معرفی نماینده 3کشور دیگر به اسکار

اوکراین فیلم "سطح سیاه" (Black Level) به کارگردانی والنتین واسیانوویچ را که داستانی تلخ درباره بحران میانسالی است، به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

سومین فیلم بلند داستانی واسیانوویچ درباره کوستیا مردی 50 ساله و عکاس مجالس عروسی است که وقتی همه چیزهای به ظاهر دائمی ناپدید می‌شوند، زندگی‌اش از هم می‌پاشد. او در زندگی حرفه‌ای خود تصاویر شادی‌های دیگران را ثبت می‌کند، در حالی که در بازتاب تاریک این زندگی‌ها، پدرش به خاطر سکته مغزی فلج می‌شود و دوست دخترش که طراح یک مجله عروسی است و حتی گربه پیرش، او را ترک می‌کنند.

"سطح سیاه" ماه پیش در جشنواره بین‌المللی فیلم اودسا منتقدان بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داد و جایزه فیپرشی را برد.

Black Level

"سطح سیاه"

واسیانوویچ که دانش‌آموخته مدرسه فیلم وایدا در لهستان است، تهیه‌کننده فیلم "قبیله" به کارگردانی میروسلاو اسلابوشپیتسکی بود که در 2014 در هفته منتقدان کن برنده جایزه بزرگ هفته منتقدان شد.

"سطح سیاه" دهمین نماینده اوکراین در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار از 1997 تاکنون است. هنوز هیچ فیلم اوکراینی به فهرست نامزدهای اسکار این بخش راه پیدا نکرده است. این کشور در 2015 به خاطر اختلاف‌ها بین اتحادیه ملی فیلمسازان و انجمن تهیه‌کنندگان این کشور درمورد ترکیب کمیته انتخاب نماینده اوکراین در اسکار نتوانست فیلمی به اسکار معرفی کند.

اختلاف‌ها زمانی بالا گرفت که در 2014 فیلم "راهنما" به "قبیله"، موفق‌ترین فیلم اوکراینی در سطح بین‌المللی در سال‌های اخیر ترجیح داده شد. دو گروه درگیر در تابستان 2016 درمورد ترکیب کمیته انتخاب نماینده اوکراین در اسکار یک توافق‌نامه امضاء کردند که بعداً مورد تأیید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار گرفت. به دنبال آن اوکراین توانست سال گذشته فیلم "کلانترهای اوکراینی" را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کند.

در همین حال، بلژیک با درام-رمانس نئونوآر "مسابقه‌دهنده و زندانی سابقه‌دار" (Racer and the Jailbird / La Fidele) به کارگردانی میخائیل روشکام با بازی ماتیاس خونارتس ("ارواح ما در شب") و ادل اگزارکوپولوس ("آبی گرم‌ترین رنگ است") در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2018 رقابت می‌کند.

سومین فیلم بلند داستانی روشکام که تولید مشترک بلژیک، فرانسه و هلند است، اولین بار در دنیا این ماه در بخش خارج از مسابقه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید و بعد در جشنواره تورنتو روی پرده می‌رود. "Bullhead" اولین فیلم بلند داستانی روشکام در 2012 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

"مسابقه‌دهنده و زندانی سابقه‌دار" یک داستان عاشقانه تراژیک بین گانگستری به نام ژینو و بندیکت، یک راننده بی‌باک و ثروتمند مسابقات اتوموبیل‌رانی را در پس‌زمینه فعالیت‌های یک گروه خلافکار خشن در بروکسل به تصویر می‌کشد.

سال گذشته "آردن" به کارگردانی روبن پرون نماینده بلژیک در اسکار بود که نتوانست نامزد شود. بلژیک تاکنون هفت بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شده، اما هنوز برنده اسکار نشده است.

ترکیه نیز "آیلا: دختر جنگ" (Ayla: The Daughter of War) اولین فیلم بلند داستانی جان اولکای را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد.

داستان فیلم در دهه 1950 در دوران جنگ کره روی می‌دهد و درباره سلیمان یک گروهبان ترک است که در شبی بسیار سرد به دختری پنج ساله که به حال خود رها شده است، برمی‌خورد. کودکِ وحشت‌زده که به سختی جان سالم به در برده است، دل سلیمان را آب می‌کند و او را وا می‌دارد جان خود را به خطر بیندارد و پنهانی دختر کوچک را در شرایط سخت به پایگاه خود برگرداند. در حالی که آن‌ها از زبان یکدیگر سر در نمی‌آورند، سلیمان او را آیلا صدا می‌زند. این نام اشاره‌ای است به ماه که در شبی که سلیمان دختر را پیدا می‌کند، چشم‌انداز ویران‌شده را روشن کرده بود. آن‌ها خیلی زود جداناپذیر می‌شوند و در بحبوحه جنگ به پایگاه نظامی ترکیه شادی و خنده می‌آورند. وقتی جنگ به پایان می‌رسد، گروهبان ناچار می‌شود آیلا را به یک یتیم‌خانه بسپارد، اما قسم می‌خورد که آن‌ها روزی دوباره در کنار هم خواهند بود.

Ayla The Daughter of War

"آیلا: دختر جنگ"

"آیلا: دختر جنگ" از روی داستانی واقعی ساخته شده است و چتین تکیندور بازیگر نقش اصلی فیلم پیش از شروع فیلمبرداری با گروهبان سلیمان واقعی دیدار کرد. این فیلم از اکتبر در ترکیه اکران عمومی می‌شود.

ترکیه از 1989 تا سال پیش 23 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد، اما تاکنون نامزد دریافت این جایزه نشده است. سال 2008 فیلم "سه میمون" به کارگردانی نوری بیلگه جیلان به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.