ساخت مستند از زندگی ۴۰ هنرمند انقلابی

نشست خبری مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری صبح روز ۲۹ مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.

طباطبایی در این نشست ابتدا با مروری بر اهم فعالیت های اولویت دارد مرکز تجسمی حوزه هنری، به انتشارات، احیای فضای مجازی حوزه، تولید آثار، برپایی کارگاه ها و نشست های تخصصی، برپایی جشنواره ها و ایجاد فضای نمایشگاهی و ساخت مستند اشاره کرد و گفت: در بحث انتشارات باید بگویم از اول مهرماه دوهفته نامه ای با همکاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس منتشر می شود که سعی داریم در هر شماره به معرفی ۲ هنرمند از شهرهای دیگر به جز پایتخت نیز بپردازیم. مسعود نجابتی، احمد رضا دالوند، محمد حسین نیرومد و محمد خزایی از اعضای هیات علمی این دوهفته نامه هستند. قرار است بعد از انتشار شماره های دوم به مرور شماره های قبل به صورت پی دی اف در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: امسال ۲ اتفاق دفاع مقدس و عاشورا با یکدیگر مقارن شده است و انتشار کتاب دفاع مقدس و عاشورا را در دستور کار داریم که با همکاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس انجام می دهیم. در واقع ۵۰ عکس از بهترین عکس های دوران دفاع مقدس را انتخاب کرده ایم که توسط گرافیست ها به پوستر تبدیل می شود و هم به صورت کتاب و هم به صورت اکران در فضاهای شهری آنها را مشاهده خواهید کرد. انتشار کتاب سال گرافیک مذهبی نیز در دستور کارمان است. همچنین کتاب مجموعه آثار هنرمندان حوزه هنری را همراه با بیوگرافی آنها به ۲ زبان منتشر خواهیم کرد. کتاب هایی نیز با همکاری دفتر طنز و ادبیات چاپ و منتشر خواهد شد.

این کاریکاتوریست بیان کرد: ما در حال حاضر سایتی داریم که قرار است از این به بعد اخبار تولیدی و تصاویر با کیفیتی روی آن منتشر شود. در عین حال روی سایت آرشیو هنرمندان را خواهیم داشت اما شاید مهمترین بحث ما تولید آثار همزمان با چهلمین سال انقلاب اسلامی است. امیدوارم اتفاقات خوبی را در این سال شاهد باشیم به خصوص از سرداران و شهدای مدافع حرم سردیس هایی را سفارش خواهیم داد و از همین امروز کار روی شهدای مدافع حرم را آغاز کرده ایم. بعد از این مراسم رونمایی از اثر فاخر حسن روح الامین از شهید حججی را خواهیم داشت و از این پس هر هفته پرده برداری از یکی از نقاشی هایی با موضوع شهید حججی را خواهیم داشت. هفته آینده از اثر حمید قدیریان رونمایی می شود و هفته بعد از آن از اثر محمد علی نادری.

طباطبایی همچنین گفت: بحث کارگاه های هنری را جدی گرفته ایم. محمد باقر آقامیری کارگاه مبانی طراحی و نگارگری را برپا خواهد کرد و محمد حسین نیرومند کارگاه ایده یابی در کارتون و گرافیک و همچنین حسن روح الامین، حسین نجابتی و نادر قشقایی نیز کارگاه هایی را برپا خواهند کرد. در حال حاضر نیز آثار علی شیخی در اردبیل اکران شده است و کارگاهی در آن جا توسط ایشان برگزار می شود. بحث آموزش یکی از اولویت های جدی ما خصوصا در استانهاست.

وی ادامه داد: گرچه برگزاری جشنواره از اولویت های ما نیست اما برای برگزاری جشنواره ها در استان ها همراهی خواهیم کرد.

رییس مرکز تجسمی حوزه هنری اظهار کرد: ما در حال حاضر نگارخانه ای در فضای اداری داریم که قرار است طراحی در معماری رخ بدهد که دری رو به بیرون و مستقل داشته باشد و این گالری پنجشنبه و جمعه هم باز باشد. ضمن اینکه انشاءالله همراه با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی یک محوطه بزرگ نمایشگاهی در همین مکان را افتتاح خواهیم کرد.

وی شناسنامه دار کردن آثار حوزه هنری و تمرکز بر فروش آثار نمایشگاهی را از دیگر اولویت های این مرکز در دوره مدیریت جدید نام برد و خبر از برگزاری اکسپوی حوزه هنری در تهران، مراکز استان ها و کشورهای دیگر داد.

طباطبایی همچنین گفت: مستندهایی از ۴۰ هنرمند انقلابی را نیز در دستور تهیه داریم.