گزارش کامل جشن منتقدان/ از جوایز ماجرای نیمروز تا تمجید حامد بهداد از شهید حججی

یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران دیشب در محل سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون علیرضا داودنژاد، فریدون جیرانی، جمشید مشایخی، حامد بهداد، فاطمه گودرزی، الناز شاکردوست٬ کوروش تهامی٬ بهرام افشاری٬ ناصر هاشمی٬ جمشید هاشم پور و بسیاری از هنرمندان دیگر و با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

این مراسم با پخش نماهنگ و تقدیر و تجلیل از مقام شهید محسن حججی٬ شهید مدافع حرم آغاز شد.

فرزاد حسنی در همان ابتدای برنامه به سرعت سراغ اعلام اسامی برندگان بخش بهترین موسیقی فیلم رفت و سهراب پورناظری برای فیلم رگ خواب به این جایزه دست یافت.

جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس با حضور رضا درستکار به بهزاد جعفری طادی برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت. طادی پس از حضور روی صحنه از تکرار دریافت این جایزه بعد از جشن حافظ ابراز خوشنودی کرده و تیم سازنده ماجرای نیمروز را مورد تقدیر قرار داد.

فرزاد حسنی برای اهدای جایزه بهترین چهره‌پردازی از چنگیز جلیلوند دعوت کرد تا روی صحنه بیاید. ایمان امیدواری برای فیلم خفگی توانست به دیپلم افتخار جشن منتقدان دست پیدا کند و جایزه بهترین چهره پردازی به محسن دارسنج برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت.

سیامک شایق و طهماسب صلح‌جو برای اهدای دیپلم افتخار بهترین تدوین  روی صحنه آمدند و بعد از کمی خوش و بش و گفتن چند خاطره دیپلم افتخار بهترین تدوین را به سجاد پهلوان‌زاده برای فیلم ماجرای نیمروز اهدا کردند و بعد از آن بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم خفگی و نگار اهداء شد.

فرید مصطفوی نویسنده و منتقد سینما اولین نفری بود که در یازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران مورد تجلیل قرار گرفت. این مراسم با پخش تصاویری از این هنرمند و پس از آن حضور وی روی صحنه ادامه یافت.

در بخش بعدی این مراسم نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد با حضور شاهین امین و مجید مظفری به هادی حجازی فر برای فیلم ماجرای نیمروز اهدا شد.

حجازی فر گفت: تمام عزیزانی که با من نامزد این جایزه شدند از دوستان عزیز من هستند و می دانم که بهترین هستند. از محمد حسین مهدویان به خاطر اطمینانی که به من کرد متشکرم. این جایزه و گرفتن آن از منتقدین برای من بسیار شیرین است.

داریوش مهرجویی و کامران ملکی برای اهدای جایزه بهترین های بازیگری مرد روی صحنه آمدند و در اولین گام دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به کوروش تهامی داده شد. تهامی پس از حضور روی سن گفت: این جایزه برای من خیلی اهمیت دارد. این جایزه را از دست منتقدانی می گیرم که ریزبینانه آثار را نگاه می کنم. از حمید نعمت‌الله نابغه سینمای ایران برای اعتمادی که در این فیلم به من کرد سپاسگذارم.

مهرجویی برگه را دست گرفته و به اشتباه دوباره اسم تهامی را به عنوان بهترین بازیگر مرد خواند اما بعد از جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به حامد بهداد برای فیلم سد معبر تعلق گرفت.

بهداد بعد از حضور روی سن گفت: این جایزه بسیار مهم است. این را می‌گویم  که من با جنگ در هر جای دنیا مخالفم. اما این را بدانید به عنوان یک وطن پرست هیچ وقت چشم‌های مصمم و آن چهره زیبایی شهید محسن حججی از جلوی چشمم کنار نمی رود و به تمام مدافعین این سرزمین ادای احترام می کنم. این لحظه را تقدیم می‌کنم به روح پرفتوحش.

جایزه بهترین فیلم برداری با حضور علیرضا زرین دست و غلامعباس فاضلی و ماه چهره خلیلی به مسعود سلامی برای فیلم خفگی اهدا شد. سلامی بعد از حضور روی صحنه گفت: ممنونم برای این جایزه و ممونم که برای خفگی این جایزه را گرفتم. من از علیرضا زرین دست بسیار یاد گرفتم و حالا گرفتن این جایزه از دست وی افتخار است. ممنونم از تیم فیلم خفگی و در آخر از فریدون جیرانی برای اعتمادی که به من داشت و باعث شد این تصاویر را بگیرم.

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان ویژه فیلم سازان اول  جایزه بعدی بود که هوشنگ گلمکانی و سامان مقدم و فاطمه گودرزی برای اهدای آن روی صحنه آمدند. منیر قیدی برای فیلم ویلایی‌ها یکی از دو نفری بود که این جایزه را دریافت کرد. قیدی پس از حضور روی صحنه با تشکر از سعید ملکان گفت: خوشحالم که این فیلم در اینجا دیده شد و جایزه در جایی به من تعلق گرفت که از همه لذت بخش تر است.

اصغر یوسفی نژاد دومین جایزه را از آن خود کرد. وی این جایزه را برای فیلم "خانه" ائو به دست آورد و پس از دریافت آن گفت: این جایزه را به مردم همشهری‌ام تبریز تقدیم می‌کنم. ببخشید اگر دیروقت و دیرهنگام استعدادم شکوفا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل با حضور مسعود رایگان و علی علایی به طناز طباطبائی برای فیلم ویلایی‌ها داده شد. طباطبایی گفت: این جایزه حاصل یک کار گروهی است. منیر قیدی یک شیرزن است. خوشحالم که در این فیلم و در کنار بزرگانی همچون ثریا قاسمی بازی کردم.

بزرگداشت جمشید ھاشم‌پور بازیگر سینما دومین بزرگداشت این مراسم سینمایی بود. این مراسم با حضور سعید راد برگزار شد و پس از آن نوبت به انتخاب بهترین بازیگر نقش اول زن بود.

در این بخش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول‌ زن به ثریا قاسمی برای فیلم ویلایی ها اهدا شد اما وی در این مراسم غایب بود و جایزه به جانشینش اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول‌ زن به لیلا حاتمی برای فیلم‌ رگ خواب رسید اما حاتمی هم برای دریافت این جایزه در سالن حاضر نبود.

[جشن منتقدان و نویسندگان سینما]

تنها سه جابزه اما مهم تربن جوایز این جشن مانده که از جمله مهم‌ترین آنها هستند. در بخش بعدی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت.

مهدویان بعد از تشویق پرشور حضار روی صحنه آمده و گفت: خوشحالم در جشنواره فجر جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفتم و امشب هم از منتقدان این جایزه را دریافت کردم.

نعمت‌ الله امشب با دو جایزه جشن منتقدان را به پایان رساند. وی توانست تندیس بهترین کارگردانی و فیلم جشن منقدان سینمایی را برای فیلم رگ خواب به خانه ببرد.

کارگردان رگ خواب پس از دریافت جایزه اش عنوان کرد: نظر منتقدان برایم اهمیت زیادی دارد زیرا شما نقش مهمی در ماندن یک فیلم در یادها دارید.

یازدهمین جشن منقدان و نویسندگان سینمای ایران تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت و مراسم با چند اجرا از حجت اشرف زاده در ساعت 12:30 بامداد جمعه به پایان رسید.