برنامه های ویژه هفته دفاع مقدس در تلویزیون

پخش مستندها، وله‌ها، نماهنگ‌های دفاع مقدسی و برنامه‌های گفتگو محور از جمله ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده توسط شبکه‌ها است که روی آنتن می‌رود.

 

شبکه یک سیما

 سریال «پرواز در ارتفاع صفر» به کارگردانی ابوالحسن برزیده که با همکاری ارتش و در 7 قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است، قرار است از جمعه شب هر شب حدود ساعت 15 : 22 دقیقه پخش شود.

این سریال زندگی یک خلبان جنگنده نیروی هوایی را در دوران جنگ روایت می‌کند.

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان هم با موضوع زندگی شهید متوسلیان جمعه عصر حدود ساعت 16 پخش خواهد شد.

مجموعه مستند «مادران شهدا» با نام «بهار می‌آید» که در 7 قسمت 30 دقیقه‌ای تهیه شده است هم با موضوع خاطرات مادران شهدا از فرزندان شهیدشان از دیگر برنامه‌های شبکه یک است که در هفته دفاع هر روز از شبکه یک پخش می‌شود.

ویژه برنامه ادبی «ز دست عشق در عالم هیاهوست» نیز که قرار است در ایام محرم هر شب بین 2 خبر 19 و 21 پخش شود به مناسبت ایام دفاع مقدس با دعوت از فرزندان شهدا و ایثارگران موضوع تاثیر و تاثر ادبیات دفاع مقدس از فرهنگ عاشورا را بررسی می‌کند.

اما در جشنواره فیلم‌های سینمایی بامدادی شبکه یک هم که از شنبه شب آغاز می‌شود، فیلم‌های «مردان زمین»، «آخرین شناسایی»، «سرزمین خورشید»، «پوتین»، «پرواز در شب»، «سما در آتش» و «چ» پخش می‌شود.

***********************************************

 

شبکه دو سیما

 مستند «مادرانه» به مناسبت هفته دفاع مقدس و با محوریت گفت و گو با مادران شهدای دفاع مقدس از پنجشنبه 6 مهر ماه تا دوشنبه 10 مهرماه ساعت 18:30 از شبکه دو سیما پخش می‌شود. مستند «مادرانه» به کارگردانی سیداحمد معصومی‌نژاد در گروه تلویزیونی شاهد تهیه شده است.

سریال «شکوه یک زندگی» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو به تهیه‌کنندگی امیرعباس کنی و کارگردانی رضا بهشتی با توجه به هفته دفاع مقدس تکریم همسران شهدای جاویدالاثر که با استقامت و امیدواری‌ سال‌ها به تنهایی بار زندگی خود و فرزندانشان را به دوش کشیده‌اند را در نظر دارد.

افزون بر این جشنواره فیلم‌های دفاع مقدس با پخش آثار برتر این حوزه در هفته دفاع مقدس ساعت 24 به نمایش در می‌آید. همچنین مستند پیشکسوتان دفاع مقدس با محوریت نمایش رشادت‌ها و دلاوری‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفته دفاع مقدس ساعت 14:30 روانه آنتن خواهد شد.

برنامه «از آسمان» دیگر برنامه در نظر گرفته شده برای این ایام است که با رویکرد روایت زندگی حماسه آفرینان دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) در هفته دفاع مقدس از این شبکه به صورت ویژه‌ای پخش می‌شود. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی امیر خورشیدی فرد که جمعه 31 شهریور و پنج شنبه و جمعه 6 و 7 مهرماه ساعت 16 روانه آنتن خواهد شد.

برنامه «عصر خانواده» کاری از گروه خانواده به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی در ایام محرم با رویکرد قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس و تقویت و ترویج مبانی عزاداری و سوگواری سالار شهیدان در بستر خانواده و لزوم انتقال نسل به نسل باورهای دینی و محبت اهل‌بیت (ع) از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17:50 به روی آنتن می‌رود.

گفتنی است تمامی برنامه‌های جاری شبکه متناسب با هفته دفاع مقدس و ایام سوگواری سیدالشهداء تولید و پخش خواهند شد.

***********************************************

 

شبکه سه سیما

 مجموعه مستند «طلوع حماسه» از جمعه 31 شهریور ماه ساعت 16:30 روانه آنتن شبکه سه خواهد شد .

این مستند به تهیه‌کنندگی میرکیوان خلیل‌پور در 9 قسمت 25 دقیقه‌ای در گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما تولید شده است.

