نظر بزرگان هنر درمورد استاد موسیقی ایران

آیین پاسداشت بیش از چهل سال تلاش مجید انتظامی در اعتلای موسیقی ایران زمین عصر سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن را رسالت بوذری برعهده داشت، سکانس‌هایی از آثار سینمایی که آهنگ‌سازی آن را مجید انتظامی انجام داده بود، نمایش داده شد. در ادامه حمید حامی خواننده پاپ کشورمان ترانه‌هایی از سمفونی ایثار را خواند.

کارگردان «ابوایست»: از تواضع استاد انتظامی تشکر می‌کنم

همچنین امیرصادق محمدی کارگردان مستند «ابوایست» درباره مجید انتظامی توضیح داد: چند سال پیش به ذهنم رسید درباره استاد انتظامی مستندی بسازم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این مسیر مخالفت خود استاد با ساخته شدن این اثر بود. جا دارد از گلنوش انتظامی برای همکاری‌شان در ساخت این اثر تشکر کنم. از تواضع استاد انتظامی نیز باید تشکر کنم.

وی افزود: برای صحبت کردن درباره استاد انتظامی همین بس که هنرمندانی از طیف‌های مختلف را با هنرش دور هم جمع می‌کند.

چکناواریان: انتظامی به موسیقی و سینمای ایران خدمت بزرگی کرده است

در ادامه لوریس چکناواریان درباره استاد انتظامی بیان کرد: مجید دوست و آهنگ‌ساز خیلی خوبی است. او خدمت بزرگی به موسیقی و سینمای ایران کرده است. خانواده بزرگ انتظامی میوه بزرگی را که استاد انتظامی هستند، به هنر تقدیم کرده است.

باشه آهنگر: مجید انتظامی موسیقی و سینما را به هم نزدیک کرد

محمدعلی باشه آهنگر نیز درباره این استاد مسلم موسیقی عنوان کرد: افتخار می‌کنم که عکسی به یادگار در این مراسم داشته باشم. وقتی در دانشکده سینما و تئاتر درس می‌خواندم موسیقی و احساس ناشی از آن در آثار موسیقی من را به سینما علاقه‌مندتر می‌کرد. استقلال شخصیتی شما از پدرتان تاریخ سینمای شریف و نجیبی آن را ثابت می‌کند. موسیقی آقای انتظامی باعث شده است به سراغ هنر و نبوغ شما برویم. این خدمت باعث شده سینما و موسیقی رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. بسیاری از سینمادوستان نام فیلم ها را نمی‌دانند اما موسیقی شما را در ذهن دارند.

وی ادامه داد: برای سلامتی استاد عزت الله انتظامی و حضور سایه شان بر سر سینما دعا و به شما نیز افتخار می‌کنم.

سریر: امیدوارم موسیقی انتظامی تداوم داشته باشد

محمد سریر نیز درباره انتظامی و کارنامه درخشان فعالیت‌های او گفت: مجید انتظامی دوست قدیمی من است. او بزرگ ترین و شناخته شده‌ترین فیلم‌ها را آهنگ سازی کرده است. پدر گرامی او سایه بلندی دارد و سخت است فرزندی بتواند از سایه این‌چنینی، هنر خود را به رخ بکشد. اما با آثار خود وجهه مستقلی را در حوزه موسیقی متن فیلم بروز داده است.

وی افزود: موسیقی او در زندگی ما حضور و جریان دارد. در سینما، رادیو و تلویزیون و داخل و خارج از کشور آوازه و نفوذ دارد. به او تبریک می گویم و امیدوارم آثار بیشتری از خود برای آیندگان به یادگار بگذارد.

میرکریمی: مجید انتظامی هنرمندی چند وجهی و عمیق است

سیدرضا میرکریمی کارگردان سینمای ایران نیز درباره فعالیت‌های مجید انتظامی گفت: مجید انتظامی هنرمندی چند وجهی و عمیق است. در هر وجهه‌ای سرشار از خلاقیت، عمق، تجربه و نگاه است. تعهد اجتماعی بالایی دارد و نسبت به هم صنف‌های خود دغدغه‌مند است. با موسیقی او خاطرات بسیار دارم و امیدوارم افتخاری باشد تا با او همکاری و برای ماندگاری اثرم از تجربه او در موسیقی کمک بگیرم.

