پرستاران یک پروژه سفارشی نبود

 نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی پرستاران با حضور علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان فاز اول، شهرام شاه‌حسینی کارگردان فاز دوم، داوود هاشمی تهیه‌کننده، امین زندگانی و شهنام شهابی از بازیگران سریال پرستاران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این نشست علیرضا افخمی کارگردان فاز اول سریال گفت: طی جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم به پیشنهاد ایشان تصمیم گرفته شد که چنین سریالی ساخته شود. ساخت فیلم سفارشی در همه‌جای دنیا وجود دارد؛ سفارش‌دهنده همیشه می‌خواهد چهره خوبی از او در سریال نمایش داده شود و هیچ سفارش‌دهنده‌ای نمی‌خواهد در فیلم از او انتقاد شود.

وی افزود: پرستاران مطالباتی از وزارت بهداشت داشتند که در سایت‌های خودشان مطرح می‌کردند و گاه دست به برپایی راهپیمایی می‌زدند. ما تصمیم گرفتیم در این سریال مشکلات و مسائل پرستاران را به تصویر بکشیم اما نه به صورتی که سریال فقط متمرکز بر بخش بهداشت و بیمارستان باشد. در بخشی از این سریال مسائل پرستاران را مطرح کردیم و بخشی از سریال هم خانوادگی بود. حتی در این فیلم از خود وزارت بهداشت هم انتقاد کردیم که البته با سعه صدر مسئولین این وزارت‌خانه همراه بود. در این سریال پرستار بدی را نشان دادیم که تا مرز اخراج پیش رفت و حتی اشتباهات پرستاری را هم به تصویر کشیدیم که در یک سریال سفارشی چنین کارهایی را نمی‌کنند و این مسئله نشان‌دهنده این است که سریال پرستاران یک پروژه سفارشی نبود.

افخمی بیان کرد: چهار ماه طول کشید تا وزرات ارشاد توانست مسئولین چند بیمارستان را راضی کند تا بتوانیم با کارکنان بیمارستان گفت‌وگو کنیم و به دلایل مختلفی نگارش فیلمنامه به تعویق افتاد. من علی‌رغم میل باطنی ناچار شدم کارگردانی فیلم را نیمه‌کاره رها کنم چون امکان نداشت که سریال به موقع آماده پخش شود. آقای شاه‌حسینی که از نظر ذوق کارگردانی شباهت بسیاری به من دارد ادامه کارگردانی سریال را تقبل کرد.

وی درباره انتخاب نام سریال گفت: من موافق نبودم که نام «پرستاران» برای این سریال انتخاب شود چون زیاد هم درباره زندگی پرستاران نبود و از این گذشته مخاطبان را به یاد سریال استرالیایی پرستاران می‌انداخت که با سریال ما تفاوت‌های بسیاری دارد. این مطلب را با آقای دکتر ایازی مطرح کردم ولی ایشان گفتند: «چون از ابتدا این پروژه به همین نام بوده و برایش تبلیغات شده بهتر است به همین نام باقی بماند.»

کارگردان سریال پرستاران تصریح کرد: من به مسئولین وزارت بهداشت گفتم: «فیلمی که فقط محدود به محیط بیمارستان و فضای کاری پرستاران باشد نمی‌تواند جذب مخاطب بالایی داشته باشد  و من نمی‌خواهم چنین فیلمی بسازم» اگر سریال استرالیایی پرستاران پرمخاطب شد دلیلش این بود که با امکانات بسیار زیادی ساخته شد و دلیل دیگر این بود که این سریال بسیار طولانی است. داستان سریال ما از بیمارستان شروع شد ولی در بیمارستان ادامه پیدا نکرد؛ در واقع بخش اورژانس بهانه‌ای برای شروع داستان بود؛ چنانچه در بخش دوم سریال می‌بینید که دیگر نشانی از محیط بیمارستان وجود ندارد.