فرم و قالب این مجموعه مستند به صورت مستند پرتره و براساس شخصیت پردازی است. در هر قسمت از این برنامه با یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس همراه شده و علاوه بر آشنایی با شخصیت این رزمنده دوران جنگ از نگاه و منظر او به وقایع اتفاق افتاده در طول دفاع مقدس پرداخته می‌شود.

این مجموعه مستند در شهرهای خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، دزفول، هویزه، اندیمشک و دیگر شهرهای جنوبی کشور تصویربرداری شده است.

مجموعه مستند «طلوع حماسه» که پخش آن از شبکه سه سیما از جمعه 31 شهریور ساعت 16:30 آغاز می‌شود، از شنبه اول مهرماه هر روز ساعت 19 ادامه می‌یابد.

مجموعه مستند تلویزیونی «آلزایمر» به بررسی تطبیقی یادمان‌های جنگ در جهان می‌پردازد و کوشش‌ها برای نگه داشتن ارزش‌های ملی و حماسی در حافظه جمعی یک جامعه از طریق معماری را به تصویر می‌کشد. این مجموعه ۶ قسمتی به کارگردانی نوید سالاری و تهیه‌کنندگی اسماعیل ارجمندی از شبکه سه پخش می‌شود.

***********************************************

 

شبکه چهار سیما

 «به خدا تعظیم می‌کنم»، تله تئاترهای «زمستان 66» و سینمایی‌های «خداحافظی طولانی» و «با دیگران» عنوان مجموعه‌های نمایشی است که شبکه چهار به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به روی آنتن می‌برد.

«به خدا تعظیم می‌کنم» به عنوان برنامه ترکیبی به کارگردانی رضا عاطفی است که هر روز ساعت 17:30 به بیان مسائل و رخدادهای جنگ و دفاع مقدس می‌پردازد.

تله تئاتر تلویزیونی «زمستان 66» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی و تهیه‌کنندگی رضا حامدی‌خواه درباره خانواده‌ای است که به خانه جدید اجاره‌ای خود وارد شده‌اند و این روز مصادف است با اولین روز موشک باران تهران درسال 66 و تمام داستان این روز از زاویه دید زنی دیده می‌شود که سرگرم مطالعه نمایش نامه‌ای از همسرش است. در این نمایش تلویزیونی آهو خردمند، آیدا کیخائی، آشا محرابی، امیر دلاوری، سعید چنگیزیان، پگاه طبسی نژاد، محمد یعقوبی و محسن صادقی ایفای نقش کرده اند.

این تله تئاتر پنج شنبه 30 شهریور ماه ساعت 23 روی آنتن می‌رود.

سینمایی «خداحافظی طولانی» پنج شنبه 6 مهرماه ساعت 21 و «با دیگران» در قالب برنامه «گیشه» جمعه 7 مهرماه ساعت 21 از این شبکه پخش خواهد شد.

***********************************************

 

شبکه پنج سیما

 با شروع هفته دفاع مقدس برنامه «دست خط» در حدود 10 قسمت با حضور فرماندهان ارشد دفاع مقدس پخش می‌شود.

در این برنامه خاطرات شنیدنی سرداران بزرگ دفاع مقدس از زمان جنگ بیان می‌شود.

برنامه «دست خط» به تهیه‌کنندگی، سردبیری و اجرای محمد حسین رنجبران از پنجشنبه 30 شهریور ماه، هر شب ساعت 21:30 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

برنامه «پنجاه‌وهفت» با سردبیری و اجرای نادر طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی رضا جوهرچی برای مناسبت‌ها و مضامین ویژه انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ملی و جهان اسلام با همکاری شبکه پنج سیما است که در این ایام پخش می‌شود.

***********************************************

 

شبکه آموزش

 برنامه «رویای خاک» به تهیه‌کنندگی سعید بشیری هنر و ادبیات دفاع مقدس را در قالب داستانک، گفت‌وگو با راویان، خوانش کتاب‌های دفاع مقدس، نماهنگ و گزارش با حضور هنرمندان و صاحب نظران فعال این عرصه، بازگو می ‌ند.

از دیگر برنامه‌های این هفته، برنامه «روبروی ماه» به تهیه‌کنندگی داوود آجرلو است که خاطرات دفاع مقدس را به صورت چاپ شده، روایت می‌کند. از جمله کتاب‌هایی که در این برنامه خوانده می‌شود می توان از دختر شینا، دلیل، عباس دست طلا و... نام برد.

