معرفی برگزیدگان جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی

مراسم اختتامیه سومین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی، ۲۸ مردادماه در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

بخش ایده‌بازار:

هیئت داوران از میان آثار رسیده در بخش ایده‌بازار، هیچ اثری را برگزیده تشخیص نداده و تنها از سه اثر تقدیر کرد؛ به این معنی که لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریالبه  امین غلامی، علی بهشتی زواره و   ملیحه نعیمی کیا برای اثر بندچین رشد حرکتی کودکان، شهرزاد صالحی برای اثر کیف و سرگرمی حلزون و همچنین مژده دانش پژوه، هنگامه حکیمیان و نرگس تیموری برای اثر عروسک معطر باجی (جنوبی) تعلق گرفت.

بخش طرح‌های ثبت اسباب‌بازی:

آثار رسیده برای داوری در دو بخش طرح‌های ثبتی و مجوز تولیدی تماماً مربوط به سال ۱۳۹۵ بودند.

گروه حرکتی‌مهارتی:

آثار دریافتی در گروه حرکتی‌مهارتی، هرچند دارای محدودیت‌های کیفی بود، اما آثار ذیل مورد توجه و امتیاز داوری قرار گرفته است. به این ترتیب:

لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال روح اله امین رعایا برای اثر دومینو آدمکی (۹۶ عددی) و رتبه‌ دوم محمد حسن سراج صادقی برای اثر کش‌بال، شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه‌ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۳۰۰۰عدد هولوگرام (برای دو محصول) تعلق گرفت.

*در گروه حرکتی مهارتی، اثری حائز رتبه‌ اول و سوم نشد.

گروه آموزشی و کمک آموزشی:

در این بخش از شرکت کارابال فریار برای اثر سری «دینو کیت من» با لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال تقدیر شد و  لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۲۰۰۰عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه‌ سومبه   شرکت مهارت پژوهان اشل برای مجموعه‌ آثار پودمان پرورش و نگهداری گیاهان، پودمان نقشه‌کشی، پودمان معماری و سازه و رتبه اول به نگار رضایی و غزل اسماعیلی برای اثر مکاریزه؛ تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۵۰۰۰ عدد هولوگرام (برای دو محصول)   اختصاص یافت.

* هیئت داوران برای کسب رتبه‌ دوم اثری را در این گروه حائز شرایط ندانست.

گروه فکری:

در گروه اسباب‌بازی فکری با توجه به تنوع سرگرمی‌های ارایه‌شده، رتبه‌ سوم به دو اثر تعلق گرفت. به این ترتیب که لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۲۰۰۰عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه‌ سوم به انتشارات نوبهار برای اثر نمدچین آبی و موسسه‌ میراث و فرهنگ و تمدن پارس برای مجموعه‌ آثار جورچین سه بعدی پل خواجو، منارجنبان، کاخ شمس‌العماره، سقاخانه‌ی اسماعیل طلایی و سردر باغ ملی تعلق گرفت.

همچنین تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۳۰۰۰ عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه‌ دوم به نادر گیاهی برای اثر مکانیک کوچولو  اختصاص یافت.

در گروه اسباب‌بازی فکری هیئت داوران اثری  را حائز کسب رتبه‌ اول ندانست.

گروه فرهنگی‌- هنری:

در گروه فرهنگی‌- هنری از  فرزانه بابایی برای مجموعه‌عروسک‌های آیینی و سنتی (عروسک لیلی)، محمد اسمعیل‌پور و مسعود صباحی برای مجموعه‌عروسک‌های انگشتی جیرتدان (از نظر قصه) تقدیر شد. همچنین تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۳۰۰۰ عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه‌ دوم فاطمه‌هاشمیان برای اثر جادوی سایه‌ها و  تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۵۰۰۰ عدد هولوگرام (برای ۲ محصول) برای کسب رتبه اول به  سعید، مهدی، ابوالفضل و  نفیسه شکوری برای اثر سکروچین ۲ و ۳ (راز نقوش) تعلق گرفت.

* در گروه اسباب‌بازی‌های فرهنگی‌هنری اثری حائز رتبه‌ سوم شناخته نشد.

گروه الکترونیکی و رایانه‌ای:

هیئت داوران در این گروه از موسسه‌ی فن گستران رباتیک بارمان برای اثر بسته‌ی ربات امداد کوچولو با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال تقدیر کرد. همچنین رتبه‌ سوم به شرکت فناوری پیشرفته‌ کاوشگر نیاز فردا برای مجموعه‌ بازی‌های الکترومغناطیسی با اهدای لوح تقدیر، کارت‌هدیه به مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۲۰۰۰ عدد هولوگرام (برای یک محصول) و رتبه دومامیر حیدری فراهانی، محمد جواد ابراهیمی بسابی برای اثر مدرسه‌ انرژی خورشیدی، با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیرو کارت هدیه به مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۳۰۰۰ عدد هولوگرام (برای یک محصول) تعلق گرفت.

* هیئت داوران در گروه الکترونیکی و رایانه‌ای، اثری را حائز رتبه‌ی اول ندانست.

بخش مجوز تولید اسباب‌بازی:

ملاک ارزشیابی آثار در بخش مجوز تولید اسباب‌بازی هیئت داوران سومین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی فارغ از انتخاب محتوای مناسب برای تولید، کیفیت تولید محصول، عوامل بصری، دیداری، بروشور و راهنما و همچنین کیفیت بسته‌بندی و شیوه‌  عرضه‌ آن بود. در این بخش از سیامک محی‌الدین بناب برای اثر، قطار چوبی  با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال و  صادق کمیلی نژاد برای مجموعه‌ تولیدات چوبی (به دلیل کیفیت آثار و توجه به محیط زیست) با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ریال تقدیر شد.

همچنین  رتبه‌ سوم به شرکت «ایران پتک» برای مجموعه‌ تولیدات و سرگرمی‌های چوبی با اهدای لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و۲۰۰۰هولوگرام (برای یک محصول) و رتبه دوم، به طور مشترک،   به انتشارات عسل نشر برای مجموعه‌ تولیدات با ۵ عنوان سرگرمی‌فکری با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ریال و ۳۰۰۰ عدد هولوگرام (برای یک محصول) و شرکت بازی تا برای مجموعه‌ی تولیدات با ۱۶ عنوان سرگرمی با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال و ۳۰۰۰ عدد هولوگرام (برای یک محصول) اختصاص پیدا کرد.

جایزه‌ فناوری:

امسال ستاد توسعه‌ فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان در زمینه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در کشور، حمایت از فرایند تجاری‌سازی ایده‌های برتر اسباب‌بازی را به عنوان یکی از موضوعات فناوری‌های اصلی فرهنگی سرلوحه‌ فعالیت‌های خود قرار داده است و در این راستا از دو اثر به دلیل نوآوری در ایده و طراحی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز کشور با عنوان «جایزه‌ فناوری» در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی تقدیر به عمل می‌آورد. این دو اثر در دو گروه آموزشی و کمک آموزشی و الکترونیکی و رایانه‌ای حائز رتبه‌ شده اند.

 جایزه‌ دوم فناوری امیر حیدری فراهانی، محمد جواد بسابی برای اثر مدرسه‌ انرژی خورشیدی لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ریال و جایزه‌ اول فناوری نگار رضایی، غزل اسماعیلی برای اثر مکاریزه لوح تقدیر وکارت هدیه به مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ریال تعلق گرفت.