فیلم ایرانی برنده جایزه جشنواره فیلم تورنتو

فیلم «آوا» ساخته صدف فروغی که در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ٢٠١٧ حضور داشت، در نهایت جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داروان فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدان) را در این رویداد سینمایی از آن خود کرد.

«آوا» محصول مشترک ایران، کانادا و قطر و اولین فیلم بلند صدف فروغی است و در حالی موفق به کسب جایزه در جشنواره تورنتو شده است که ماهور جباری و شایسته سجادی بازیگران این فیلم که قرار بود برای شرکت در جشنواره فیلم تورنتو به کانادا سفر کنند، به دلیل صادر نشدن ویزا نتوانستند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

فیلم «آوا» درامی است که ماجرای دختر هفده ساله‌ای به نام آوا را به تصویر میکشد که تصمیمی می‌گیرد زندگی خود، خانواده‌اش و دوستانش را تحت تاثیر قرار دهد.

در این فیلم ماهور جباری، لیلی رشیدی، بهار نوحیان، وحید آقاپور، شایسته سجادی، هومن هورسان، پانته آ تاج بخش، سارا علیمردانی، مونا غیاثی، پرنیان اختری، عسل کریمی و... ایفای نقش کرده‌اند.

عوامل فیلم سینمایی «آوا» عبارتند از:کارگردان و نویسنده: صدف فروغی، تهیه کنندگان:صدف فروغی، کیارش انوری، سعید نوری  تدوین:کیارش انوری، صدابردار: بابک اردلان،  چهره‌پرداز: نجمه لشگری، عکاس: شاهین آزما،  طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، تصحیح رنگ : سامان وفائی، دستیار اول و برنامه ریز : شروینه دیدنده، دستیار دوم: سهیل سهیلی، منشی صحنه: صفورا برسان  .

اما جشنواره فیلم تورنتو که یکی از بزرگترین جشنواره‌های سینمایی جهان است جایزه اصلی خود که همان بهترین فیلم از نگاه تماشگران است را به فیلم «سه بیلبورد خارج از اِبینگ، میزوری» ساخته «مارتین مک‌دونا» اعطاء کرد.

این فیلم که اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی هفتادوچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد و داستان زنی است که پس از به قتل رسیدن دخترش و ناتوانی پلیس در دستگیری قاتل پس از ماه‌ها، مقابل نیروهای پلیس می‌ایستد.

«من، تونیا» ساخته «کریگ گیلسپی» و «مرا به نامت صدا کن» به کارگردانی «لوکا گوادانینو» نیز به ترتیب جایزه دوم و سوم بهترین فیلم از نگاه مخاطبان این رویداد سینمایی را به دست آوردند.

در بخش مستند، جایزه اول به «چهره‌ها مکان‌ها» از «آنیس واردا» رسید و جایزه بهترین فیلم بخش بین‌المل نیز «کشور شیرین» به کارگردانی «وارویک تورنتون» اعطاء شد و «رودخانه تاریک» ساخته «کلیو برنارد» نیز مورد تقدیر قرار گرفت.