تجلیل از چهار سینماگر پیشکسوت در جشن سینمای ایران

مراسم بزرگداشت سیروس ابراهیم زاده، کیانوش عیاری و حسین علیزاده در نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار شد. در این مراسم، جایزه سیف الله داد  به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران، به محمدحسن خوشنویس اهدا شد.

در ابتدا، به دلیل ازدحام جمعیت در محل برگزاری  آیین نکوداشت جشن خانه سینما، نمایندگان اصحاب رسانه به صورت ایستاده مشغول پوشش مراسم بودند و جای تعجب داشت که هیچ مکان مناسبی برای خبرنگاران در نظر گرفته نشده بود! اما در نهایت با اعتراض برخی‌، جایگاهی را به آنها اختصاص دادند.

هارون یاشایایی دبیر جشن خانه سینما (جشن سینمای ایران) در ابتدای این مراسم گفت: صد سال است که ما روز ملی سینما را جشن می گیریم. این روز را  به همه کسانی که عمرشان را برای سرافرازی این هنر صرف کردند،  تبریک می گویم.

وی گفت: اگر هنر زندگی ملت‌ها را می‌سازد، هنرمندان هستند که این کار را انجام می‌دهند. هنرمندان به هنر امکان بروز می‌دهند و بالندگی هنر ما به دست هنرمندان است. سینمای ما امروز این افتخار را دارد که صاحب نشان اسکار و کن و ونیز می شود؛ نام کیارستمی در جهان همچنان می درخشد؛ چرا که این هنرمندان زحمت بقای سینما را کشیده اند و خانه سینما از هنرمندانی که مستقیما وجودشان در ارتقای سینما تاثیر داشته ،قدردانی می کند.

در ادامه، مراسم تجلیل از سیروس ابراهیم زاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون  برگزارشد.

سیروس الوند کارگردان فیلم سینمایی «مزاحم» درباره این هنرمند گفت: سیروس ابراهیم زاده متعلق به نسلی است که با سواد بودند و احساس می‌کردند که سواد به بازیگری کمک می کند.  آقای ابراهیم زاده در همه عرصه‌های ترجمه، تالیف، بازیگری و ... فعالیت داشته‌اند.

سیروس ابراهیم‌زاده: سینما پرچمدار بازشناسی فرهنگ غنی  ماست

در ادامه، سیروس ابراهیم‌زاده گفت:  خوبی بزرگداشت این است که جوان‌ترها می‌فهمند، در صورت طی کردن این راه سخت کارشان بی مزد و مواجب نمی ماند. خوشحالم توانسته‌ام در عصری زنده بمانم که سینما پرچمدار بازشناسی فرهنگ بسیار غنی و تاریخ اجتماعی ماست. الان کمتر جشنواره‌ سینمایی است که یک یا چند ایرانی در آن حضور نداشته باشند و این بسیار ارزشمند است. 

وی گفت: آفرینش مهمترین کار یک هنرمند است. هنرمند حتی دشمنان خود را هم می بخشد و این یک مسئله مهم است.  اینکه برخی کارت خانه سینما را آتش می‌زنند، باعث آسیب به هنر سینما و جامعه سینمایی می‌شود.

در ادامه، فاطمه معتمد آریا، محمد بهشتی و فخر الدین انوار به روی صحنه آمدند تا از محمد حسن خوشنویس تجلیل کنند.

محمد بهشتی: وضعیت فرهنگ ما عین صفحه حوادث روزنامه‌هاست

محمد بهشتى رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت:‌ وضعیت فرهنگ ما عین صفحه حوادث روزنامه‌هاست؛ پر از آشوب. از عجایب روزگار این است که کشتى سینماى ایران در این طوفان به صخره نمی‌خورد. علتش هم این است که این کشتی لنگر دارد. امثال آقای خوشنویس لنگرهای این کشتی هستند که آن را در همه حال از طوفان و موج حفظ می‌کنند. دیده نمی شوند اما مهمترین کار را می‌کنند.

محمدحسن خوشنویس: اهالی فرهنگ، نباید هیچ امیدی‌ به دولت داشته باشند!

