فهرست پرفروش های کتاب

هفته چهارم مرداد 96 مانند سابق بی‌تکان و سر و صدا در بازار کتاب تمام شد. کتاب‌هایی که هفته‌های قبل پرفروش بودند در این هفته نیز پرفروش ماندند و تغییری در میان پرفروش‌ها حاصل نشد. بسیاری از آغاز طرح «تابستانه کتاب» رضایت داشتند و اعلام کردند که بسیاری از مخاطبان با آغاز این طرح به کتابفروشی‌ها رجوع کردند.

از این حیث باید گفت این طرح توانسته رضایت کتابفروشی‌ها را تامین کند، هرچند اگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتری روی این طرح صورت گیرد می‌تواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند. ضمنا یکی از مشکلاتی که کتابفروشی‌ها با این طرح دارند مسئله عدم اطلاع‌رسانی صحیح است، به این معنا که گفته می‌شود مخاطبان به کتابفروشی‌ها رجوع می‌کنند و طلب یارانه کتاب خود را دارند.

در این هفته کتاب‌های پویش مطالعاتی «روشنا» توانست باز هم صدرنشین بازار فروش باشد. هفته‌ای که با یاد و نام شهید مدافع حرم محسن حججی همراه بود و فروش کتاب‌های مدافع حرم هم به صورت موردی در برخی کتابفروشی‌ها بالا بود.

ردیف عنوان کتاب
پرفروش اول ملاصالح - آن بیست و سه نفر
پرفروش دوم سلام بر ابراهیم
پرفروش سوم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

یکی از موضوعاتی که همواره در معرفی کتاب‌ها از آن غفلت می‌شود استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای تبلیغ کتاب است. وقتی سخن از تبلیغ می‌شود باید گفت این کلمه به معنای واقعی مدنظر است اما نه به آن شکلی که محصولاتی مانند پفک و قابلمه در تلویزیون تبلیغ می‌شود. بهتر است مدیران این رسانه ملی برای معرفی کتاب با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ ملی مانند مجریان، بازیگران، ورزشکاران که بخشی از شهرت خود را مدیون این رسانه هستند، دست به تبلیغ و معرفی کتاب و دعوت مردم به مطالعه بزنند. ظرفیتی که بلااستفاده مانده و صرف تبلیغ محصولات مصرفی می‌‌شود.

در این هفته از آنجا که کمتر از یک ماه تا عید غدیر خم زمان باقی است شاهد پرفروش شدن یکی از آثار حجت‌الاسلام حیدری ابهری (نویسنده کتاب پرفروش «محمد(ص) مثل گل بود») با محوریت غدیر خم بودیم. این کتاب با عنوان «یک روز در غدیر» برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده و توانست در این هفته در میان پرفروش‌ها دیده شود.

ردیف عنوان
نویسنده اول رضیه غبیشی - احمد یوسف‌زاده
نویسنده دوم حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری
نویسنده سوم محسن عباسی ولدی - بهناز ضرابی‌زاده - حمید حسام

حمید حسام یکی از نویسنده‌های شناخته شده در عرصه دفاع مقدس است که در حوزه خاطره‌ و مستندنگاری بسیار فعال است و آثار بسیاری نیز از این نویسنده منتشر شده است. این نویسنده، هفته گذشته با دو کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و «خداحافظ سالار» توانست در میان نویسنده‌های پرفروش‌ حضور داشته باشد.

در هفته پایانی مرداد 96 ناشرانی که در پویش مطالعاتی روشنا کتابشان معرفی شده، توانستند در صدرنشین جدول پرفروش‌ها باشند.

ردیف عنوان
ناشر اول سوره مهر
ناشر دوم شهید کاظمی
ناشر سوم دفتر نشر معارف