باغ کتاب/پر از هیاهوی بچه‌هاوحسی نوستالژیک برای والدین

وارد بخش کودک و نوجوان باغ کتاب تهران که می‌شوی، پر از هیاهوی بچه‌هاست؛ همراه با حسی نوستالژیک برای والدین. در گوشه گوشه سالن بچه‌ها و پدر و مادرها در کنار مجسمه‌های مختلف که شخصیت‌های انیمیشن و کتاب‌های  محبوب آن‌هاست ایستاده‌اند برای گرفتن عکس یادگاری.

روی مبل و صندلی‌های محوطه هم بچه‌ها نشسته‌اند و کتاب‌ها را ورق می‌زنند. گاهی مادرها ضمن خواندن کتاب خوراکی به بچه‌ها می‌دهند. کودکان در لابه‌لای قفسه کتاب‌ها می‌چرخند و کتاب‌ها را بر می‌دارند. فضایی برای یک روز تفریح فرهنگی به همراه خانواده.

محسن طائب مدیرعامل شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری دنیای «ماه پیشونی» است که مدیریت بخش کودک و نوجوان مجموعه باغ کتاب تهران را در اختیار دارد.

باغ کتاب تهران با وجود این که از طرف مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف مورد استقبال قرار گرفته اما واگذاری هر بخش آن به یکی از فعالان بخش خصوصی، ‌حرف و حدیث‌هایی را هم در پی داشته است. به همین منظور گپ وگفتی با طائب درباره باغ کتاب کودک و نوع فعالیت شرکت ماه پیشونی داشتیم؛

* ابتدا درباره نحوه تشکیل شرکت متبوع خود توضیح دهید.

ماه پیشونی در سال ۱۳۹۱اولین صورت جلسه رسمی خود را ارائه داد و در حال حاضر با ۳۶ عضو، فعالیت می‌کند که از این تعداد ۱۳عضو ناشر سهامدار و بقیه در شرف ثبت هستند.

* منتقدان شما معتقدند که فعال شدن باغ کتاب به فعالیت کتابفروشان سطح شهر صدمه می‌زند، نظر شما چیست؟

به نظرم از اساس این مقایسه صحیح نیست. باید در نظر داشت که بستر مناسب برای ارتباط مردم با کتاب می‌تواند میل به خواندن را در گروه‌های سنی مختلف را فراهم کرده و افزایش دهد. به دلائلی که عرض می‌کنم فعالیت کتابفروشی‌ها و باغ کتاب کاملا متفاوت است.

من براساس تجربه و چیزی که در این چند روز گذشته از مراجعان به باغ کتاب شاهد آن بودم این است، بیشتر انگیزه استقبال کنندگان حضور در یک مکان فرهنگی به قصد سرگرمی‌خانواده وبا توجه به تنوع و بزرگی فضا به راحتی خانوارهای تهرانی ۴تا ۵ ساعت از وقت خود را می‌توانند دراین فضا پرکنند.

مجموعه باغ کتاب تهران با داشتن ده‌ها جاذبه غیرکتاب مانند پردیس سینمایی، تالارعلم کودک، باشگاه رباتیک، گالری هنر، باشگاه نجوم، کافه کودک وبزرگسال و... عاملی مهم در جذب بیشتر مراجعه کنندگان به این مجتمع بزرگ فرهنگی ۶۵ هزارمتری است، تنها بخشی از این فضا دربلوکA  وD متعلق به عرضه کتاب کودک ونوجوان وکتاب بزرگسال است.

