اجرای گروه‌ پالت در گالری ایوان

گالری ایوان میزبان نخستین نمایشگاه اکبر نعمتی، هنرمند هفتاد ساله‌ای بود که سه مجموعه متفاوت از آثار خود را که در طول هشت سال گذشته به وجود آمده است به نمایش گذاشت. افتتاحیه این نمایشگاه در حالی برگزار شد که جمعیت زیادی از علاقه‌مندان گروه پالت نیز در افتتاحیه نمایشگاه او حضور داشتند. امید نعمتی به همراه گروه پالت در نمایشگاه پدر خود حضور یافت و به اجرای تعدادی از قطعات مطرح این گروه پرداخت. تعدادی دیگر از چهره‌های موسیقی نیز در این مراسم حضور داشتند و سردار سرمست و مهدی ساکی از جمله هنرمندانی بودند که به اجرای برنامه پرداختند.

در طبقات مختلف گالری آثار متنوعی از نعمتی به نمایش گذاشته شده است که هر کدام با ابزار و رویکردی متفاوت به وجود آمده‌اند. تابلوهایی که به دیوار نصب شده‌اند، مناظری کویری هستند که با سوزاندن ورقه‌های چوبی به وجود آمده‌اند. مجسمه‌هایی که با مواد دور ریختنی ساخته شده‌اند بخش دیگری از آثار این مجموعه است. سومین دسته به آثاری اختصاص دارد که با میخ به وجود آمده‌اند و ترکیب بندی‌های گوناگونی را ایجاد کرده‌اند.

اکبر نعمتی در مورد آثار این نمایشگاه گفت: مجموعهء خانه‌های سوخته کویر حاصل رفاقت آتش و چوب است. این تابلوها بدون هیچ رنگ و ماده اضافی، تنها با سوزاندن و حرارت دادن چوب ایجاد شده است. مجموعه میخ‌ها نیز شامل چند بخش می‌شود. در تعدادی از آثار با چیدمان میخ‌های معمولی در کنار یکدیگر، ترکیب‌بندی خاصی به وجود آورده‌ام. اما تعدادی دیگر از آثار این مجموعه با میخ‌هایی به وجود آمده است که امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و برای تهیه آنها به روستاهای مختلف سفر کردم.

نعمتی ادامه داد: نمی‌دانم ایده ساخت این آثار چه زمانی شکل گرفت. پنجاه سال است که در حال فکر کردن هستم و از میان این افکار بعضی از آنها به نتیجه می‌رسند و شکل پیدا می‌کنند. این سه مجموعه را در کنار یکدیگر پیش بردم و در زمان‌های مختلف بر اساس حالی که داشتم روی آنها کار می‌کردم.

او با اشاره به سوابق هنری خود افزود: از سال ۴۵ نقاشی را آغاز کردم و از سال ۵۰ به صورت حرفه‌ای در زمینه گرافیک و چاپ مشغول به کار شدم. تحصیلات آکادمیک در این زمینه نداشتم و همیشه معتقد بودم هنر را باید در جریان زندگی جستجو کرد. مدت کوتاهی با مرتضی ممیز همکاری کردم و چیزهای بسیاری یاد گرفتم. بعد از انقلاب هم وارد دانشگاه شدم تا گرافیک را اصولی‌تر بیاموزم.

گالری ایوان تمامی فروش کاتالوگ و سود حاصل از فروش آثار این نمایشگاه را به یک خیریه معتبر اهدا می‌کند. گالری ایوان در نمایشگاه‌های قبلی سهم خود از فروش آثار هنری را به خیریه‌های محک، ماموت، نیکان، کمک، دهش‌پور، انجمن حمایت از کودکان کار، مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد و بنیاد کودک اهدا کرده بود.

نمایشگاه آثار اکبر نعمتی تا ١۰ شهریورماه ۱۳۹۶در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ١۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.