«هزار شلاق» را در تماشاخانه ایرانشهر تجربه کنید

احسان ملکی کارگردان نمایش «هزار شلاق» که از ۵ شهریورماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز می کند در این باره گفت: نمایش «هزار شلاق» نوشته ناصر حبیببیان است که پیش از این در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته و توانست تندیس بهترین نویسندگی و موسیقی و همچنین لوح تقدیر کارگردانی را از آن خود کند. این اثر بعد از جشنواره در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای قبلی داشته است، بیان کرد: مسلما در اجرای جدید ایرادهای کار برطرف شده است و تغییراتی هم در گروه پشت صحنه و بازیگران داشته ایم. همچنین نویسنده نیز روی متن بازنویسی تازه ای انجام داد و برخی دیالوگ ها اضافه یا کم شد اما تغییری در مدت زمان نمایش به وجود نیامده و کار به مدت ۵۰ دقیقه به صحنه می رود.

ملکی درباره مدت زمان کم نمایش توضیح داد: این روزها زندگی آنقدر مینیمال و فشرده شده که به تبع آن نیز مخاطبان دیگر حوصله دیدن نمایش های طولانی را ندارند ما نیز نمایش را به صورت مینیمال و در مدت زمانی اندک به آنها ارایه می دهیم و تلاشمان این است که در کمترین زمان بیشترین حرف ها را بیان کنیم.

وی درباره داستان «هزار شلاق» توضیح داد: این اثر نمایشی زندگی اسبی سیصد ساله به نام کُرنگ را روایت می کند که در طول تاریخ وفاداری او به صاحبانش زندگی متفاوتی را برای او رقم می زند. این اسب روایت خود را از تاریخ معاصر ایران تعریف می کند یعنی از دوران زندیه و لطفعلی خان زند آغاز می کند و در ادامه تاریخ قاجار، پهلوی اول و دوم را روایت و در انتها نمایش در لاله زار به پایان می رسد. البته این پایان راه کُرنگ نیست و خودش می گوید که همچنان در تاریخ می تازد.

این کارگردان تئاتر درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: با توجه به موضوع تاریخی نمایشنامه، در شیوه اجرایی به سمت آیین ها و نمایش های سنتی رفتیم اما در قالبی امروزی آنها را روایت می کنیم. در واقع این نمایش با نگاهی به نمایش های ایرانی در ساختاری مدرن طراحی شده است. داستان نمایش هم درباره تاریخ و هم برگرفته از تاریخ است در همین راستا نیز تلاش کردیم فضای مدرن و ساختار زندگی امروزی را با نمایش های آیینی ترکیب کنیم. به عنوان نمونه در این نمایش از پرده خوانی، نقالی، تعزیه و ... به شکل جدیدی بهره گرفته شده است. روایت نمایش توسط ۳ برخوان که همگی کرنگ هستند به تصویر کشیده می شود که هرکدام از آنها تکمیل کننده دیگری هستند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: خوشبختانه ما گروه منسجمی داریم که شامل نویسنده، کارگردان، طراح صحنه و لباس و برخی از بازیگران می شود که همگی در کنار هم تلاش می کنیم تا آثاری موفق را به صحنه ببریم. بعد از اجرای این اثر نمایشی قرار است نمایش «چیدا» را که اثری برگرفته از «ادیپ شهریار» سوفوکل بوده و با باورهای بومی تلفیق شده است در تماشاخانه سنگلج به صحنه ببریم.

نمایش «هزار شلاق» اثر برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۵ شهریورماه ساعت ۲۱ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.

این نمایش کاری از گروه تئاتر تیتال به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی است که در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ۵ بخش نامزد دریافت جایزه بود و توانست تندیس بهترین نویسندگی و موسیقی و همچنین لوح تقدیر کارگردانی را از آن خود کند.

مسعود شاکرمی، محمد صدیق مهر، سعید زارع، داوود معینی کیا و الهه زحمتی بازیگران این اثر نمایشی هستند.