برگزاری  «کنگره بزرگ شعر نو ایران»

شاعران، نویسندگان و صاحب‌نظران می‌توانند شعرها و مقالات جدید خود را برای ارائه و انتشار آثار منتخب در این کنگره ارسال کنند. همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های برگزیده شعر نو و درباره شعر نو، یکی دیگر از بخش‌های این کنگره خواهد بود.

محمدرضا عبدالملکیان از شاعران معاصر ایرانی است که در سال 1336 خورشیدی در نهاوند دیده به جهان گشود. او از شاعران نوگو و نوجوی عصر انقلاب محسوب می‌شود. در ابتدا به قالب چهارپاره‌های پیوسته روی آورد. اما بیشتر اشعارش در قالب نو نیمایی و سپید سروده شده است. اغلب شعرهای وی رنگ و بوی عاشقانه با درون‌مایه اجتماعی دارد که با لحنی ساده و خوش‌آهنگ به دور از ابهام بیان شده‌اند.

عبدالملکیان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در نهاوند ادامه داد و پس از ادامه تحصیل در رشته کشاورزی، با اخذ درجه کارشناسی «مهندسی کشاورزی» در سال 1357 در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران به کار مشغول و در سال 1363 به وزارت کشاورزی منتقل شد. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ادامه داد و در حال حاضر به عنوان مدیرکل دفتر آموزش‌های رسمی و حرف کشاورزی مشغول کار است. عبدالملکیان کار شعر را از دورة دبیرستان آغاز کرد و در سال 1354 نخستین مجموعه شعرش را منتشر کرد. او طی بیش از 30 سال فعالیت شعری علاوه بر چاپ و انتشار چندین عنوان مجموعه شعر، عهده دار مسئولیت‌های گوناگون فرهنگی و ادبی نیز بوده است و از جمله در حال حاضر مدیر عامل دفتر شعر جوان، عضو هیئت مدیره انجمن شاعران ایران و عضو شورای عالی خانه هنرمندان است. وی پدر گروس عبدالملکیان، شاعر جوان ایرانی، است.

از میان آثار عبدالملکیان می‌توان به کتاب های مجموع اشعار  ساده با تو حرف می‌زنم، مه در مه، ریشه در ابر، مهربانی، ردپای روشن باران، گل چه پایان قشنگی دارد (یادنامه سلمان هراتی)، حالا که آمده‌ای حالا که رفته‌ای (یادنامه قیصر امین‌پور)،  آوازهای آبادی، پل خواب اشاره کرد.

متن حکم دبیری محمدرضا عبدالملکیان برای «کنگره بزرگ شعر نو ایران» چنین است:

«نظر به سوابق ارجمند جناب‌عالی در حوزه های مختلف ادبیات خلاق، شعر و برگزاری مراسم ادبی متفاوت در طی چند دهه با موضوع شعر انقلاب، جناب‌عالی را که چهره‌های شاخص و تاثیرگذار شعر امروز و به‌خصوص شعر نیمایی و سپید هستید به دبیری «کنگره بزرگ شعر نو ایران» منصوب می‌کنم. امید است با استعانت از ایزد متعال و با تکیه به داشته‌های نسل گذشته و نسل نو، شاهد برپایی کنگره‌ای ارزشمند و تاثیرگذار و متناسب با شان ادبیات گرانسنگ انقلاب اسلامی باشیم. پیشاپیش برای آن استاد عزیز آرزوی بهترین‌ها دارم.

و من‌الله‌التوفیق و علیه التکلان

علی‌رضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری»