ما کنسرت برگزار نمی‌کنیم

دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که چرا اجرای شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی اقوام و نواحی، با جدول برنامه‌ها تفاوت داشت؟ توضیح داد: تنها روزی که برنامه کمی زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده تمام شد، ۲۲ شهریورماه بود که شرکت‌کنندگان استان مازندران از صبح در تالار رودکی حضور داشتند.

او ادامه داد: قرار بود ساعت ۹ صبح همان روز، نوازندگان سازهای «دوتار»، «کمانچه» و «آواز» حاضر شوند و داوران در ساعت ۱۷ تا ۲۱ نوازندگان ساز «دسرکوتن» را ارزیابی کنند؛ اما چون نوازندگان «دسرکوتن» همان افرادی بودند که در بخش‌های دیگر شرکت کرده بودند یا از صبح در سالن حضور داشتند و از طرفی داوران و شرکت‌کنندگان می‌خواستند زودتر به استان خود برگردند، تصمیم گرفتند که کار را سریع‌تر پیش ببرند.

دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان درباره ساعت اجراها در روزهای دیگر جشنواره که در جدول برنامه اعلام شده است، بیان کرد: زمان اجرای برنامه‌ها در جدول به‌طور کلی از ساعت ۹ تا ۲۱ در سه بازه زمانی (۹ تا ۱۳، ۱۴ تا ۱۶ و ۱۷ تا ۲۱) در نظر گرفته شده است، اما امکان دارد تعداد شرکت‌کنندگان در برخی سازها کم باشد، یا برخی شرکت‌کنندگان به‌دلیل حادثه یا رخدادی غیرمنتظره موفق به حضور در جشنواره نشوند، یا هیئت داوران برای ارزیابی اجراها به مدت زمان کمتر یا بیشتر نیاز داشته باشند.

اسعدی گفت: ممکن است هیات داوران بخواهند برای آزمودن سطح نوازندگی یک نوازنده، ۲۰ دقیقه برای پرسش و پاسخ بگذارند و این مدت زمان برای نوازنده، ساز یا بخش دیگری کمتر یا بیشتر باشد. به همین دلیل، ما زمان حداکثری برای این مسابقه را ساعت ۲۱ در نظر گرفتیم؛ اما در بسیاری از روزها مسابقه ساعت ۱۷ شروع و زودتر از ۲۱ هم تمام شده است.

او درباره این‌که مگر تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره مشخص نبود که براساس تعداد آن‌ها، جدول زمان‌بندی مشخص شود؟ پاسخ داد: می‌دانستیم و اساساً بر همین مبنا هم تقسیم‌بندی به تفکیک گروه‌های سنی را در جدولی از پیش مشخص‌شده اعلام کرده‌ایم؛ اما آنچه مورد نظر ماست همان زمان شروع برنامه است. امکان داشت هیات داوران برای هر نوازنده ۱۰ دقیقه وقت در نظر بگیرند که در مجموع مثلا برای ۱۲ نفر ۱۲۰ دقیقه زمان نیاز است؛ اما ممکن است هیات داوران تصمیم بگیرند بخواهند برای هر فردی ۱۵ دقیقه وقت بگذارند، به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز است.

دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان همچنین درباره این‌که چرا در برخی حوزه‌ها مثل موسیقی اقوام استان سیستان و بلوچستان از استادان نوازنده همان منطقه برای داوری دعوت نشده است؟ توضیح داد: اتفاقا استاد «خداداد شَکِل‌زهی» که تیم استان سیستان و بلوچستان را همراهی می‌کرد، در مشاوره و همفکری به داوران کمک کرد؛ اما تعداد شرکت‌کنندگان در برخی سازها مانند دونلی در سیستان و بلوچستان به حد نصاب نمی‌رسید و از طرفی شرکت‌کنندگان در سازهای یک منطقه دیگر، بسیار زیاد بودند، مثلا برای دوتار شمال خراسان حدود ۵۰ درخواست برای ما ارسال شده بود.

اسعدی بیان کرد: مثلا تعداد شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی الف، ب و ج در بخش دوتار شمال خراسان و نیز دوتار شرق و جنوب خراسان زیاد بود، به همین دلیل ما سه یا چهار استاد را از همان مناطق و به تفکیک منطقه فرهنگی شمال خراسان و منطقه فرهنگی شرق و جنوب خراسان برای هر کدام از این دو بخش دعوت کردیم؛ اما برای اجرای برخی سازها فقط یک شرکت‌کننده داشتیم و می‌توانستیم اعلام کنیم تعداد شرکت‌کنندگان در این بخش به حد نصاب نرسیده و آن را کنسل کنیم، اما تا آنجا که آثاری قابل قبول، حتی از سوی یک نفر در یک ساز به‌دست ما رسیده بود، آن بخش را در جشنواره برگزار کردیم.

او با بیان این‌که در سال‌های گذشته‌ی جشنواره، در اجرای برخی سازها فقط یک یا دو نوازنده از یک منطقه داشتیم، اظهار کرد: امسال شرکت‌کنندگان همان سازها تعداد زیادی بودند. به همین دلیل از استادانی که در این زمینه تخصص دارند، دعوت و درخواست کردیم که به‌عنوان اعضای هیات داوران نظر دهند. امسال از سیستان و بلوچستان در زمینه دونلی‌نوازی فقط یک نفر شرکت کرده بود، برای نواختن ساز بِنجو، دو نفر با دو رده سنی متفاوت حضور داشتند، اجرای آواز و دُهُلک این منطقه نیز هر کدام یک یا دو شرکت‌کننده داشتند.

وی اضافه کرد: هر فردی که در این جشنواره شرکت می‌کند و امتیاز می‌آورد، شاید وقتی به شهر خود برگردد، عاملی شود تا دیگران به نواختن یک ساز توجه بیشتری نشان دهند و سال بعد هم تعداد بیشتری در جشنواره حاضر شوند. به همین دلیل، ترجیح دادیم حتی اگر از یک منطقه یک نوازنده که خوب می‌نوازد شرکت کرده، آن بخش را برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور ۵۰۰ نوازنده و خواننده از هشتم شهریورماه در تالار رودکی در حال اجراست. اختتامیه این جشنواره ۲۷ شهریورماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.