حسین انتظامی: هرکه دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست

مراسم اولین دوره اعطای نشان عکاسی مطبوعاتی ایران در هفت بخش مستند، خبری، ورزشی، زنان، استانی، پیشگامان و روزنامه ها با حضور کمال خرازی رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی ایران، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و پیشکسوتان و اساتید عکاسی مطبوعاتی ایران در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای نشست ناصر داوودی مجری برنامه بر صحنه رفت و از مجید رجبی معمار رئیس خانه هنرمندان دعوت کرد.

مجید رجبی معمار بر صحنه رفت و گفت: امروز عکس و تصویر در عالم رسانه حرف اول را می‌زند و عکاسان مطبوعاتی نقش مهمی در این میان دارند. ما سال گذشته مسئله فضایی را برای انجمن عکاسان ایجاد کردیم. وظیفه اصلی خانه هنرمندان این است که فضایی را برای ۱۴ انجمن از جمله عکاسان،  معماران، خانه سینما، سفالگران و ... ایجاد کند. هرچه که خانه هنرمندان دارد، برای این انجمن‌هاست. ما بسیار خوشحال هستیم که انجمن مطبوعات برنامه های خاصی را برای این عکاسان داشت.

سپس حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی بر صحنه رفت و گزارشی پیرامون کارکردهای سال گذشته انجمن ارائه داد.

وی گفت: ما امسال گروه های داوری را تشکیل دادیم که خود آن ها شاخص های داوری را مشخص کردند. بر همان اساس برگزیدگان انتخاب شدند.

 

سیف الله صمدیان: . مسئولان اهمیت تصویر در فرهنگ ایران را نادیده می گیرند 

سپس سیف الله صمدیان بر صحنه رفت و اظهار داشت: اگر کمال خرازی نبود، ما گنجینه ای از آثار حساس ترین دوره جنگ را اینجا نداشتیم و عکاسی این بخش راهی از پیش نمی برد.

وی افزود: او آزادی عملی به ما داد که همگان از آن اطلاع دارند. برخی انسان ها در مقاطعی کاری می کنند که به سیستم و شیوه تفکر حکومت ربطی ندارد ولی بسیار به جامعه کمک می کند و در پیشبرد اهداف جامعه نقش دارد. من به این نتیجه رسیدم که سیستم تصویری فرهنگ ایران بسیار ضعیف است و مردم به جای تماشای فرهنگ خودشان، به تماشای فرهنگ های دیگر کشور ها می نشینند. مسئولان اهمیت تصویر در فرهنگ ایران را نادیده می گیرند و هیچ کمکی در راستای تقویت این بخش نمی کنند.

سپس از کمال خرازی و اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان خواسته شد تا به صحنه بیایند و جوایز عکاسان پیشکسوت را اهدا کنند. در این بخش از یداالله وزیری، عزیزالله نعیمی، منوچهر یگانه دوست، آقای کهن بانی تقدیر شد.

 

کمال خرازی: یک عکس می تواند یک انقلاب به پا کند 

سپس، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی ایران گفت: سال‌ها در جنگ تحمیلی در خدمت جوانانی بودم که با عشق در جبهه‌ها عکاسی می‌کردند. علت اینکه عکس و عکاسی در آن دوره توانست خدمات شایان توجهی ارائه دهد، این بود که در خدمت جنگ و دفاع مقدس بود.
 
وی افزود: کسی که به جبهه می رفت، آمادگی هر اتفاقی را داشت. عظمت عکس و عکاس در آن دوران به این دلیل بود که در خدمت جنگ و یک امر وطنی بود. امروز  اگر جامعه عکاسان به منافع ملی بیندیشند، می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند. عکس‌هایی که گرفته می شود و در همه جا پخش می شود، اگر در خدمت ملت و ایران باشد، طبیعتا ارزش و نقش خودش را خواهد داشت. این روزها می بینید که یک عکس در کشور ما چه غوغایی به پا کرده است؛ همان عکس محسن حججی را می گویم. این عکس نشان دهنده یک شخصیت بزرگ و استوار است. جوانان بسیاری از کشورمان به دنبال این شخصیت می‌روند. یک عکس می تواند یک انقلاب به پا کند و تغییری در جامعه ایجاد نماید.
 
سپس امیر نریمانی از اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان بر صحنه رفت و درباره سایت انجمن عکاسان توضیحاتی داد و گفت: سایت به روز رسانی شده است و ما قرار است در این سایت محتوایی را در خصوص عکاسی مطبوعاتی داخلی و خارجی منتشر کنیم.

سپس احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران بر صحنه رفت و گفت: در دوره ما آنچه باعث تمایز شده است، عکس است و کسی خبر را نمی خواند. هیچ رسانه ای نیست که از عکس کمک نگیرد. امروز حتی یک شیوه رسانه‌ای جدید بیان خبر تنها با استفاده از عکس است.

 
پس از آن آقایان اسلامی راد، صمدیان، هاشمی، فریدونی، حیدری و سلیمانی بر صحنه رفتند تا جوایز عکاسان پیشکسوت را اهدا کنند. سپس از میان علی کاوه، محمد صیاد، محسن شاندیز، جایزه برترین عکاس به علی کاوه داده شد.
 

حسین انتظامی: هرکه دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست

سپس نوبت به جایزه عکس روزنامه برتر رسید که برای آن حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بر صحنه رفت و قبل از اهدای جایزه روزنامه برتر گفت: در عالم رسانه، عکاسان بزرگترین نقش را دارند. عکاسان فرهنگ تصویری جامعه را ثبت می کنند.

وی با تاکید بر نقش صنوف هنری در پیشبرد اهداف فرهنگی گفت: گاهی انقطاع نسلی در تشکل ها به وجود می آید که سبب می شود، پیوندی به گذشته نباشد. یکی از سیاست های دولت عقب نشینی به سمت صنوف است. یعنی خیلی از کارهایی که دولت در حوزه های تخصصی می کند، راحت قابل واگذاری به صنوف است . به این ترتیب، رتبه بندی روزنامه ها و خبرگزاری ها توسط صنوف مرتبط انجام می شود و اسم عکاس در زیر هر اثر درج می‌شود. خواهش من از انجمن عکاسان مطبوعاتی این است که در عضوگیری سخت گیری کنند. هر کس که دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست. اگر در فرایند عضوگیری سخت گیری شود و فرایند آموزش به درستی طی شود، ما شاهد موفقیت عکاسی در کشور خواهیم بود.

نشان عکاسی مطبوعاتی را چه کسانی به دست آوردند؟

نشان عکاسی برتر در روزنامه‌، به روزنامه ایران داده شد.

جایزه بهترین عکاس استانی به محسن اسماعیل زاده از استان خراسان اهدا شد.

جایزه عکاس برتر ورزشی به یونس علی شیری اهدا شد.

مونا گوبه فکر نشان برترین عکاس خبری زنان را از آن خود کرد.

نشان برتر عکاسی خبری سال به امید وهاب زاده از خبرگزاری فارس رسید.

برگزیده عکس مستند علی حامد حق دوست بود.