"دو لکه ابر" بر سر شهر سایه افکنده است

مجید عباسی تهیه کننده فیلم سینمایی «دو لکه ابر» با نگارش یادداشتی خطاب به متولیان و مسئولان سینمایی کشور و اهالی فرهنگ و هنر از بی توجهی به سینمای مستقل واقعی گلایه کرد.

در متن یادداشت مجید عباسی آمده است:

«سه سال پیش فیلمنامه «دو لکه ابر» از کارگردانی مستقل و مولف با مضمون اصلی گمشدگانی که سرنوشت آنها در گذر زمان به فراموشی سپرده شده به دستم رسید و اقدام برای اخذ پروانه ساخت آن کردم. فیلم بدون کمک هیچ نهاد دولتی و شبه دولتی با سرمایه محدود شخصی ساخته شد. نتیجه آن فارغ از هرگونه تعصب و تعلق خاطری- فیلمی متفاوت، خوش ساخت و تاثیرگذار شده است.

با این وجود، علیرغم گذشت دو سال از اتمام ساخت آن، در هجمه سینمای گیشه سالار و سیکل بی سرانجام بروکراسی اداری، تاکنون رنگ پرده را ندیده است.

در این سال ها اکران فیلم هایی با مضامینی عموما کلیشه ای با چهره هایی تکراری، به بهانه حفظ اقتصاد سینما به گونه ای پرده سینما را به تسخیر درآورده که مضامینی همچون فیلم «دو لکه ابر» مجال دیده شدن پیدا نمی کنند.

شرایط به گونه ای شده که حتی ماجرای تلخ «بنیتا» معصوم هم که نمونه اخیر این معضل اجتماعی است، نتوانسته تلنگری برای توجه به مضمون انسانی و دغدغه مند فیلم های مستقلی چون «دو لکه ابر» شود.

با نگاهی گذرا به جریان غالب فیلم هایی که در سال های اخیر اکران شده مشاهده می کنیم که بسیاری از فیلم های سطح پایین کمدی و هجو با عنوان پر طمطراق «سینمای اجتماعی» اکران می شوند و این شائبه ایجاد می شود که تمایل متولیان سینمایی کشور، تولید فیلم هایی خنثی و بی ارتباط با معضلات جاری جامعه است که ماحصل آن به جایی برنمی خورد.

این جریان که به شکل مضحکی داعیه مستقل بودن دارد با حمایت های مالی مستقیم و غیر مستقیم دولتی و با به کارگیری بازیگران مورد اقبال عامه، فیلم می سازند و در نهایت سهم بالایی از سالن های محدود نمایش را در اختیار می گیرند.

عدم اکران فیلم هایی (به معنای صحیح) مستقل و دغدغه مند، همچون «دو لکه ابر» به معنای پاک کردن صورت مساله معضلات جامعه است نه حذف و ریشه کنی واقعی مشکلات!

با این همه، همچنان امید دارم شرایطی برای دیده شدن «دو لکه ابر» ایجاد شود تا شاید سرآغازی شود برای حل مشکل گمشدگان.»

فیلم سینمایی «دو لکه ابر» ششمین ساخته مهرشاد کارخانی است که در آن بازیگرانی همچون امید علومی، نیما رئیسی، نیوشا مدبر، شهین تسلیمی، آشا محرابی، افشین سنگ چاپ، علی زندی، اصغر طبسی، آرزو مفتاحی، بهمن اسلامی نیا، امین شفیعی، مینوش رحیمیان، آرزو پروده، سعید سیاوشی، نغمه وثوق، عسل هاشمی سراج، حنا شفیعی مهریار، فرزانه صادقی، رامین قدرتی و روژان کردنژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.»

در خلاصه داستان «دو لکه ابر» آمده است: ابری بر سر شهر سایه افکنده است، لکه ابری به دنبال لکه گمشده خود می گردد.

اسامی دیگر عوامل اصلی این پروژه عبارتند از نویسندگان: مهرشاد کارخانی، مجید رحیمیان، حمید غلامی، تهیه کننده: مجید عباسی، مجری طرح و سرمایه گذار: بهروز دین یاریان، مدیر فیلمبرداری: علی اظهری، مونتاژ: سارا آهنی، طراحی و ترکیب صدا: محمدرضا دلپاک، حسین مهدوی، موسیقی: ستار اورکی، دستیار اول کارگردان: امیر توکلی، نیما مدبر، منشی صحنه: سودابه صفری، برنامه ریز: پرنیا کاظمی پور، عکس: حنا شفیعی مهریار، مشاور رسانه ای : علی زادمهر  صدابردار: امیر شاهوردی، طراح صحنه و لباس: عسل هاشمی سراج، طراح گریم: فریور معیری، مدیر تدارکات: رضا دهقان،   طراح جلوه های ویژه: عباس شوقی.