"کودتا" افشای ناگفته‌های ۲۸ مرداد

«کودتا» کاری از گروه برنامه های تلویزیونی مرکز بسیج صداوسیماست که به بهانه کودتای ۲۸ مرداد پخش می‌شود.

در این مستند محمدمهدی عبدخدایی از اعضای وقت جمعیت فدائیان اسلام، صادق زیبا کلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ناصر حیرانی نوبری سفیر سابق ایران در شوروی، سیدحمید روحانی مورخ و موسس رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش نامه انقلاب اسلامی به همراه دیگر کارشناسان به ماجرای کودتای 28 مرداد، دخالت آمریکا در سرنگونی دولت محمد مصدق و حمایت از دولت زاهدی و بیان ناگفته‌هایی از تاریخ معاصر ایران می پردازند.

پخش گزارش رادیویی دکتر مصدق درباره ملی شدن صنعت نفت به مردم، حرف‌های شعبان جعفری درباره کودتا 28 مرداد و تصاویر آرشیوی جذاب تاریخ معاصر از بخش‌های دیگر این مستند است.

«کودتا» به بررسی سیر تاریخی اثرات جنگ جهانی دوم، مرور تحولات دهه بیست ایران، ملی شدن صنعت نفت و قیام ۳۰ تیرماه ۱۳۳۱ و سپس کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌پردازد.

ناصر طهماسب راوی این مستند تاریخی است و از دیگر عوامل آن می توان به فرید شاملو تحقیق و نگارش، الهام حضارمقدم مدیریت تولید، وحید بصائری، دانیال منتظر و امید مهدوی تصویربرداری، شاهرخ صمدی و اسماعیل واشقانی فراهانی صدابردارای و مهدی اکبری و غضنفر نوروزی دستیاران تهیه اشاره کرد.