جوایز بین المللی سطح انتظارات را بالا برده است

حسین نمازی نویسنده و کارگردان فیلم "آپاندیس" که به‌تازگی برای این فیلم از چهل و یکمین جشنواره مونترال کانادا جایزه بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کرد، با حضور جمعی از فیلم‌سازان جوان و فیلم اولی با محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی به گفت‌وگو نشستند و درباره مسائل و مشکلات فیلم‌ اولی‌ها به بحث پرداختند.

نمازی در خصوص این دیدار به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این جلسه دوستان بی‌پرده با محمدمهدی حیدریان به صحبت پرداختند و خوشبختانه او نیز خیلی خوب به مسائل و مشکلات آن‌ها گوش کرد. مسائلی که در این جلسه مطرح شد حتی بالاتر از حد تصور آقای حیدریان، آقای تابش و ایل‌بیگی بود. اگرچه مسائل شخصی هم مطرح شد، ولی مسائل عمیق‌تری مطرح شد که دغدغه مشترک همه است.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی که در این نشست دوستانه مطرح شد بیشتر درباره فیلم اولی‌ها و مشکلات آن‌ها بود و برای خود من هم جالب بود. مسائلی مثل تهیه‌کننده فیلم اولی، حرف‌هایی که نادیده گرفته می‌شود و... باعث شد تا یک جلسه دیگر هم داشته باشیم و دقیق‌تر به این مسائل بپردازیم. بحثی هم که مطرح شد ورود کمپانی‌های فیلم‌سازی و تشکیل آن به معنای حرفه‌ای بود که با سینما و مقوله فیلم‌سازی در ارتباط است. به نظرم جلسه پرباری بود امیدوارم برگزاری این نشست‌ها خروجی خوبی داشته باشد و حداقل تأثیر آن را من در صورت آقایان دیدم و درک کردم.

کارگردان "آپاندیس" افزود: آقای حیدریان در این جلسه بیان کرد که یکسری از این مسائل را با صدور دستورالعمل‌های اورژانسی می‌شود حل کرد و یکسری از آن‌ها را نیز در طرح جامع سینما مطرح و متن را به نماینده شما می‌دهیم تا مطالعه کنید و نظرتان را درباره آن بگویید.

نمازی درباره شروع ساخت اثر جدید خود نیز بیان کرد: پس از دریافت جوایز بین المللی که برای فیلم "آپاندیس" با تمرکز بیشتری مشغول کار روی فیلمنامه جدید هستم، چرا که با دریافت این جوایز سطح انتظارات از من بالا رفته و باید کار را به یک حدنصابی برسانم که علاوه بر رضایت خودم بتواند رضایت مخاطب را نیز جلب کند. این کار هنوز ازآنچه می‌خواهم فاصله دارد و فعلاً تمرکزم روی فیلم‌نامه است.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا کار را به جشنواره فیلم فجر می‌رساند یا خیر، اظهار کرد: اگر به خودم باشد نه! دوست دارم روی آن بیشتر کارکنم. ضمن این‌که خاطره خوبی از جشنواره فیلم فجر هم ندارم و دوست ندارم با شتاب‌زدگی کارکنم.

این کارگردان جوان همچنین عنوان کرد: متأسفانه جشنواره آسیب بزرگی به فیلم‌ها می‌زند و همه در زمانی نزدیک به جشنواره مشغول کار می‌شوند و ترافیک عجیبی ایجاد می‌شود. باید فکر اساسی برای آن کرد. سال کاری سینما دقیقاً از چند ماه مانده به جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود و من خودم حداقل دوست ندارم برای جشنواره و یا نزدیک به آن در این حجم از فشردگی سینما کارکنم و عجولانه کارم را به جشنواره برسانم.

نمازی در ادامه گفت: اما دوست دارم کار مهدی گلستانه به جشنواره برسد، چراکه کار خوبی است و دوستش دارم. حیف است که این فیلم‌نامه کار نشود، امیدوارم شورای صدور پروانه ساخت مساعدت کنند و پروانه ساخت این فیلم صادر شود و این فیلم ساخته شود.

این کارگردان در خاتمه ضمن تبریک به نوید محمد زاده و وحید جلیلوند برای دریافت جایزه جشنواره فیلم ونیز اظهار کرد: هر اتفاقی که در سطح بین‌المللی بیفتد برای همه ما خوب است و نشان می‌دهد که سینمای ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و دیده می‌شود.