"چشم ها"یی که مبتلا به "اگزما" شد

کارگردان فیلم سینمایی «اگزما» با بیان اینکه "فیلم سینمایی«اگزما»از نظر فرم فیلمی متفاوت است" ادامه داد: سینمای هنر و تجربه شرایط اکران برای این فیلم را فراهم کرد در حالیکه در سینمای بدنه برای اینگونه فیلم‌ها بهایی قائل نمی‌شوند.

مهران مهدویان در گفت‌وگویی همزمان با اکران فیلمش بیان کرد: اگر قرار باشد تا فیلمی در سینمای اصلی اکران شود باید شرایط متفاوتی داشته باشد و «اگزما» فیلمی با ساختار هنری و تجربی است که فقط شرایط اکران در سینمای «هنر و تجربه» را داشت.

او با با بیان اینکه سینمای هنر و تجربه نسبت به سینمای بدنه با بی مهری‌هایی مواجه شده است، اظهار کرد:اعضای شورای صنفی نمایش چندی قبل در نامه‌ای در خواست کرده بود تا سانس‌های سینمای هنر و تجربه کاهش یابد چراکه معتقدند این سینما مخاطبان کمی دارد؟!

وی با اشاره به اینکه سینمای هنر و تجربه مخاطبان خاص خود را دارد، ادامه داد:این سینما به نسبت سینمای بدنه از سانس‌های محدودی برخوردار است و «اگزما» هم مانند دیگر فیلم‌های اکران شده در این سینما در سانس‌های محدود اکران می‌شود.

مهدویان افزود: از پیدایش سینمای «هنر و تجربه» تاکنون سه سال می‌گذرد و این نوع سینما توانسته در میان سینماگران برای خود جایی باز کند اما این سینما هنوز بین مردم مطرح نشده و باید با افزایش سینما و سانس‌ها به این سینما فرصت دهیم، چراکه با افزایش سانس‌ها، آمار فروش در این سینما هم افزایش خواهد یافت.

او در عین حال یادآور شد: ساخت فیلم «اگزما» را به امید اکران در این سینما آغاز کردم، سینمایی که سانس‌های کمی دارد بنابراین برای مطرح شدن این سینما، به زمان بیشتری نیاز داریم.

کارگردان فیلم سینمایی «اگزما» با اشاره به مشکلات ساخت این فیلم بیان کرد: برای تولید این فیلم سرمایه کافی نداشتیم و تمام سختی‌های این فیلم از صفر تا صد تولید، بر عهده من بود. این کمبود سرمایه برای تولید فیلم از مشکلات و سختی‌های موجود برای ساخت «اگزما» بود، اما این مشکلات برایم در ادامه دادن مسیر فیلم سازی بسیار موثر بود و باعث شد تا این فیلم از تجربه‌های خوب کاری من باشد.

مهدویان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا فیلم «چشم‌ها» با تغییر نام به «اگزما» به نمایش درآمده؟ گفت:این فیلم در ابتدا با «اگزما» نامگذاری شد اما به دلیل مسئله حقوقی که نمی‌خواهم به آن ورود کنم ، با نام «چشم‌ها» در بخش هنر و تجربه جشنواره فجر حضور یافت و برای اکران دوباره با نام «اگزما» به ثبت رسید.

وی اظهار کرد:«اگزما» یک بیماری پوستی است که در ابتدا خطرناک نیست اما اگر به این بیماری رسیدگی نشود بروز پیدا می‌کند ،فلسفه این فیلم هم مانند بیماری «اگزما» است به عبارتی اگر یک دروغ ساده از ابتدا رفع نشود، دروغ پشت دروغ می‌آید و ادامه دار می‌شود و این دروغ و پنهان کاری به نوعی به خراب شدن زندگی فرد (رویا) منجر می‌شود.

او با اشاره به موضوع «اگزما» ادامه داد: مسئله اصلی در این فیلم ترس از نبود امنیت در زندگی زنان است. زنانی که در تجربه اول زندگی مشترک خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند اما در زندگی مشترک دوم باید با صبوری به حل مشکلات خود بیاندیشند.

 این کارگردان افزود:در فیلم سینمایی «اگزما» سعی داشتم تا مخاطب هم مانند دیگر شخصیت‌های فیلم با رویا (شخصیت فیلم) همراه شود تا به نوعی خود را در کنار او احساس کند.

مهران مهدویان با اشاره به نوع فیلم‌برداری که همه سکانسها در اتومبیل بوده است، اظهار کرد: به دلیل نوع فیلم برداری «اگزما» همیشه مراقب بودم تا فیلم برای مخاطب خسته کننده نشود و این یکی از مشکلات قابل توجه در ساخت این فیلم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «اگزما» با اشاره به اینکه این فیلم از زاویه ماشین رویا روایت می‌شود ادامه داد:به مرور زمان در شخصیت اول فیلم (رویا) برایم فلسفه‌ای شکل گرفت، چراکه با گذشت زمان ماشین رویا به دنیای او تبدیل می‌شود و رویا تلاش می‌کند تا از دنیای خود مراقبت کند، شاید این دنیا (ماشین رویا) بی‌ارزش باشد اما نکته قابل توجه این است که دنیای او را اتومبیلی تشکیل می‌دهد که سعی دارد تا از آن مراقبت کند.

وی اظهار کرد: زمانی که این فیلم برای جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد بسیار کنجکاو بودم تا بازخورد مخاطبان را متوجه شوم ،در ابتدا نگران بودم تا مخاطب از فیلم خسته شود اما زمانی که متوجه شدم اینطور نیست احساس بسیار خوبی داشتم.

او در پایان سخنانش گفت: سینماگران حرفه‌ای درساخت این فیلم همراهی‌ام کردند و از همه عوامل «اگزما» تشکر می‌کنم چراکه کمک کردند تا تا این فیلم ساخته شود.

مهران مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «اگزما» پیش از این فیلم کوتاه و یک مستند بلند ساخته است. فیلم‌های «پاییز در بزرگراه»، «هوا را از من بگیر»، «تکرار»، «چیزهایی که نگفتم» و مستند «قصر شیرین» از جمله این آثار هستند.

فیلم سینمایی «اگزما» به نویسندگی و کارگردانی مهران مهدویان که اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند او بوده است در سینمای هنر و تجربه به نمایش درآمد.

شیوا مکی نیان، دیبا زاهدی، حسام محمودی، کریم امینی، کمیل علیپور و نادر فلاح از بازیگران این فیلم هستند. 

خلاصه داستان «اگزما»: رویا در تلاش است زندگی خود را در آرامش نگه دارد، از طرفی نمی‌خواهد شوهرش از گذشته‌اش با خبر شود. او در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شود.

از عوامل فیلم سینمایی «اگزما» می توان به نویسنده و کارگردان( مهران مهدویان)، تهیه‌کنندگان( علی یازرلو- علی فاتحی)، مشاور کارگردان(محسن قرایی)، مدیر فیلمبرداری( احسان اسکندری)، مدیر صدابرداری( سعید بجنوردی)، طراحی و ترکیب صدا( بهروز معاونیان)، طراح چهره‌پردازی (محمود دهقانی)، طراح لباس (مجید مظفری)، طراح صحنه (زهرا محبی)، تدوین (مهران مهدویان)، موسیقی (علیرضا جمالی)، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز ( مسعود جورسرا)، مدیر تولید (محمود ناقل)، منشی صحنه (آوا بالاور) و مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی (میثم محمدی) اشاره کرد.