تقدیر از سرآمدان روابط عمومی

ششمین دوره آئین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران روز چهارشنبه 25 مرداد با حضور دکتر شجاعی کیاسری مشاور محترم وزیر کشور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور با توجه به نقش و اهمیت روابط عمومی در وزارت کشور و استانداری ها، هوشمند سفیدی دبیرکل و سخنگوی خانه روابط عمومی ایران و جمعی از روابط عمومی ها در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. 

مراسم با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد.

در ابتدای مراسم هوشمند سفیدی گفت: عامل مهم در تحقق الگوی سرآمدی در روابط عمومی‌ها، منابع انسانی کارآمد از جمله مدیران روابط عمومی‌ها هستند و در وضعیت کنونی کشور که شاهد استقرار دولت دوازدهم هستیم، انتخاب مدیران روابط عمومی باید بر اساس چهار شاخص علم، تجربه، شخصیت و روحیه خدمت انجام پذیرد و وزیران محترم باید برای تقویت اطلاع رسانی دولت به این عامل، توجه ویژه‌ای کنند.

وی اظهار داشت: مدل سرآمدی، مدلی همه جانبه است که به همه عوامل لازم برای موفقیت و اثربخشی توجه دارد و با اجرای این مدل در دستگاه‌های اجرایی، شاهد توسعه پاسخگویی، ارائه خدمات ارتباطی کیفی و افزایش میزان رضایت ذی نفعان خواهیم شد.

وی افزود: در حال حاضر روابط عمومی‌ها، عملکرد و اثربخشی می‌خواهند، اما به تقویت زیرساخت‌ها و توانمندسازی ها توجه نمی‌کنند.

سفیدی تأکید کرد: تجهیز و تأمین منابع مادی، انسانی، فنی، فن آوری و تجهیزاتی روابط عمومی‌ها، گام نخست در این راه است. 

در ادامه مراسم رمضان شجاعی کیاسری گفت: وظیفه معاون اطلاع‌رسانی دولت ایجاد سازوکاری برای تبیین عملکرد روابط عمومی و خدمات ارائه شده به مردم است.

وی افزود: رسانه باید جای خود را با ارتباطات و روابط عمومی عوض کند چرا که رشد سریع فناوری منجر به تغییر معادلات شده و روابط عمومی نقش و کارکرد رسانه را پیدا کرده‌اند.

شجاعی کیاسری بیان کرد: متأسفانه همچنان نگاه‌ها به روابط عمومی به شکل سنتی است و حوزه روابط عمومی در دید مسئولین زنگ تفریح آن سازمان، ارگان یا وزارتخانه است و بهایی به روابط عمومی‌ها داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کارکرد مدیران و وزرا از طریق روابط عمومی‌ها دیده می‌شود لذا نباید هر کارمند یا مدیری که در آن سازمان عنصر زیادی تلقی شده و یا تخلفی انجام داده را در حوزه روابط عمومی گماشت.

وی عنوان کرد: روابط عمومی‌ها باید ابتکار و خلاقیت به خرج داده و خود را متکی به علم و نیاز مخاطب کنند. 

شجاعی کیاسری ادامه داد: رئیس جمهور می‌کوشد کارکرد روابط عمومی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها هماهنگ شود. زیرا که امروز تعدد و نیاز مخاطبان افزایش یافته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور افزود: من روابط عمومی‌ها را رسانه می‌دانم چرا که به صورت مستمر با مردم در ارتباط هستند ضمن اینکه روابط عمومی موفق آن روابط عمومی است که اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه داشته و اخبار را سریع و دقیق تنظیم کرده و در اختیار اصحاب رسانه قرار دهد. چرا که خبرنگاران هیچ‌گاه منتظر دریافت خبر نمانده و قطعاً آن را از طرق مختلف به دست می‌آورند. ضمن اینکه روابط عمومی‌ها باید بکوشند کلیپ و گزارش‌های تصویری را تولید کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور بیان کرد: وجود مدیریت متمرکز فضای مجازی در روابط عمومی‌ها به دلیل کارکرد این موضوع و افزایش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی یکی از اقدامات لازم روابط عمومی‌ها است و لازم است در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

در بخش دیگر برنامه حسین مهری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شیوه‌های پیام‌رسانی در دنیا تغییر پیدا کرده و بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید شده است.

وی افزود: تلاش روابط عمومی و سیستم‌های اطلاع‌رسانی در عصر جدید باید استفاده بیشتر از بستر شبکه اجتماعی باشد.

مهری تصریح کرد: شرکت پست اخیراً تلاش کرده تا ضمن بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند از ساختارهای جدید استفاده بیشتری کند تا خدمات مطلوبی را در بستر IT به مردم ارائه دهد.

وی افزود: در حال حاضر مردم می‌توانند از طریق بسترهای جدید فراهم‌ شده شرکت پست، مرسوله پستی خود را از طریق تلفن همراه رصد کنند.

مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ سهولت دسترسی به خدمات برای شهروندان بسیار مهم است ضمن اینکه شهروندان در عصر جدید به دنبال شفافیت بیشتر ارتباطات و اطلاعات هستند.

مهری خاطرنشان کرد: 17 هزار دفتر ICT که دفاتر پیشخوان و روستایی بخشی از آنها هستند، می‌توانند خدمات دولتی را به نیابت از دستگاه‌های دولتی به مردم ارائه کنند. تجارت الکترونیک و خدمات لجستیک که در جهان مرسوم شده، سه سال است در ایران پیگیری می‌شود و می‌کوشیم در این بستر خدمات توزیع کالا و اسناد را برای مردم ارائه کنیم.

وی ادامه داد: 35 تا 50 درصد هزینه‌های تولید و پخش در ایران دلالی است که این رقم در نهایت بر دوش مصرف‌کننده سنگینی می‌کند به همین دلیل می‌کوشیم در این مسیر خدمات لجستیکی را به مردم ارائه داده و بهره‌مندی را در کشور گسترش دهیم.

در این مراسم، از حسین مهری معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست جموری اسلامی ایران، حسن روستا عضو هیئت مدیره بانک ملت و همچنین محمدرضا عظیمی نژاد شهردار یزد با عنوان مدیران تعالی گر ارتباطی تقدیر شد. 

تندیس سیمین هم به برخی برندگان اهدا شد که اسامی آنها بدین شرح است:‌ شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی ایران، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، سازمان منطقه آزاد قشم، اداره کل راهداری و حمل نقل و جاده‌ای استان اصفهان، شرکت آب منطقه‌ای تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران،‌ شرکت آب منطقه ای مرکزی،‌ شرکت توزیع برق تهران بزرگ.

در این آئین با اهدای تندیس زرین از برندگان این بخش بدین شرح تقدیر شد:‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شهرداری رشت، بانک شهر، بانک ملت،‌ اپراتور همراه اول، بانک ملی ایران، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، شرکت ملی گاز ایران،‌ معاونت علمی رئیس جمهوری، شرکت برق منطقه‌ای تهران،‌ شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)،‌ دانشگاه علوم پزشکی زنجان.

در ادامه این مراسم برندگان نشان تعالی روابط عمومی بدین شرح اعلام شد:‌ سازمان هواپیمایی کشوری، مؤسسه اعتباری سازمان ملل، شرکت آلومینای صنعتی ایران، استانداری یزد، استانداری هرمزگان، استانداری آذربایجان شرقی، استانداری کرمان، سازمان آب و برق خوزستان، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان