فیلم‌های پرفروش تابستان/اکران در تصاحب سه کمدی

درحالی‌که به نظر می‌رسید در فصل تابستان زمان مناسبی برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان وجود دارد، اما تنها سهم این گروه سنی اکران یک فیلم بود و بیشترین سهم از این میزان به فیلم‌های کمدی تعلق گرفت.

اما این نکته را نباید فراموش کرد که با توجه به ارائه گزارش‌های مختلف از میزان فروش فیلم‌ها، این میزان فروش ربطی به افزایش مخاطب ندارد چراکه بر اساس آمار ارائه‌شده نه‌تنها سینما در فصل تابستان افزایش مخاطب نداشته است بلکه ریزش مخاطب نیز داشته و تنها افزایش قیمت بلیت سینماها کمک کرده است تا این نوسان قیمت رو به بالا باشد.

درهرصورت در تابستان امسال به ترتیب سه فیلم "نهنگ عنبر، سلکشن رؤیا "، "اکسیدان" و "ساعت 5 عصر" موفق شدند گیشه را از آن خود کنند و فروش میلیاردی داشته باشند.

فیلم سینمایی "نهنگ عنبر ۲" ساخته سامان مقدم و در ژانر کمدی که از ۲۰ اردیبهشت‌ماه اکران آن آغازشده است تاکنون 21 میلیارد و 770 میلیون تومان فروش داشته است. "نهنگ عنبر 2" ادامه‌ای است بر "نهنگ عنبر " که در سال 94 به روی پرده سینماها رفت و در همان زمان موفق به فروش 7 میلیارد تومانی شد. "نهنگ عنبر 2" برشی دیگر از زندگی شخصیت‌های اصلی قصه یعنی همان ارژنگ و رؤیا با بازی رضا عطاران و مهناز افشار در همان دوران است. در این فیلم رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى، رضا ناجی و على قربان زاده به‌عنوان بازیگران اصلی و شهلا ریاحى، کتایون امیرابراهیمی، محسن قاضی مرادى، اسدالله یکتا و احمدرضا اسعدى به ایفای نقش می‌پردازند.

دومین فیلم پرفروش تابستان، "اکسیدان " ساخته حامد محمدی است که توانسته در مدت نمایش خود به رقم فروش 10 میلیارد و 700 میلیون تومانی دست پیدا کند. علیرغم تحریم‌هایی که برای اکران صورت گرفت اما این فیلم در گیشه موفق عمل کرد و توانست در جایگاه دوم قرار بگیرد. در خلاصه داستان آن آمده: اصلان اگر می‌دانست گرفتن ویزا این‌همه دردسر دارد، اصلاً عاشق نمی‌شد. جواد عزتی، امیر جعفری، شبنم مقدمی، شقایق دهقان، رضا بهبودی، لیندا کیانی، علی استادی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"ساعت ۵ عصر" به کارگردانی مهران مدیری سومین فیلم پرفروش تابستان امسال است که تاکنون 9 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته باشد و همچنان اکران فیلم ادامه دارد. این فیلم که در ژانر کمدی اجتماعی ساخته‌شده، اولین تجربه کارگردانی سینمایی مهران مدیری است.

قصه "ساعت ۵ عصر" روایت کننده مشکلاتی است که برای همه ما در تهران پیش می‌آید، ولی چون به آن‌ها عادت کرده‌ایم و همواره با آن‌ها زندگی می‌کنیم، دیگر از دیدن آن‌ها شوکه نمی‌شویم، از بیرون دیدن و اغراق در آن می‌تواند ما را متوجه اطرافمان کند. در "ساعت 5 عصر " سیامک انصاری، آزاده صمدی، امیر جعفری، پانته‌آ سیروس و ... حضور دارند.

در ادامه فیلم‌هایی چون "بیست‌ویک روز بعد "،" رگ خواب "، "زیر سقف دودی "، "تابستان داغ "، "سارا و آیدا " به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و توانستند فروش میلیاردی داشته باشند تا مجموع فروش تابستانه سال 96 به رقمی بالغ بر 60 میلیارد برسد.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که این میزان فروش از حدود 30 فیلمی که اکران شدند و به روی پرده سینماها رفتند با توجه به مدت‌زمان طولانی که برخی از فیلم‌ها در اکران داشتند، نه‌تنها قابل‌توجه نیست بلکه نسبت به سال‌های گذشته اندک است.

متأسفانه با توجه به تبلیغات اندکی که وجود دارد بسیاری از فیلم‌ها فرصت دیده شدن نمی‌یابند و از گردونه رقابت حذف می‌شوند. باید دید با به پایان رسیدن تابستان و شش‌ماهه نخست سال که تقریباً فیلم‌های خوب تولیدشده در یک سال گذشته به روی پرده سینماها رفته‌اند، مسئولان برای شش‌ماهه دوم سال چه تدابیری اندیشیده‌اند.