در ادامه شهرام شاه‌حسینی کارگردان فاز دوم سریال گفت: اگر انتخاب بازیگران از ابتدا با من بود قطعاً بازیگران دیگری را انتخاب می‌کردم. د

وی ادامه داد: بینندگان سریال‌های ایرانی دوست دارند با شخصیت‌های کاذب مواجه شوند و شخصیت‌پردازی دروغین را ببینند؛ اما در سریال پرستاران شخصیت‌ها به سادگی هر چه تمام‌تر پرداخت شده و در پردازش شخصیت از این دروغ‌های دم دستی پرهیز شده است.

در ادامه داوود هاشمی تهیه‌کننده سریال پرستاران گفت: اگر وزارت بهداشت هم با ما همکاری نمی‌کرد خودمان توانایی ساخت این سریال را داشتیم؛ اما آقای افخمی دوست داشت که سریال برای وزرات بهداشت ساخته شود.

وی افزود: من پرستاران را به هیچ وجه یک سریال سفارشی نمی‌دانم. اگر وزارت بهداشت فیلمنامه را چک کرد فقط به این دلیل بود که دیالوگ‌ها از نظر فنی و تخصصی بررسی شود و وزارت‌خانه هیچ دخالتی در نگارش فیلمنامه و ساخت سریال نداشت؛ آقای افخمی کاملاً آزادانه کار می‌کرد و هر چیزی که در فیلمنامه می‌نوشت عیناً اجرا می‌شد.

هاشمی تاکید کرد: ما برای بخش اورژانس یک لوکیشن را به طور واقعی ساختیم. یعنی یک پارکینگ در اختیار ما قرار دادند که در آنجا دکورهای محیط اورژانس ساخته شد. آقای افخمی از وزیر بهداشت خواسته بود که وسایل استوک در اختیار ما قرار بدهند که برای بیمارستان‌ها کمبودی ایجاد نشود؛ اما وزیر بهداشت از ابتدا وعده داد که وسایل نو به ما بدهند و همین وعده راهم عملی کرد.  

هم‌چنین در این نشست امین زندگانی بازیگر سریال پرستاران گفت: توقع متوهمانه‌ای که مدیران فرهنگی در ایران از فیلمسازان دارند مثل این است که از شخصی بخواهند با خودروی پراید در مسابقات فرمول‌وان شرکت کند. اما در کل، عوامل سریال پرستاران با وجود دارا بودن امکانات و شرایط حداقلی چنین سریال خوبی را ساختند که با وجود این که در مقطعی پخش شد که سریال‌های دیگری هم به طور همزمان پخش می‌شد اما جذب مخاطب بسیار خوبی داشت.

وی افزود: برای بازیگر مهم‌ترین عاملی که بر سر صحنه فیلم وجود دارد این است که آرامش داشته باشد که به یُمن وجود آقایان افخمی، شاه‌حسینی و هاشمی، ما این آرامش را داشتیم و از معدود سریال‌هایی بود که من بر سر صحنه آن فقط به بازی خودم فکر می‌کردم و هیچ نگرانی نداشتم.

زندگانی بیان کرد: زمانی یک اثر هنری سفارشی محسوب می‌شود که بن‌اندیشه اثر سفارشی باشد. وزارت بهداشت فقط عنوان کرد که یک سریال راجع به پرستاران بسازید؛ اما این که چه بسازید و چگونه بسازید را تعیین نکرد. تعریف اثر سفارشی این است که اندیشه‌ای تزریق شود و برای آن تبلیغ صورت بگیرد که سریال پرستاران به هیچ وجه این طور نبود.

شهنام شهابی بازیگر سریال پرستاران نیز در این نشست گفت: من بعد از سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» تا پنج سال فیلم بازی نمی‌کردم؛ اما به محض این که متوجه شدم آقای افخمی قصد ساخت سریال دارد از ایشان درخواست کردم که نقشی را هم به من اختصاص دهد.

وی ادامه داد: کیفیت این سریال بسیار خوب بود و استقبال خوبی هم از آن شد. این سریال به نسبت کارهای قبلی آقای افخمی و آقای شاه‌حسینی و در کل نسبت به سایر سریال‌های تلویزیون در جذب مخاطب موفق‌تر ظاهر شد.