عنوان این برنامه کنایه از قرار گرفتن در برابر تجربه‌های روشنگر دفاع مقدس است. نتایج و تاثیرات این برنامه نیز آشنایی با خاطرات دفاع مقدس که توسط اهالی فن در قالب ادبیات به صورت کتاب ارائه شده است به این ترتیب علاوه بر موضوع اصلی ترویج کتاب خوانی و درست خوانی و پاسداشت زبان فارسی هم خواهد بود.

برنامه «صبحی دیگر» نیز با دعوت از فرماندهان و جانبازان دفاع مقدس، هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، نویسندگان کتاب‌ها و رمان‌های دفاع مقدس و همچنین پخش آیتم های مناسبتی با محوریت مادران شهدا و جانبازان، به هفته دفاع مقدس می‌پردازد.

برنامه «دکتر سلام» در هفته دفاع مقدس با دعوت از پزشکانی که در سال‌های جنگ تحمیلی در جبهه حضور داشته‌اند و همچنین روسای دانشگاه‌های تهران و مراکز، در رابطه با پیشرفت‌ها و تحولات از زمان انقلاب تاکنون می‌پردازد.

همچنین برنامه «همیشه خونه» وله و میان برنامه‌های اختصاصی از خانواده‌های نخبه فرزندان شهید، ایثارگر، سردان سپاه، اساتید، رزمنده و نویسندگان کتاب‌های تقریظی و دفاع مقدس را به این هفته اختصاص داده است.

برنامه «مشاور» نیز با حضور کارشناسان این حوزه در خصوص حمایت از جانبازان اعصاب و روان راهکارهایی را ارائه می‌دهد.

از جمله برنامه تامینی این شبکه در هفته دفاع مقدس نیز می‌توان از «نبرد ماندگار»، «یادمان شهدا»، مستند «دفاع مقدس»، «زندگی نامه شهدا»، مستند «روایت عکس‌ها» و «عملیات جنگی» را نام برد.

***********************************************

 

شبکه قرآن و معارف سیما

 «فرمانده روح الله» در 10 برنامه 10 دقیقه‌ای با موضوع تاریخ جنگ هشت سال دفاع مقدس، هر روز ساعت 14 روی آنتن می‌رود.

برنامه «طلیعه» که کاری از گروه علوم قرآنی است هر روز ساعت 10:45 دقیقه روی آنتن می‌رود. این برنامه ترکیبی که به صورت زنده پخش می‌شود با حضور کارشناسان به یادآوری هشت سال دفاع مقدس می ‌ردازد.

***********************************************

 

شبکه مستند سیما

 «داستان یک شهر» ساخته مسعود کمایی مستندی درباره آزادسازی شهر مهران است که پنجشنبه 30 شهریور ساعت 22:30 از این شبکه پخش می‌شود.

شبکه مستند سیما جمعه 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس مستندی «خاطرات ما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر بختیاری را روی آنتن می‌برد، این مستند راوی خاطراتی از غواصان باقی‌مانده از عملیات کربلای 4 است و از ساعت 19:30 پخش خواهد شد.

مستند «عشق به سبک دیکتاتور» به کارگردانی یاسمن شریفی منش روایتی از شخصیت فردی و خانوادگی صدام حسین از زبان معشوقه اوست.

این مستند به مناسبت هفته دفاع مقدس و برای اولین بار در برنامه به‌ اضافه مستند بررسی و رونمایی خواهد شد.

مستند «رزم آهنگ» به تهیه‌کنندگی حسین سبطی از دیگر ویژه برنامه‌های هفته دفاع شبکه مستند است که دوشنبه 3 مهر ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند می‌رود و به بازخوانی و بررسی ظرفیت‌ساز هنر و موسیقی در ایجاد شور حماسی دوران دفاع مقدس می‌پردازد.‌

«آلفارد» به تهیه‌کنندگی هوشنگ میرزایی هم روایتی از تفحص پیکر دو شهید خلبان نیروی هوایی ارتش پس از 32 سال است که یکشنبه 2 مهر ساعت 20 از این شبکه پخش می‌شود.

این مستند بلند داستانی روایت متفاوتی از زندگی اولین خلبان شهید کشور خالد حیدری و هم کابین او شهید صالحی است که 31 شهریور 59 دو ساعت پس از آغاز رسمی جنگ در پاسخ به تهاجم سراسری دشمن بعثی و بمباران پایگاه‌های هوایی کشور داوطلبانه پایگاه هوایی کوت را بمباران کردند و در مسیر برگشت به شهادت رسیدند.

