انتقاد شدید خانم کارگردان ازمدیران فرهنگی دولت تدبیروامید

منیژه حکمت کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران در گفت‌ و گو با فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی «سی و پنج» با انتقاد از وجود شورای پروانه ساخت، می‌ گوید که بعد از 40 سال فیلمسازی هنوز برخی افراد می‌ خواهند سینماگران را نصیحت کنند و بگویند که آنها چه فیلمی را باید بسازند یا نسازند!

کارگردان و تهیه کننده فیلم های پُرحاشیه ای مانند «سه زن» و «زندان زنان» در گفت و گوی انجام یافته در خصوص انتخاب وزیر جدید ارشاد هم از راه انتقاد درآمد و گفت: «در حال حاضر اصلا برایم اهمیتی ندارد که چه کسی سکاندار خواهد شد. در سال‌ های گذشته ما سعی می‌ کردیم به هر نحو مطالبات و خواسته‌ هایمان را به گوش سکاندار برسانیم و می‌ خواستیم که نگاه عاقلانه‌ ای به کلیت سینما وجود داشته باشد. این نگاه عاقلانه و توزیع منابع مالی به صورت عادلانه اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.»

وی افزود: «تعداد زیادی از سینماگران شرایط سختی را می‌ گذرانند و این مسئله خودی و غیرخودی را یک جایی باید تمام کنند. تعداد معدودی که همیشه هستند اگر مشاوران خوبی بودند بر این روند تاثیر مثبت می‌ گذاشتند. بنابراین برایم اهمیتی ندارد که چه کسی وزیر و معاون وزیر باشد. کسی که مدیر من می‌ شود باید از من حمایت کند و من در کنار او احساس امنیت کنم اما متاسفانه رفتارهای برعکس می‌ بینیم. آنها بازدارنده هستند و اگر بخواهی حرکتی را آغاز کنی تمام سلول‌های مغزشان را به کار می‌ گیرند تا راه‌ هایی پیدا کنند برای اینکه بازدارنده باشند و نگذارند حرکت کنی.»

منیژه حکمت درباره تولید فیلم جدید خود گفت: «از آنجا که می دانستم فارابی و دولت هیچ کمک به من نمی‌ کنند تا فیلم جدیدم را بسازم، با یک سرمایه‌ گذار خصوصی کار را آغاز کردم. در این شرایط و در آغاز کار یکی از مدیران دولتی از سرمایه‌ گذار فیلم من خواسته که به ساخت این فیلم کمک نکند و فیلم من در آغاز راه متوقف شد. من این مسئله را به آقای حیدریان و وزیر گفتم. آقای حیدریان خیلی ناراحت شدند و خیلی دلسوزی کردند اما به آن مدیر پست دیگری داده شد و در حال حاضر در جای دیگری قائم مقام است!»

این تهیه کننده که روزگاری جزو طرفداران دولت روحانی بود و در سال های اخیر تبدیل به یکی از منتقدان جدی دولت شده است، به وضعیت نامناسب بودجه فیلم های دولتی در بنیاد فارابی هم نقد وارد کرده و گفت: «مدیران اگر تمایل ندارند به صورت عمومی اعلام شود لااقل به اهالی سینما بگویند که چه اتفاقی برای منابع مالی افتاده و مثلا طی 10 سال گذشته چه کسانی چه مبالغی را از فارابی وام گرفته‌ اند. کسانی هستند که هم در این دولت و هم در دولت قبلی از منابع و امکانات بهره برده‌ اند، باید روشن شود که اینها چه کسانی هستند اما متاسفانه هیچ کس جرات نمی‌ کند وارد این مقوله شود. در پشت پرده اتفاقاتی می‌ افتد که باورکردنی نیست و تا به حال همه وزرا گفته‌ اند در راستای شفاف‌ سازی مسائل مربوط به سینما اقدام خواهند کرد، اما در عمل هیچوقت این امر صورت نگرفته است.»

 این کارگردان و تهیه کننده درباره انتظاراتش از وزیر جدید ارشاد گفت: «اولین چیزی که در ۴ سال پیش رو باید اتفاق بیفتد همین شفاف‌ سازی است مبنی بر اینکه امکانات چگونه و به چه دلیل در اختیار چه کسانی قرار گرفته است. قدم دوم شوراهای نظارتی است. شورای پروانه نمایش باید باشد اما در مورد شورای پروانه ساخت آیا پس از ۴۰ سال فیلم سازی لازم است که کسانی بنشینند مدام ما را نصیحت کنند و بگویند ما بهتر می‌ فهمیم، بهتر می‌ دانیم که شما چه چیزی را باید بسازید و چه چیزی را نسازید؟ یعنی بعد از ۴۰ سال ما نمی‌دانیم که چه چیزی باید بسازیم؟»

این پخش کننده فیلم‌های سینمایی در ادامه اظهار کرد: «من اطلاع دارم که شورای فیلمنامه بسیاری از فیلمنامه‌ها را نخوانده کنار می‌ گذارد و می‌ گوید اینها دردسرساز هستند. مسائلی مثل  مشکل معیشت مردم و ناهنجاری‌ ها و بحران‌ های اجتماعی دغدغه اصلی ما سینماگران است اما اجازه فعالیت در این زمینه‌ ها را نداریم. تا زمانی که یک معضلی بیان و تصویر نشود، راه حلی برای آن وجود نخواهد داشت.»

منیژه حکمت ادامه داد: «یکی دیگر از خواسته‌ های مهم این است که مشاوران مدیران سینمایی تغییر کنند. سال‌هاست که افراد ثابت و مشخصی به عنوان مشاور حضور دارند و دائما همه چیز به شکل دایره‌ ای تکرار می‌ شود. دستاورد این افراد چه بوده است؟ افرادی که چندین سمت دارند. ما ادعای جوان‌ گرایی داریم اما چرا در ساختارهای مدیریتی جوانان جایگاهی ندارند و مدیران و مشاوران سال‌ هاست که در پست‌های متعدد حضور دارند؟ آیا زمانی که متولدین دهه ۸۰ وارد عرصه تولید و فعالیت شوند، به این شرایط تن خواهند داد؟ زمانی که نسل جدید در جایگاه سینماگر بایستد، رفتارش شبیه رفتار ما نیست و پذیرای شرایط مشابه امروز نخواهد بود. امیدوارم این مشکلات حل شود.»