در ادامه مراسم، محمد حسن خوشنویس طراح و بنیانگذار نوین فیلمخانه ملی ایران گفت: الان فرهنگ تصویر بنیان و اساس است. هرچه راجع به فرهنگ می گوییم، با تصویر اثرگذار می‌شود. هر کس که با تصویر سر و کار دارد، وظیفه مهمی را بر دوش می‌کشد و کسانی که در عرصه فرهنگ وارد می شوند، باید چند مسئله را رعایت کنند. باید بدانند که در این عرصه فقر وجود دارد و اصولا نمی بینیم که آدم های فرهنگی وضعشان خوب باشد. آدم فرهنگی باید کشورش را بشناسد و با ادیان و آداب و رسوم سرزمینش آشنا باشد و من با این نگاه شروع به کار فرهنگی کردم. هیج امیدی هم نباید به دولت داشت؛ آدمی که کار فرهنگی انجام می‌دهد خود باید در این عرصه تلاش کند. اصلا کدام مدیر دولتی در این جایگاه قرار دارد که از افراد فرهنگی تجلیل کند؟ توصیه من این است که چشم به راه دولت نباشیم و فرصت سازی کنیم. در این عرصه (فرهنگ و هنر) فرصت ها را بشناسیم و بسازیم.

در ادامه مراسم تجلیل از کیانوش عیاری برگزار شد.

علیرضا داوودنژاد:کیانوش عیاری سوی چشم سینمای ایران است

علیرضا داوودنژاد کارگردان فیلم سینمایی «فراری» در خصوص کیانوش عیاری  گفت: من سال های زیادی است که کار کیانوش عیاری را دنبال می کنم. با خواندن مصاحبه کیانوش عیاری در بعد از ظهر امروز، دلم خواست که به کیانوش عیاری بگویم «سرنوشت و سرگذشت تو، سرگذشت سینماست» و البته این برای هر فیلمسازی اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: هر فیلمسازی که نگاه حقیقت جو دارد و دنبال انعکاس حقیقت است، با بحران مواجه می شود و شانس تو (کیانوش عیاری) این بود که در دوره ای وارد سینما شدی که در سینما چیزی نبود و فضایی برای تنفس وجود نداشت. تو سوی چشم سینمای ایران هستی.

فرشته طائرپور تهیه کننده سینما هم خطاب به کیانوش عیاری گفت: خدا را شکر می کنیم که تکریم شما با حضور شماست، شما از آن سوی آتش‌ها آمدید و ما به شما رسیدیم .دل های زیادی برای شما می تپد.

حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون هم  گفت: آقای عیاری شما به ما سادگی در نگاه کردن را آموختید. ما در سینما رد شما را دنبال می کردیم؛ اما بعد دیدیم در سریال هم آموزگار ما هستید. من خودم را مدیون آثار شما می دانم. من همواره فکر می کنم آن کس که در زندگی چرایی دارد، با هر چگونه ای خواهد ساخت.

کیانوش عیاری: سینمای ایران پر از تناقض‌هاست

در ادامه کیانوش عیاری با حضور پشت تریبون گفت: نمی‌خواستم درباره فیلم های توقیفی حرف بزنم اما دشواری ساخت فیلم، با آنچه که درباره نقش سینماگران در توسعه فرهنگی می‌گویند، بسیار متناقض است. سینمای ایران پر از تناقض‌هاست.

حسین علیزاده:‌در هیچ شرایطی امید خود را از دست ندادم 

در پایان این مراسم، حسین علیزاده آهنگساز برجسته کشورمان گفت: فعالیت در عرصه  موسیقی در کشور ما سخت است؛ اما من سختی نکشیدم.  من عاشقی بودم که همیشه دنبال گمشده خود بودم و هیچ‌کس نمی‌توانست جلوی من را بگیرد. در هیچ شرایطی امیدم را از دست ندادم. در پیچ و خم های زیاد سینمای ایران، یاد گرفتم از مسائل مختلف مانند عشق، کمک به همنوع و انسانیت غافل نباشم. افتخار می‌کنم با سینمای ایران همکاری داشته ام.