کامکار: موسیقی انتظامی هویت ایرانی و ملی دارد

هوشنگ کامکار نیز در این مراسم عنوان کرد: مجید انتظامی از نوازندگان برجسته ابوا در ارکستر سمفونیک ایران بود. شیوه کار او با ایده های من مطابقت زیادی دارد و کارش را بسیار می پسندم. زیرا معتقدم موسیقی ایرانی باید هویت ایرانی و ملی داشته باشد.

خیراندیش: موسیقی انتظامی یک کاراکتر فاخر در فیلم‌هاست

گوهر خیراندیش بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه موسیقی انتظامی همچون یک کاراکتر پرسوناژ دارد، گفت: حرف زدن درباره مجید انتظامی برای من آسان نیست. فاخر بودن موسیقی او همچون یک شخصیت در فیلم هایش خود را ثابت می کند. اگرچه من دانش موسیقی ندارم، اما من هنر درخشان او را درک می کنم. همچنین افتخار بازی در فیلم کوتاهی به کارگردانی دخترشان را داشتم و می دیدم که مجید انتظامی هم‌زمان با فیلم‌برداری در خانه شان نت موسیقی می نوشت و برای موسیقی زحمت می کشید.

جعفری جوزانی: مانیفست احساس در موسیقی انتظامی تجلی می یابد

مسعود جعفری جوزانی، نویسنده و کارگردان سینما، نیز درباره فعالیت های انتظامی بیان کرد: مانیفست احساس یک فیلم در موسیقی مجید انتظامی تجلی می یابد. آهنگ‌سازی برای یک فیلم بسیار سخت است و او این کار را به بهترین نحو انجام می دهد.

سراج: اهمیت مجید انتظامی به مثابه ستون فقرات موسیقی و سینماست

حسام الدین سراج نیز در این آیین پاسداشت گفت: از مجید انتظامی اخلاق مداری، صبر، متانت و مهربانی آموختم. بزرگ ترین ویژگی یک هنرمند هوشمندی اوست و مجید انتخاب های دقیقی در حرفه‌اش داشته است. او ستون فقرات موسیقی و سینماست. برای او و هنرش آرزوی طول عمر دارم.

در این مراسم همچنین از درگذشتگان هنر به ویژه حمید فرهودی یاد شد. در ادامه پیام ضیاءالدین دری که در ایران حضور ندارد درباره هنر انتظامی خوانده شد.

اهدای لوح تقدیر بیش از چهل سال تلاش مجید انتظامی

در ادامه محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، هوشنگ کامکار، مسعود جعفری جوزانی، رضا میرکریمی به روی سن رفتند و لوح تقدیر مجید انتظامی را اهدا کردند.

وی با حضور روی سن گفت: متاسفانه عزیزان زیادی را در موسیقی از دست دادیم و باید از آن ها یاد کنم. یاد استاد صدا ناصر فرهودی و آندره آرزومانیان را گرامی می دارم. این بهایی است که موسیقی به ‌آن نیاز دارد و هنوز پرداخته نشده است.

وی در ادامه با تقدیر از همسرش گفت: او تمام این سال ها کنار من بود و در استودیو می ماند تا من تنها نباشم.

در پایان حاضران به تماشای مستند «ابوایست» به کارگردانی امیر صادق محمدی محصول «مرکز مستند سوره» حوزه هنری نشستند.

گفتنی است در این مراسم هنرمندان و مدیرانی همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی، آذرنوش صدرسالک همسر مجید انتظامی، استاد برجسته چنگ ایران لوریس چکناواریان، مسعود جعفری جوزانی، دکترمحمد سریر، هوشنگ کامکار، حسام الدین سراج، جمال شورجه، پوران درخشنده، رضا میرکریمی، سیدمحمود رضوی، احمد میرعلایی، علیرضا رئیسیان، گوهر خیراندیش، محمدحسین مهدویان، حسین زندباف، غلامرضا فرجی، یزدان عشیری، محمود کاظمی، محمدرضا شرف الدین، مهدی کریمی، محسن علی اکبری، محمدعلی باشه آهنگر، علی رویین تن، سیمون سیمونیان، ناصر باکیده، سعید الهی، دکتر سیدنظام موسوی، سید مجتبی علوی، کامران ملکی، حمید قره داغی، محمدرضا شفاه، محسن یزدی، محمد فرنود، سیاوش حقیقی، حبیب اسماعیلی، اکرم محمدی، محمدرضا عرب، احمد عبداللهیان، محمد عبدی زاده، حسن امجدی مقدم و … حضور داشتند.