درمورد نگرانی از صدمه دیدن صنف کتابفروش که شما به آن اشاره کردید ضمن اینکه من قضاوت در این مورد را بسیار زود می‌دانم باید بگویم با تجربه‌ای که در این سالها بدست آمده باید دید؛ آیا تاسیس اولین شهر کتاب در سال ۱۳۷۴ و گسترش آن به بیشتر از ۳۰شعبه در تهران طی این سال‌ها، به گسترش ویترین کتاب و انس بیشتر مردم با کالای فرهنگی کتاب کمک نکرده است؟

من بر این باورم فعالیت‌هایی از این دست (توسعه فضاهای فرهنگی، فروشگاه‌های زنجیرره ای) بسیارلازم وضروری است؛ گفته شده در تهران ۶۴ مجتمع بزرگ تجاری درحال بهره‌برداری و یا ساخت است آیا در تهران ۸.۵ ملیون نفری، ضرورت ایجاد یک چنین مکانی لازم وضروری نیست؟ شما تعداد ناشران را به نسبت تعدادکتافروشی‌ها و تیراژ کتاب رابه نسبت جمعیت تحصیل کرده کشور در نظر بگیرید، آیا شما فکر نمی‌کنید ایجاد سهولت دردسترسی به کتاب باگسترش ویترین کتاب می‌تواند رشد فرهنگ خواندن را درپی داشته باشد. نکته ای که لازم است عزیزان ما به آن توجه کنند مساله مهم تنوع وعرضه کتاب دربخش کودک ونوجوان باغ کتاب است که کاملا با کتابفروشی‌ها تفاوت دارد.

* امکان دارد به این تفاوت‌ها اشاره کنید؟

یکی از این تفاوت‌ها در تعداد عناوین کتاب‌ها است. ۲۳۴۴۲ عنوان کتاب از ۲۴۲ ناشر تهرانی و شهرستانی به شکل موضوعی در گروه‌های سنی خردسال، کودک، نوجوان و جوان در قفسه‌ها جا گرفته‌اند. شما در هیچ کجای کشور چنین امکانی را ندارید که همه تولیدات منتشره کتاب کودک ونوجوان را باهم ببینید و نکته بسیار مهم دیگر نحوه چیدمان کتاب‌هاست که از سطح (روی جلد) ‌ چیده شده کتاب کودک کم حجم وتصویری است. بنابراین لازم است از سطح دیده شود به همین دلیل است که سطح زیادی از قفسه را اشغال می‌کند تنها این امکان برای اولین بار درعمر کتاب کودک اتفاق افتاده که مخاطبان کودک ونوجوان ما می‌توانند همه آثارمربوطه به خود را ببینند.

 در باغ کتاب تمام کتاب‌ها به گونه‌ای درقفسه قرار گرفته است تا مخاطب به راحتی بتواند کتاب را بردارد. فضاهایی در نظر گرفته شده برای استراحت و مطالعه در بخش‌هایی از فروشگاه  و راهنماهایی در سطح فروشگاه که به مخاطب در اطلاع‌رسانی بهتر کمک می‌کنند و البته خود فضای فروشگاه که این امکان را ایجاد می‌کند تا خانواده در کنار هم فرصت داشته باشند یک روز در فضایی فرهنگی در کنار هم باشند، گفتگوکنند و کتاب بخوانند و اگر خواستند آن کتاب را تهیه نمایند و با توجه به تنوع کالا و گروه سنی‌های مختلف کالای مورد نیازشان را انتخاب کنند.

*‌ بحثی دیگر مبنی‌بر صدمه به پخش کتاب است؛ در این خصوص چه نظری دارید؟

نکته‌ای که برای موزعین عزیز و محترم مهم است رسیدن کتاب بدست کتاب فروش است خواه کتاب فروش محلی باشد وخواه شهرکتاب و یا باغ کتاب، ‌ اندازه کتابفروشی هم برای این عزیزان فرقی ندارد. باغ کتاب هم مانند بقیه مراکز عرضه کتاب  به این چرخه توزیع کمک می‌کند.

*‌ آیا برای فعالیت‌های ویژه‌ هم برنامه‌ریزی دارید؟

بله. قرار است به صورت هفتگی برنامه‌هایی داشته باشیم. از قبیل جشن امضا با همکاری ناشران، دیدار با پدید آورندگان کتاب و برنامه‌های قصه خوانی، ‌کارگاه‌های آموزشی وتصویرگری و نقاشی و... که اطلاع رسانی می‌شود.