«مسافر آب» مستندی درباره زندگی یکی از فرماندهان گردان غواصان یاسین مشهد «محمدرضا کرابی» است که چهارشنبه 5 مهر ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این فیلم در 45 دقیقه به تاریخچه شکل‌گیری گردان یاسین، نحوه و مکان تمرینات غواصی قبل از عملیات و قصه گردان «یاسین» در عملیات کربلای چهارمی پردازد.

جابر مطهری‌زاده این مستند را با اقتباس از کتابی به همین نام به قلم سید محمد انجوی‌نژاد ساخته است.

«بدهکار انقلاب» مستند پرتره‌ای از شهید حسین همدانی است که سه‌شنبه 4 مهر ساعت 20 روی آنتن تلویزیون می‌رود.

این مستند به تهیه‌کنندگی محسن فرجی و کارگردانی مرتضی یعقوبی به ابعاد فرهنگی زندگی بابرکت شهید مدافع حرم سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی می‌پردازد و نگاه جدیدی به حمایت‌ها و ابعاد فرهنگی و هنری این شهید دارد.

پخش مستند «قرارگاه بی‌قرار» به تهیه‌کنندگی احمد شهرابی و کارگردانی عطاالله سلمانیان نیز از یکشنبه 2 مهر ساعت 17:30 در شبکه مستند آغاز می‌شود.

این مستند به نقش صداوسیما در جنگ 8 ساله با رژیم بعث می‌پردازد و بخش‌های اعظمی از آن در شهرهای مختلف استان خوزستان و مناطق جنگی فیلمبرداری شده است.

«قرارگاه بی‌قرار» می‌کوشد در گفت‌وگو با بسیاری از سرداران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به موضوعاتی که تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، بپردازد. این مستند در 52 قسمت 30 دقیقه روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

ویژه برنامه «راه‌های افتخار» که به مهندسی در جنگ می‌پردازد، نیز در همین ایام پخش می‌شود.

مستند «سینمای مقدس» هم نگاهی دارد به آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس، این برنامه جمعه‌ها ساعت 19:30 پخش می‌شود.

مجموعه مستند تلویزیونی ۶ قسمتی «آلزایمر» به کارگردانی نوید سالاری و تهیه‌کنندگی اسماعیل ارجمندی به بررسی تطبیقی یادمان‌های جنگ در جهان می‌پردازد و کوشش‌ها برای نگه داشتن ارزش‌های ملی و حماسی در حافظه جمعی یک جامعه از طریق معماری را به تصویر می‌کشد.

*********************************************

 

شبکه افق

 مجموعه مستند «پسران گمبوعه» روایتی از هشت سال جنگ تحمیلی از زبان اهالی خوزستان در 6 قسمت 30 دقیقه‌ای که پخش آن از چندی پیش شروع شده، نخستین مستندی است که از شبکه افق به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن می رود. زمان پخش این مستند ساعت 20 هر شب است.

از دیگر مجموعه‌های مستند ویژه هفته دفاع مقدس در شبکه افق می توان به «نبردهای ماندگار» اشاره کرد که در چهار قسمت 30 دقیقه‌ای از یکم تا چهارم مهرماه هر روز ساعت 19:30 پخش خواهد شد.

«راه جنگ راه زندگی» مجموعه مستندی دیگری است که در 9 قسمت 45 دقیقه‌ای از یکم تا دهم مهرماه روی آنتن می‌رود.

در کنار این مجموعه‌ها، مستندهای تک قسمتی مختلفی هم با محوریت دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی برای پخش در طول این هفته از شبکه افق در نظر گرفته شده‌‌اند.

«جام در آفساید» 30 شهریورماه ساعت 19، سینمایی «دست‌های خالی» 31 شهریور ساعت 18:30، «کارت پستالی از آسمان» 1 مهر ساعت 18، «آتش در گلستان» 1 مهر ساعت21:30، «کاوه روح‌الله» 2 مهر ساعت 20:30، «روضه قاسم» 4 مهر ساعت 18، «پرواز در آرامش» 6 مهر ساعت 19 و «فرزندان حسین(ع)» 6 مهر ساعت 21:30 از جمله این مستندها هستند.

برنامه ترکیبی «جهان آرا» هم ویژه هفته دفاع مقدس در 6 قسمت از یکم تا ششم مهرماه هر شب ساعت 22 به صورت زنده پخش خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های ترکیبی ویژه این هفته می‌توان به سری سوم «نیمه پنهان ماه» اشاره کرد.