شیر سنگی در دست مستندسازان

آیین رونمایی از تندیس نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران عصر روز سه شنبه هفتم شهریور در محل موزه سینما با حضور محمد بهشتی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، مرتضی رزاق کریمی، هارون یشایایی دبیر جشن سینما و دست اندرکاران جشن سینمای مستند برگزار شد. این تندیس که شبیه شیر سنگی بود توسط حامد رشتیان طراحی و اجرا شده است.

در ابتدای این مراسم، رامین حیدری فاروقی به حاضران خوش آمد گفت و استقلال برگزاری این جشن را اولین قدم برای رونق سینمای مستند دانست.

سام کلانتری دبیر این دوره از جشن نیز گفت: امروز روز ویژه ای است و قرار است از تندیسی رونمایی شود که قرار است برای این سینما باقی بماند. جشن اصلی قرار است در کتابخانه ملی برگزار شود که با مفهموم مستند نزدیک است.

در ادامه کلیپی از چگونگی ساخته شدن تندیس جشن مستند پخش شد. حامد رشتیان طراحی تندیس جشنواره را برعهده داشت که هارون یشایایی دبیر نوزدهمین جشن سینمای ایران از حامد رشتیان برای طراحی این تندیس تقدیر کرد.

محمد تهامی نژاد پژوهشگر و مستندساز نیز در این مراسم گفت: خوشحالم این جلسه برگزار شد و نخستین جشن مستقل در مرحله ای که انجمن های صنفی آغاز به کار کرده اند، برگزار می شود.

هارون یشایایی نیز بیان کرد: من در سینمای داستانی فعال بودم و ۲ سال است در سینمای مستند فعال هستم و احساس می کنم این سینما چه دنیای وسیعی دارد و چه راحت می توان حرف های خود را با مستندها زد.

محمد بهشتی نیز در ادامه این مراسم گفت: در بخش های مختلف سینما سخت نیست که بگوییم فرهیخته ترین بی حاشیه ترین و باسوادترین بخش سینمای مستند است. برای این بخش از سینما باید جایزه ای طراحی می شد که به آن بخورد و این تندیس که امروز رونمایی شد نشان از خوش سلیقگی این دوستان است.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: ما در تاریخ باستان نمادهایی داریم که از حیوانات گرفته شده است که از آن جمله می توان به نماد شیر اشاره کرد. در کودکی ما جلوی برخی از اماکن مجسمه شیر می گذاشتند که برای ما بسیار ترسناک بود اما تجربه تاریخی ما ایرانی ها از شیر اینگونه نیست؛ مانند شیرهای تخت جمشید که نماد نوروز است و نوروز هم چیز خطرناکی نبوده و نباید از آن ترسید.

وی در پایان عنوان کرد: شیر سنگی گنج را نشان می دهد و حتی روی قبرهای بزرگان می گذاشتند. معتقدم سینمای مستند نیز همین است و این حق مستندسازان است که تندیس شیر ایرانی را برای خود داشته باشند.