نمی شود. ما با آثار او زندگی کرده ایم و خاطره داریم. من با مجید شاید ۵۰ سال آشنایی دارم و می دانم که چقدر زحمت کشیده و در چه دوران هایی حتی با وجود داشتن کسالت آثار خود را تولید و ماندگار کرده است. امیدوارم آثار بیشتری را برای آیندگان به جا بگذارد.

سپس سیدرضا میرکریمی روی صحنه آمد و اظهار کرد: حسرت من این است که موفق نبودم با مجید انتظامی همکاری کنم، انسان های چند وجهی عمقی ندارند اما مجید انتظامی هم چند وجهی و هم عمیق است. او سرشار از عمق و خلاقیت و نگاه است، خودخواه نیست که تنها به خود فکر کند. با این وجود در فعالیت های اجتماعی نیز حضور داشت و میزان تعهد او را نسبت به همکارانش و دیگران فهمیدیم. من با موسیقی های او بسیار خاطره داشتم و امیدوارم این اجازه را بدهند که با هم همکاری کنیم و برای من هم این افتخار ثبت شود و کمک کند که اثرم ماندگار شود.

هوشنگ کامکار نیز عنوان کرد: از دوره جوانی با انتظامی از زمان تغییر ارکستر سمفونیک آشنا شدم او یکی از بهترین نوازندگان بود، در آنجا هر کسی نمی توانست نوازندگی کند. شیوه کار او با ایده های من مطابقت دارد زیرا موسیقی او هویت ملی دارد، آثار او در خارج اگر اجرا شود بسیار برایش ارزش قایل می شوند و مردم استقبال می کنند. برای مثال چند وقت پیش شنیدم که یک گروه ایتالیایی آمدند و نواختند و سپس گروهی از ما هم به ناف ایتالیا رفتند و «وردی» زدند که این جای تعجب دارد.

کامران ملکی سخنگوی خانه سینما نیز گفت: من از طرف مدیرعامل خانه سینما آمده ام زیرا او دچار کسالت شده است. این را هم بگویم که آقازاده های سیاست خود را به پدرانشان می چسبانند اما آقازاده های هنر مستقل کار می کنند.

وی افزود: او همواره تأکید دارد که باید نفس آهنگساز در اثر وجود داشته باشد و بسیار با وسواس به کار می پردازد، ضمن اینکه کمکی که مجید انتظامی به موسیقی کرده تربیت نوازندگان و حفظ آنها است.

ملکی عنوان کرد: تفاوت سیاست و هنر در اینجاست که آقازاده های سیاسی به انحای مختلف خود را به سیاست می چسبانند اما آقازاده های هنری، هنر را متجلی می کنند.

در ادامه این مراسم حمید حامی یکی دیگر از قطعات خود را اجرا کرد.

حمید حامی پس از اجرای قطعه خود گفت: خوشحالم در این روز مبارک انتخاب شدم که در اینجا باشم. او ستاره درخشان و فخر موسیقی ایران است. همیشه وقتی درباره سابقه من حرف زده می شود نام آقای انتظامی می آید و من نیز به این موضوع افتخار می کنم. جا دارد بگویم که چند روزی از فوت یکی از دوستان آقای انتظامی می گذرد و من هم می خواهم از ناصر فرهودی یادی کنم.

سپس گوهر خیراندیش بیان کرد: دردانه هنر امشب ستاره مجلس است. برای من آسان نیست درباره مجید انتظامی حرف بزنم، اول از همسر او تشکر می کنم. نمی خواهم صحبت های نخ نما شده درباره همسر او بزنم، همسر و دختر مجید انتظامی نیز هنرمند هستند. شیدایی که در این آدم وجود دارد باعث می شود که در لحظه کسی را نشناسد، این باعث نمی شود که آدم ناراحت شود بلکه به خود می بالد کما اینکه یکبار هنگامی که مشغول نوشتن موسیقی بود من را نشناخت. همواره موسیقی او را در آثار حفظ می شویم زیرا از جان او بر می خیزد و بر دل ما می نشیند. من سررشته ای در موسیقی ندارم اما متوجه موسیقی او می شوم. برای من امشب شب فراموش نشدنی است.

در ادامه مسعود جعفری جوزانی نیز عنوان کرد: مجید یکی از افرادی است که همه حس خود را در ذره ذره فیلم می دمد. این برای من عجیب است و آن را دوست دارم. برخی موسیقی ها بسیار فاخر هستند اما چیزی برای آدم ندارند. این را هم باید بگویم که او از مردم خود نبریده است.

سپس حسام الدین سراج پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: من از مجید انتظامی اخلاق مداری، صبر، متانت و مهربانی را آموختم و فکر می کنم بزرگترین ویژگی یک هنرمند به جز این صفاتی که گفتم هوشمندی او است. مجید انتظامی ستون فقرات موسیقی است زیرا همواره می دانسته که چه چیزی را برای مردم انتخاب کند. برای او آرزوی طول عمر می کنم که آثار بیشتری را برای مردم خلق کند.

در بخش دیگر از این مراسم محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، هوشنگ کامکار، سیدرضا میرکریمی، لوریس چکناواریان و مسعود جعفری جوزانی روی صحنه حضور پیدا کردند و با اهدای لوح و یادبودی از مجید انتظامی تجلیل کردند.

مجید انتظامی در ادامه اظهار کرد: ما بسیاری از هنرمندان را از دست می دهیم و بسیار بی سر و صدا از کنار آن رد می شویم، گویا هنوز هم آن بهای لازم را به موسیقی نمی دهیم. ناصر فرهودی، آندره آرزومانیان و علیرضا خورشیدفر از بزرگان موسیقی ایران بودند که دوست داشتم یادی از آن ها کنم.

سپس آذر صدرصالحی همسر او از روی صحنه آمد که مجید انتظامی گفت: او همواره در کنار من بوده و گاهی اوقات من را در شرایط سخت در استودیو همراهی می کرد که تنها نباشم.

در پایان این مراسم مستند «ابوایست» اکران شد.